پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
مدیر کل اوقاف مازندران

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که موقوفات یکی از مهم ترین و بهترین پشتوانه های حوزه های علمیه در طول تاریخ بودند، گفت: حوزه های علمیه هیچ گاه وابسته به جایی نبوده و با کمک های مردمی و درآمد موقوفات اداره شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام ابراهیم حیدری، مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران، در جلسه بررسی موقوفات حوزه علمیه بابل با بیان این که یکی از مهم ترین برنامه های مجموعه اوقاف،  شناسایی و احیاء موقوفات متعلق به حوزه های علمیه است، گفت: در این راستا تاکنون جلسات و نشست های متعددی با حضور مدیران مدارس علمیه برگزار شده است.

وی همچنین از تشکیل کمیته ای مشترک میان مدیریت حوزه علمیه مازندران و اوقاف استان به منظور احیاء موقوفات مدارس علمیه استان خبر داد و افزود: تاکنون در این خصوص نشست های تخصصی مشترکی برگزار شده که خروجی بسیار خوبی نیز در پی داشته است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که موقوفات مدارس علمیه در طول سال ها به دلایل مختلفی به فراموشی سپرده شده و یا از سوی برخی دستگاه های دیگر تصرف شده است، تصریح کرد: در این کمیته با همکاری دادگستری استان این موقوفات شناسایی و در صورتی که در اختیار برخی سازمان ها و ادارات باشد به حوزه های علمیه بازگردانده خواهد شد.

حجت الاسلام حیدری با اشاره به این که حوزه های علمیه در مازندران دارای موقوفات بسیاری هستند که در صورت شناسایی و احیاء می تواند پشتوانه خوبی برای حوزه باشد، خاطرنشان کرد: در گذشته این مراکز دینی با موقوفات اداره می شدند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان این که موقوفات یکی از مهم ترین و بهترین پشتوانه های حوزه های علمیه در طول تاریخ بودند، تصریح کرد: حوزه های علمیه هیچ گاه وابسته به جایی نبوده و با کمک های مردمی و درآمد موقوفات اداره شده است.

حجت الاسلام حیدری با اشاره به این که  در گذشته وقف برای حوزه های علمیه رونق بسیاری داشت، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم ضمن احیاء موقوفات قدیمی در جهت سوق دادن واقفان خیراندیش به منظور وقف برای حوزه های علمیه بیشتر تلاش کنند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که وقف یکی از مهم ترین دلایل رشد و گسترش حوزه های علمیه در طول تاریخ بوده است، تصریح کرد: امروز نیز با تقویت این سنت حسنه دینی می توان آینده حوزه های علمیه را تضمین کرد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به این که حوزه های علمیه بیش از پیش نیازمند حمایت و تقویت هستند، خاطرنشان کرد: وقف می تواند یکی از بهترین راه های تقویت مراکز حوزوی در جامعه باشد.

حجت الاسلام حیدری با بیان این که وقف در اسلام از قداست و اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: بسیاری از بزرگان دینی در طول تاریخ با وقف اموال و دارایی های خود در مسیر دین، فرهنگ و ارزش های اسلامی موجب تقویت جایگاه اسلام شدند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که حوزه و روحانیت بزرگترین پشتوانه انقلاب اسلامی بوده است، بیان داشت: اگر همراهی و از خودگذشتگی روحانیت و حوزه های علمیه نبود، امروز این عظمت و عزت داخلی و بین المللی را نداشتیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به این که مردم همواره پشتوانه های محکمی برای مدارس علمیه و روحانیت بودند، گفت: مدارس علمیه در دهه های اخیر همواره با کمک های مردمی اداره می شد و امروز نیز این شیوه ادامه دارد.

وی با بیان این که مازندران موقوفات زیادی با نیات مختلف دارد، افزود: مدارس علمیه متعددی به عنوان موقوفه در طول تاریخ باقی مانده است و گذشتگان می‌خواستند با این گونه موقوفات ارزش‌های معنوی را به آیندگان برسانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha