جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
صله رحم

حوزه/ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با اشاره به پیامدهای صله رحم گفت: وحدت و همدلی، فقر زدایی، حل معضلات، مشکلات و تامین نیازها و ... از پیامدهای انجام صله رحم است.

حجت الاسلام علی خادمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، اظهار داشت: به جا آوردن صله رحم از سنت های سفارش شده دین اسلام و از واجبات مسلمانی است.

وی افزود: یکی از سنت های شایسته که در دین اسلام بسیار مورد سفارش است و در ایام نوروز نیز رونقی خاص دارد، صله ارحام و دید و بازدید اقوام و آشنایان است.

حجت الاسلام خادمی گفت: امام علی(ع) درباره اهمیت صله ارحام می‌فرمایند:‌ «برای اهل دین علاماتی است که با آن‌ها شناخته می‌شوند و صله رحم یکی از آن‌هاست».

وی با بیان اینکه در آیات قرآن خداوند کسانی که قطع صله ارحام می کنند را در شمار زیان کاران قرار داده است، ادامه داد: در روایتی از پیامبر (ص)، قطع رحم، منفورترین عمل شمرده شده و قاطع رحم یکی از سه گروهی است که روی بهشت را نمی بیند در جایی دیگر می فرمایند: «دید و بازدید، بذر محبت را می رویاند»، بنابراین دید و بازدید یکی از واجبات اصلی مسلمانی به شمار می رود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی اظهار داشت: رسیدگی کردن به فامیل از جمله برادر، و خواهر، عموزاده، دایی زاده، عمه، عمو و غیره معنای اصطلاحی صله رحم است.

وی تصریح کرد: انسان علاوه بر داشتن ارتباطی مستحکم میان خانواده خود باید با خویشاوندان و نزدیکان خود نیز ارتباط داشته باشد و در حد امکان سعی در برطرف کردن مشکلات آنها کند که در اسلام بر این مساله بسیار تأکید شده است.

حجت الاسلام خادمی با اشاره به پیامدهای صله رحم گفت:  وحدت و همدلی، فقر زدایی، حل معضلات، مشکلات و تامین نیازها و ... از پیامدهای انجام صله رحم است. پیوند با خویشان، انس و الفت با آنها منشأ بیشتر همبستگی ها و عامل بوجود آورنده همدلی و وحدت در خانواده ها و جامعه است.

نوروز فرصتی طلایی برای انجام صله رحم

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: متاسفانه امروزه به دلیل انواع مشغله های فکری و جسمی که خانواده ها درگیر آن هستند صله رحم بسیار کمرنگ و حتی گاهی بی اهمیت شمرده می شود، اما نوروز فرصتی طلایی برای دید و بازدیدهای فامیلی و گرم کردن کانون گرم خانواده ها است.

وی با بیان اینکه فقرزدایی در جامعه از دیگر تاثیرات مثبت توجه به صله رحم است، گفت: در دید و بازدیدها افراد بیشتر از مسایل و مشکلات یکدیگر باخبر می شوند و برای رفع آن تلاش می کنند.

حجت الاسلام خادمی با تاکید بر اینکه نباید صله ارحام در مرحله سلام  و احوالپرسی متوقف شود، افزود: اگر فقر زدایی از روابط خویشاوندی آغاز و به مرحله همیاری و رفع گرفتاری خویشان ارتقا یابد، فقر نیز در خانواده ها و جامعه ریشه کن می شود، بطوریکه قرآن کریم خویشاوندان را در صدقه و انفاق بر دیگران مقدم می دارد.

وی با تاکید بر اینکه حل معضلات، مشکلات و تامین نیازها هم از برکات صله رحم است، خاطرنشان کرد: یکی از برکات صله رحم این است که امکانات، توانایی ها و پتانسیل های طرفین شناسایی می شود و این توانایی ها می تواند در خدمت دیگر اعضای آن خاندان قرار بگیرد و دیگران هم از آن امکانات و توانمندی ها استفاده کنند و موجب پیشرفت‌شان شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha