جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام سابقی نشست نقدپذیری معصومین

حوزه/استاد حوزه علمیه بیرجند با اشاره به اینکه در بحث اجباری یا غیراجباری بودن، احکام جنبه فردی و اجتماعی دارند گفت: اگر کسی در خانه خودش در حضور نامحرم حجاب نداشته باشد، حکومت به آن‌ها کاری ندارد اما اگر کسی با بی‌حجابی خودش در سطح جامعه در حال دهن‌کجی به ارزش‌های اسلامی است، در این صورت باید جلوی او گرفته شود.

حجت الاسلام حسین سابقی در گفت وگو با خبرگزاری حوزه در بیرجند اظهار داشت: پوشش یکی از ابعاد حجاب اسلامی است و حجاب اسلامی یک مفهوم گسترده است که می شود به سبک زندگی هم تعبیر شود که در این سبک زندگی یک بعد پوشش، یک بعد گویش، ارتباط با دیگران و نگاه کردن به دیگران و خیلی ابعاد مختلفی را در برمی گیرد.

وظیفه روحانیت ارائه تفسیر درست از حجاب است

وی با بیان اینکه حجاب اسلامی در واقع یک سری مقررات و محدودیت‌های مصونیت زا در عرصه ارتباطات انسانی است گفت: آن قسمت که مهم است پوشش در مقابل دیگران است.

استاد حوزه علمیه بیرجند یکی از وظایف نهادهای دینی و روحانیت را ارائه تفسیر درست و قانع‌کننده‌ای از حجاب به مردم دانست و افزود: مردم باید بفهمند که این حجاب فقط مختص به پوشش نیست و ثانیاً مختص به زنان نیست.

لزوم توجه به جنبه فردی و اجتماعی احکام

حجت الاسلام سابقی با اشاره به اینکه در بحث اجباری یا غیراجباری بودن برخی احکام جنبه فردی دارد گفت: مانند نماز و روزه که به خود فرد بستگی دارد البته آثار و تبعات آن را باید بعداً در عوالم آخرت و عذاب قبر متحمل شود.

وی افزود: هیچ‌کس حتی حکومت، کسی را مجبور به نمازخواندن و روزه گرفتن نمی‌کند اما درعین‌حال یک سری احکام جنبه اجتماعی دارد که حکومت اسلامی در این مواقع باید ورود پیدا کند و بحث خواستن یا نخواستن مطرح نیست.

استاد حوزه علمیه بیرجند تصریح کرد: به‌عنوان‌ مثال اگر کسی روزه نگیرد و تظاهر به روزه‌خواری هم نکند خودش می‌داند با عواقب آن، اما اگر در ماه مبارک رمضان و در جامعه اسلامی تظاهر به روزه‌خواری شد که نتیجه آن توهین به ارزش‌های اسلامی است، قانون اسلام برای این فرد مجازات تعیین کرده است و دادگاه عدل اسلامی می‌تواند چنین شخصی را محاکمه کند.

حجت الاسلام سابقی متذکر شد: در بحث نماز هم شاید کسی نماز نخواند اما حق ندارد که نمازخواندن را تمسخر کند و اگر استادی این کار را کرد دانشگاه اسلامی می‌تواند عذر استاد را بخواهد.

در جامعه اسلامی، بی حجابی دهن کجی به ارزش های اسلامی است

وی با بیان اینکه حجاب هم دو بعد فردی و اجتماعی دارد که در بعد فردی اجبار معنا ندارد گفت: به‌عنوان‌مثال در همین شرایط اگر کسی در خانه خودش در حضور نامحرم حجاب نداشته باشد، حکومت به آن‌ها کاری ندارد اما اگر جنبه اجتماعی پیدا کرد و خانه فسادی تشکیل شد یا کسی با بی‌حجابی خودش در سطح جامعه عملاً در حال دهن‌کجی به ارزش‌های اسلامی است، در این صورت باید جلوی او گرفته شود.

استاد حوزه علمیه بیرجند افزود: حجاب اجباری به این معنا  است که کسانی که در جامعه اسلامی زندگی می‌کنند چه مسلمان و چه غیرمسلمان باید به ارزش‌های اسلامی احترام بگذارند.

حجت الاسلام سابقی با اشاره به بی‌حجابی‌های سازمان‌یافته که گروه‌هایی وجود دارند پول می‌گیرند و مأمورند تا قبح شکنی کنند گفت: برای برخورد با آن ها گشت ارشاد لازم داریم و باید برخورد قانونی شود اما برخی که از روی جهالت و عدم بصیرت به بی‌حجابی دچار می‌شوند با یک امربه‌معروف و نهی از منکر ساده و ارشاد مشکلش حل می‌شود.

قانون اساسی و دفاع از ارزش های اسلامی

وی تصریح کرد: در قانون اساسی هم دفاع از ارزش‌های اسلامی آمده است و باید حکومت با این مسائل برخورد کند.

تفسیر آیه لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ

استاد حوزه علمیه بیرجند در ادامه با اشاره به آیه « لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» که برخی از آن به اجباری نبودن امور دینی برداشت می‌کنند تبیین کرد: پاسخ آیت‌الله جوادی آملی پاسخ زیبایی است که می فرماید، دین به معنای اعتقادات است و عقاید دینی اجبار پذیر نیست، یعنی حتی اگر اسلحه‌ای روی شقیقه کسی بگذارید و بگویید باید به خدا باور داشته باشی، نمی‌شود قلب او را تسخیر کرد اگرچه ممکن است زبانی قبول کند اما دینش را نمی‌شود این‌گونه تغییر داد.

حجت الاسلام سابقی با اشاره به اینکه لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ یعنی یک امر تکوینی و عقیده دینی اکراه پذیر نیست گفت: اشتباه کسانی که این شبهه و مغالطه را مطرح می‌کنند این است که تصور کرده‌اند که این آیه یک امر تشریعی است و مراد از دین یعنی مناسک دین که هم برداشتشان از این آیه غلط است و هم مرادشان از دین غلط است.

وی افزود: اولاً دین به معنای مجموعه عقاید است نه به معنای مناسک اخلاقی، رفتاری و ثانیاً "لا اکراه" نهی تکوینی است نه نهی تشریعی، در تشریع مصادیقی از اکراه وجود دارد، این گروه فکر می‌کنند چون از نظر تشریع که ما اجبار و اکراه داریم که جهاد از آن موارد است پس آیه هم در همین زمینه قابل استنباط است.

استاد حوزه علمیه بیرجند با بیان اینکه کسی اگر برداشت غلط از این آیه کند تناقض در قرآن پیش می‌آید گفت: همان قرآنی که گفته " لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ " همان هم گفته " قاتِلُوهُمْ حَتَّي لا تَکُونَ فِتْنَةٌ "، جهاد کنید قتال کنید با کفار تا فتنه ریشه‌کن شود پس این دو آیه در کنار هم باید تفسیر شود.

حجاب موجب امنیت روحی روانی در جامعه می شود

حجت الاسلام سابقی در ادامه یکی از آثار مهم حجاب در جامعه را امنیت روحی و روانی افراد خصوصاً زن و مرد دانست و گفت: جامعه را آلوده به تحریکات جنسی و جاذبه‌های حیوانی نمی‌کنیم و فضای جامعه را یک فضای انسانی قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه نکته بعدی تحکیم نظام خانواده است که طبق آمارهای مختلف از عوامل جدی طلاق، بی‌حجابی در جامعه است گفت: چراکه بی‌حجابی‌ها موجب تنوع‌طلبی‌ها، نگاه‌های حرام و دل‌بستگی‌های حرام و روابط پنهان شده است که اگر آن از بین برود این موارد کم می‌شود.

استاد حوزه علمیه بیرجند سومین نکته در حجاب را ارزش‌گذاری به شخصیت زن عنوان کرد و افزود: چون حجاب بیش از اینکه به نفع مردان باشد به نفع زنان است، زنانی که حجاب را رعایت کنند شخصیت زنانه خودشان را خیلی خوب می‌توانند در جامعه حفظ کنند و به‌گونه‌ای حضور پیدا کنند که طبق گفته شهید مطهری در کتاب مسئله حجاب، زنان با حجاب حضور عفیفانه در جامعه خواهند داشت.

حجاب برای مقابله با انزوا و خانه نشینی زن است

حجت الاسلام سابقی تأکید کرد: حجاب به معنای انزوای زن نیست چون اگر قرار بر این بود که زنان منزوی باشند و خانه‌نشین شوند اصلاً حجاب مطرح نمی‌شد تا زنان در خانه بنشینند.

وی با بیان اینکه حجاب وقتی معنا دارد که زن می‌خواهد در جامعه حضور پیدا کند بیان داشت: با رعایت یک سری از مسائل، می تواند یک حضور انسانی داشته باشد و آن نگاه جنسی که در بی‌حجابی به زن می‌شود، با وجود حجاب برداشته می‌شود و زن ارزش انسانی خودش را در جامعه نشان می‌دهد.

لزوم توجه به دو کتاب در نظام آموزشی کشور

استاد حوزه عمیه بیرجند در پایان با تأکید بر اینکه هنوز که هنوز است دو کتاب در بحث حجاب و زنان، جزء خواندنی‌ترین کتاب‌ها است گفت: کتاب "مسئله حجاب" شهید مطهری و دیگری هم کتاب "نظام حقوق زن در اسلام" است.

حجت الاسلام سابقی خاطرنشان کرد: بهتر بود که این دو کتاب در نظام آموزشی حوزه و دانشگاه به‌عنوان کتاب درسی تدریس می‌شد که اگر این اتفاق می‌افتاد خیلی از شبهاتی که در شبکه‌های مجازی مطرح می‌کنند پاسخ داده می‌شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha