جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
 کتاب روش ها و مبانی فقه الحدیث

حوزه/ نویسنده کتاب « روش ها و مبانی فقه الحدیث» گفت: اگر چه کتاب هایی در زمینه فقه الحدیث نوشته شده است، اما تاکنون در زمینه روش ها و مبانی فقه الحدیث کتابی به رشته تحریردر نیامده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، حجت الاسلام علی محمد میرجلیلی در نشست علمی پژوهشی مرکز تخصصی کارشناسی ارشد حوزوی خواهران میبد، اظهار کرد: نقد و بررسی یک اثر باعث رونق علمی و افزایش توان علمی پژوهشگر و منتقد می شود. 

وی افزود: اگر چه کتاب هایی در زمینه فقه الحدیث نوشته شده، اما تا کنون در زمینه روش ها و مبانی فقه الحدیث کتابی به رشته تحریر در نیامده و اگر هم کتابی موجود باشد، جامعیت لازم را ندارد؛ به همین دلیل من این کتاب را نوشتم.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به معرفی کتاب خود پرداخت و به طور فهرست وار عناوین کتاب را توضیح داد و گفت: این کتاب در قطع وزیری توسط مرکز انتشارات دانشگاه یزد منتشر شده وو در اختیار طلاب و دانشجویان قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آیت الله حائری(ره) میبد به سؤال یکی از حضار که پرسید: آیا مایل به ایجاد تغییراتی در کتاب هستید؟ پاسخ داد: تمایل دارم در صورت امکان مطالبی به فصل دوم کتاب اضافه کنم.

 قاسمی، مدیر مدرسه مرکز آموزش عالی حوزوی خواهران میبد هم در بخشی از این نشست که با حضور بانوان پژوهشگر برگزار شده بود، ضمن تقدیر از زحمات نویسنده کتاب بیان کرد: از نکات برجسته این کتاب، جامع بودن آن است که با بیان تقریبا تمام مباحث مطرح در زمینه فقه الحدیث، با توضیحات و مثالهای مناسب باعث درک بهتر مطالب می شود .

برپایه این گزارش، فقه الحدیث واژه ای است  که از ترکیب دو کلمه فقه و حدیث تشکیل شده است؛ مراد از فقه (مضاف)همان معنای لغوی آن و مراد از حدیث (مضاف الیه)، معنای اصطلاحی آن است یعنی کلامی که از قول یا فعل یا تقریر معصوم حکایت کند و فقه الحدیث، علمی که علاوه بر شرح لغات حدیث، در صدد فهم صحیح و عمیق از حدیث و معنای مستفاد از آن و استنباط مطالبی جدید نیز هست.

انتهای پیام/313/47

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha