پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
طب اسلامی

حوزه/ حجت الاسلام محیطی مشکل جسمی را یکی از عوامل بی‌انگیزگی عنوان کرد و گفت: غلظت خون و غلبه صفر و سودا کسالت و در نتیجه ضعف انگیزه را به دنبال دارد که لازم است طب اسلامی به عنوان یکی از دروس حوزه مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام محیطی چهارشنبه شب در اجلاس اساتید سطح یک حوزه علمیه قم به نمایندگی از کارگروه ایجاد انگیزه در طلاب، گزارشی از جلسات این کارگروه ارائه کرد.

وی گفت: اساتید حاضر در کارگروه انگیزه به این نتیجه رسیدند که عامل اصلی در ایجاد انگیزه در طلاب را اساتید و سپس مدیران بر عهده دارند و نباید در موضوع بی‌انگیزگی انگشت اتهام را به سمت مسئولان مرکز نشانه گرفت.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به چیستی و معنای انگیزه بیان کرد: انگیزه مجموعه عواملی است که در آغاز فرد را وادار به حرکت می‌کند و سپس در ادامه او را حرکت و سیر می‌دهد تا به نتیجه برسد.

وی با اشاره به برخی آسیب‌های انگیزگی طلاب گفت: متون درسی به عنوان یکی از آسیب‌ها معرفی شده است چراکه پیچیده بودن برخی کتب، طولانی بودن دسته‌ای و به‌روز نبودن دسته‌ای دیگر موجب می‌شود که طلبه بی‌انگیزه شود گرچه انصافاً بعضی از کتاب‌ها بسیار عالی هستند.

حجت الاسلام محیطی تصریح کرد: زیاد بودن حجم بسیاری از دروس سبب اضطراب در طلاب می‌شود.

وی ادامه داد: مشکلات خانوادگی عزیزان طلبه، اساتید بی‌انگیزه یا کم انگیزه، عدم توجه به هدف و آینده و به تعبیری گم کردن هدف، فقر، دوستان بد، برخورد بد برخی از مدیران و عوامل اجرایی، برخورد دوگانه مدیران حوزه با دروس و برخورد دوگانه مدیران کلان حوزه با دروس ازجمله آسیب‌های بی‌انگیزگی در طلبه هستند.

استاد سطح یک حوزه علمیه قم گفت: در برخی دروس حضور الزامی تلقی می‌شود و در برخی دیگر ضروری نیست که سبب کم‌توجه‌ی و عدم حضور طلاب در دروس و در نتیجه ضعف انگیزه می‌شود.

وی مشکل جسمی را یکی از عوامل بی‌انگیزگی عنوان کرد و افزود: غلظت خون و غلبه صفر و سودا کسالت و در نتیجه ضعف انگیزه را به دنبال دارد که لازم است طب اسلامی به عنوان یکی از دروس حوزه مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام محیطی عدم برنامه‌ریزی جامع و توجه به ورزش و تفریح در برنامه طلاب را یکی دیگر از آسیب‌های انگیزه عنوان کرد.

وی به راهکارهای ایجاد انگیزه اشاره کرد و گفت: استفاده از ابزارهای جدید تدریس، کارگاهی برگزار کردن بعضی از دروس، بیان اهداف طلبگی و مفید بودن طلبه برای خود و جامعه، بیان حالات علمی و معنوی عالمان فرزانه و ایجاد معنویت، حدیث خوانی اول هر جلسه، اجازه تدریس به طلبه، استفاده از اساتید باانگیزه و به‌روز کردن طلبه ازجمله راهکارهای ایجاد انگیزه هستند.

نماینده کارگروه ایجاد انگیزه در طلاب، طراحی نظام جذب و گزینش که افراد انگیزه‌مند و توانا بر مسند استادی بنشینند، احراز کرسی‌های برتر نظام سنجه‌ها و معیارها در مسیر ارتقای اساتید و اعمال نظارت بر عملکرد اساتید در زمینه افت انگیزه را به عنوان راهکاری دیگر برشمرد.

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha