سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ اجلاسیه اساتید سطح یک حوزه علمیه قم-۲

حوزه/ یکی از مهم‌ترین رسالت‌های حوزه علمیه خصوصاً در بحث مدارس سطح یک و مقدمات، آموزش و تحصیل است و با توجه به حجم گسترده طلاب به نظر می‌رسد، نیاز است مرکز مشاوره روان‌شناختی با رویکرد تحصیلی ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام حسین میرزایی نماینده کارگروه مشاوره و هدایت تحصیلی پیش اجلاس اساتید سطح یک حوزه علمیه قم چهارشنبه‌شب در این اجلاس در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گزارشی از جلسات این کارگروه ارائه کرد.

وی بیان کرد: دانش روانشناسی با رویکرد اسلامی و یافته‌های اندیشمندان علوم تربیتی و مشاوره در کنار گنجینه ارزشمند علوم و معارف دینی می‌تواند به ارتقای سطح فراگیران کمک شایانی کند.

استاد حوزه علمیه گفت: دانش‌آموختگان حوزوی که موفق به کسب دانش‌های روز در کنار تحصیلات حوزوی شده‌اند در قالب اساتید مشاوره در خدمت پیشبرد اهداف حوزه‌های علمیه هستند.

وی ادامه داد: فراگیران سطح یک علاوه بر ساحت‌های ارزشمند طلبگی، نوجوانان و جوانانی هستند که برای زمانه نوین و در میان هیاهوی فناوری‌های جدید رشد و نمو یافته و نیازهای اختصاصی خود را دارند که بخشی از آنها نیازهای جدی روان‌شناختی مثل سلامت روان، نشاط ،رسیدن به هویت یکپارچه طلبگی، داشتن مهارت‌های تحصیلی و فردی و مانند آن هستند.

حجت الاسلام میرزایی تصریح کرد: رسیدن به تراز مطلوب بهره‌وری علمی و رشد تحصیلی بدون توجه به این نیازها آسیب‌زاست و اساساً پاره‌ای از مشکلات امروزه حوزه نتیجه غفلت از این واقعیت است.

وی گفت: آسیب‌های در میان فراگیران حوزوی حاکی از لزوم اندیشه‌های تازه و طرحی نو برای پیشگیری و حل مسائل آنان است.

نماینده کارگروه مشاوره و هدایت تحصیلی ابراز داشت: تجربه ارزشمند اساتید مشاور حوزوی ذخیره‌ای راهگشا برای برون‌رفت از مسائل کنونی و توجه به افزایش کمی و کیفی از حوزویانی است که اکنون در مدارس در حال دانش‌اندوزی هستند که متأسفانه از این ظرفیت کمتر استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: فراوانی و کیفیت برخی از مشکلات و ناهنجاری‌های موجود بین طلاب بخشی از به علت افزایش این مسائل در جامعه و بخشی دیگر معلول آسیب‌های درون‌سازمانی است مثل برخی از ناهنجاری‌های روانی، وابستگی‌های غیر فردی و افت تحصیلی، ازدواج‌های زودهنگام و دیرهنگام، مشکلات روان‌شناختی، طلاق و ...

حجت الاسلام میرزایی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مشکلات تحصیلی مربوط به عوامل غیر تحصیلی است گفت: لازم است در برنامه‌ریزی‌های کلان و جزئی به عوامل اثرگذار مثبت و منفی بر کارکردهای تحصیلی مثل سبک زندگی، آموزش‌های صحیح، روش‌های تحصیلی فردی و غیر فردی و همچنین عوامل انگیزه ساز و پیش برنده توجه کنیم.

وی با اشاره به طرح‌های پیشنهادی کارگروه مشاوره و هدایت تحصیلی افزود: تأسیس مرکز مطالعات روان‌شناختی تربیتی حوزه با هدف مطالعات روان‌شناختی در مسیر رشد و پویایی حوزه‌های علمیه و طلاب گرامی و ارائه مشاوره‌های کارگشا به مسئولان تصمیم گیر و تصمیم‌ساز حوزه ازجمله راهکارها است.

استاد سطح یک حوزه علمیه قم گفت: مطالعات آماری و پایش های ملی متناسب با نیاز حوزه‌های علمیه، اضافه شدن آموزش روش‌های تحصیلی و زندگی به برنامه‌های آموزشی مدارس علمیه از دیگر راهکارهای قابل اشاره است.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد توقع مسلم و مسلط بودن طلاب به انواع مهارت‌ها خصوصاً در پایه‌های یک تا شش بدون آموزش قطعی این عناوین انتظاری نابجاست.

حجت الاسلام میرزایی گفت: اگر مهارت‌های تحصیلی و مهارت‌های زندگی و ارتباطی اصلاح سبک زندگی و ... اهمیت دارد ضروری است نه به‌صورت جمعی بلکه به‌صورت آموزشی و اصلی حداقل برای هر پایه تحصیلی 16 ساعت کلاس کارگاهی اجباری در سال تحصیلی به تفکیک پایه‌های تحصیلی با این عناوین در مدارس علمیه توسط استاد مشاور اجرا شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اینکه طلبه یا استاد را همواره مخاطب نابسامانی‌های تحصیلی و غیره حوزه فرض کنیم کمی بی‌حسابی است آیا وقت آن نرسیده است که مسئولان محترم زحمت‌کش برنامه‌ریز نیز کمی پاسخگوی روش‌های برنامه‌ریزی آموزشی و تحصیلی خود باشند.

استاد حوزه علمیه گفت: اگرچه همه موظف به دیدن رویش‌ها و ایجاد نشاط و امید برای آینده هستیم ولی این مطلب نباید ما را از آسیب‌های جدی و فراگیر امروزی حوزه‌های علمیه غافل کند.

وی عنوان کرد: یقیناً رشد صحیح یک طلبه و تربیت مناسب وی در گرو رشد متوازن ساحت‌های مختلف وجودی او بوده و حوزه‌های علمیه لازم است برای این ساحت‌ها اولاً برنامه داشته و ثانیاً به صورت مربی نظارت داشته باشد.

حجت الاسلام میرزایی گفت: پیشنهاد می‌شود طرح هدایت تحصیلی در قالب تشکیل پرونده فردی برای هر طلبه در چهار بخش تحصیلی، مهارتی، عاطفی و ارتقای بهداشت روانی و معنوی در حوزه علمیه اجرا شود.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های حوزه علمیه خصوصاً در بحث مدارس سطح یک و مقدمات، آموزش و تحصیل است و با توجه به حجم گسترده طلاب به نظر می‌رسد نیاز است یک مرکز مشاوره روان‌شناختی با رویکرد تحصیلی شامل مباحث مهمی مثل روش‌های هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی، روش‌های مطالعه و مباحثه، تندخوانی، استعدادیابی، انتخاب رشته تحصیلی مخصوص سطح یک ایجاد شود.

انتهای پیام/313/30

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha