جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
 آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: بحث کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی در تاریخ حوزه های علمیه چیز تازه ای نیست؛ چرا که موضوع همیشه در طول تاریخ حوزه های علمیه جاری بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه شنبه در دیدار اعضای کمیته کرسی های آزاد اندیشی حوزه های علمیه در بیت معظم له اظهارداشتند: در طول تاریخ حوزه های علمیه مساله آزاد اندیشی به عنوان یک درس و عمل درسی همیشه در حوزه ها جاری بوده است، همین درس های خارج و سطح حوزه در گرایش های مختلف فرقی ندارد فقه باشه، اصول باشد یا تفسیر، خود نماد همین کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی حوزه های علمیه است که در طول تاریخ همیشه برپا شده است.

این مرجع تقلید  افزودند: همین کرسی های درسی که به صورت سوال و جواب میان شاگردان و اساتید برگزاری می شود خود نمونه دیگری از کرسی های آزاد اندیشی در حوزه است، لذا چیز تازه ای نیست فقط اگر این مباحث با نظم و انضباط بیشتری از سوی شما اجرا شود قطعا آثار و برکات ارزشمندی بر جای خواهد گذاشت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطر نشان کرد: زمانی که علامه طباطبایی (ره) جلد اول المیزان نوشتند از من خواستند که آن را ترجمه کنم و من به ایشان گفتم نظرم من با نظر شما تفاوت می کند، این تفاوت نظر را با شما چکار کنم ؟ که در جواب بهم گفت هر کجا به نظری متفاوت رسیدی برایم بنویس تا پاسخ دهم کار را شروع کردم تا به مبحث جبر و اختیار رسیدم و چون نظر فلاسفه با متکلمان متفاوت بود به اختلاف نظر برخورد کردم، وقتی به ایشان گفتم سعی کردند مرا قانع کنند، اما قانع نشدم و به ایشان گفتم من قانع نشدم، لذا قرار بر این شد که نظرات خودم را بنویسم و ایشان پاسخ خود را بدهند و این دو نظر در پاورقی به چاپ رسید.

ایشان اظهارداشتند: این نمونه ای از نظریه پردازی و آزاد اندیشی در حوزه هاست که صدها نمونه دیگر هم وجود دارد که اشاره آن در این جلسه نمی گنجد.

این مرجع تقلید ادامه دادند: در زمان ما یک مساله آزاد اندیشی و نظریه پردازی با احتیاط بیشتری انجام می شد اما امروز به جهت وجود شبهات عدیده و تلاش دشمن برای به انحراف کشیدن افکار و اندیشه ها  باید خطوط قرمزی را تعریف کنید تا هر نظریه پردازی و کرسی آزاد اندیشی حد و مرزی داشته باشد.

معظم له گفتند: باید دقت کنید که شبهات اصل این موضوع را تحت الشعاع قرار ندهد و و الا اصل کار در حوزه های علمیه ریشه تاریخی دارد.

در ابتدای این دیدار ، حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی به عنوان رئیس کمیته کرسی های آزاد اندیشی حوزه مطالبی را ارائه کرد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha