جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
داودنژاد

حوزه/ کارشناس مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان تبیین کرد: والدین باید در هر سنی مدل و اصول رفتاری مخصوص آن دوران را خوب بشناسند و به آن عمل کنند تا نتیجه بگیرند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام مسلم داوودنژاد در ادامه سلسله جلسات زندگی ایده آل اسلامی با شمیم مشاوره آسمانی که هر هفته با موضوع «تربیت فرزندان با رویکرد دینی» در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار می شود، با اشاره به روایت «الولد سیدٌ سبع سنین، و عبدٌ سبع سنین و وزیرٌ سبع سنین» (مكارم الاخلاق، ص 222)، عنوان کرد: تربیت فرزند 21 سال طول می کشد، بنابراین در طول این مدت از خوب بودن فرزندان خود خوشحال و از بد بودن آن ها ناراحت نباشید.

وی افزود: هفت سال اول زندگی فرزند ما باید غرق محبت باشد، در هفت سال دوم سخت گیری مطلوب است و در دوره سوم تربیت، شخصیت دادن به فرزند شیوه صحیح می باشد.

کارشناس مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان گفت: والدین باید در هر سنی مدل و اصول رفتاری مخصوص آن دوران را خوب بشناسند و به آن عمل کنند تا نتیجه بگیرند.

حجت الاسلام داوودنژاد با بیان این که تربیت فرزند قبل از تولد او آغاز می شود، ابراز کرد: افرادی که قبل از هفت سالگی محبت ندیده باشند ممکن است در دوران ازدواج محبت های همسر خود را نادیده گرفته و از او طلب محبت بیشتر کنند.

وی، محبت درمانی و بازی درمانی را دو اصل اساسی در تربیت قبل از هفت سالگی معرفی کرد و ادامه داد: بازی موازی، حرکتی، حواس پرتی و تقلیدی، چهار قانون بازی در این دوران هستند که والدین باید به خوبی از آن ها استفاده کنند.

کارشناس مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان در توضیح بازی موازی گفت: وقتی فرزند ما غذا نمی خورد، دستشویی نمی رود، وسائلش را جمع نمی کند و در موارد مشابه این، باید حالتی از بازی را ایجاد کنیم که در آن برنده شدن وجود دارد.

حجت الاسلام داوودنژاد با تأکید بر این که در تعیین بیش فعالی فرزند نباید صرفاً به فعال بودن او اکتفا کرد، اظهار کرد: بازی موازی برای فرزند بیش فعال به سرعت تکراری می شود، بنابراین باید در مورد فرزندان بیش فعال تنوع بیشتری در بازی به خرج داد تا همچنان انگیزه برنده شدن و انجام بازی وجود داشته باشد.

وی، آموزش حیا را یکی از مسائل مهم در تربیت فرزندان دانست و افزود: امروز بسیاری از خانواده های ما با موضوع تربیت جنسی دست به گریبان هستند و متاسفانه اطلاعات و راهنمایی های اشتباهی در این زمینه به آن ها ارائه می شود.

کارشناس مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان در مورد بازی حرکتی توضیح داد: یادگیری بچه ها قبل از هفت سال بیشتر از طریق حرکات و اعمال است تا زبان و بیان و به همین دلیل است که آن ها دست زدن، سینه زدن و تکان دادن دست به نشانه خداحافظی را خیلی زود یاد می گیرند.

حجت الاسلام داوودنژاد بازی حواس پرتی را ابزار مناسبی برای دور کردن کودک از رفتارهای جنسی معرفی کرد و گفت: پیش از هفت سالگی باید به صورت غیرمستقیم و بدون این که کودک متوجه حساسیت ما به موضوع یا عملی خاص شود، او را از انجام آن بازداریم.

وی با تاکید بر اینکه باید وسواس را در گام های ابتدایی شکل گیری آن از بین برد، عنوان کرد: مشکل ما در برخورد با انسان های مبتلا به وسواس عدم پذیرش آن هاست، به این معنا که آن ها وسواسی بودن خود را نمی پذیرند و زمانی آن را تایید می کنند که درمان آن بسیار سخت شده است.

کارشناس مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان با بیان این که وسواس فکری بدترین نوع وسواس است، افزود: نسخه های طبی، روانشناسی و معنوی برای درمان وسواس وجود دارد اما بهتر است که این مریضی در مراحل اولیه شکل گیری آن شناسایی و با آن مقابله شود.

حجت الاسلام داوودنژاد ضمن توضیح برخی از انواع وسواس از جمله فکری، عمومی، جبری، کلامی و لغوی، گفت: همکاری با انسان وسواسی مثل همکاری با معتاد است و خیانت به او محسوب می شود؛ اگر با انسان مبتلا به وسواس همکاری نکنیم ممکن است در ابتدا مقداری اذیت شود اما در بلندمدت از وسواس او کاسته خواهد شد.

گفتنی است، سلسله جلسات زندگی ایده آل اسلامی با شمیم مشاوره آسمانی از ساعت 15 تا 17 روزهای سه شنبه هر هفته به همت اداره امور خانواده و مرکز مشاوره معاونت فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان و مدرسه علمیه عالی نواب در این مدرسه برگزار می شود.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha