جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عزالدین رضا نژاد

حوزه/ رئیس پژوهشکده علوم اسلامی جامعه المصطفی(ص) گفت: همزمانی فرقه قادیانیه با جریان بابیت و بهائیت در ایران، کیفیت تمرکز استعمار انگلیس بر فرقه سازی در جهان اسلام را به خوبی نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین عزالدین رضا نژاد، رئیس پژوهشکده علوم اسلامی جامعه المصطفی(ص) در پیش نشست همایش دکترین مهدویت، که در سالن اجتماعات پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) برگزار شد، نقد مهدوی گری غلام احمد قادیانی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: همزمانی فرقه قادیانیه با جریان بابیت و بهائیت در ایران، کیفیت تمرکز استعمار انگلیس بر فرقه سازی در جهان اسلام را به خوبی نشان می دهد.

وی با اشاره به این که برخی از ادعاهای جریان های بابیت، بهائیت و قادیانی شبیه هم است، تصریح کرد: بعد از مرگ غلام احمد قادیانی در سال 1908 میلادی، یکی از شاگردانش به نام حکیم نورالدین به خلافت و جانشینی منسوب شد و همه طرفداران ملا احمد این موضوع را پذیرفتند که این شخصیت در تاریخ 1914 از دنیا رفت و با مرگ وی، این فرقه به دو جریان لاهوریه و احمدیه انشقاق پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رضانژاد افزود: لاهوریه نگاهی مجدد گونه به ملا احمد قادیانی دارد؛ ولی جریان احمدیه بعد از نورالدین، ملا بشیرالدین محمود احمد را خلیفه خود خواند و بسیاری از امور مرتبط با قادیانیه را در دست گرفت.

وی در ادامه به برخی از اعتقادات جریان احمدیه اشاره نمود و ابراز داشت: حافظ میرزا نصیر احمد یکی دیگر از خلفای این جریان بود که در سال 1982 از دنیا رفت؛ پس از وی، میرزا طاهر احمد به خلافت رسید که در سال 2003 نیز از دنیا رفت و حافظ میرزا مسرور احمد، سکان داری خلافت این جریان را بر عهده گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین رضانژاد به مهمترین ادعاهای نقد پذیر ملا احمد قادیانی اشاره نمود و ابراز داشت: بحث حلول، ظهور و تجلی و ... از مهمترین نقدهایی است که به بسیاری از جریان های انحرافی وارد است.

وی ادعای رسالت را یکی دیگر از نقدهای مطرح بر ملا احمد قادیانی عنوان کرد و یادآور شد: نوبت ظلی، ظهوری و بروزی، تابع، غیر تشریعی و غیر مستقل از دیگر تفاسیر ادعای رسالت ملا احمد قادیانی به شمار می رود.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی جامعه المصطفی با اشاره به این که قادیانی ها بر این باورند که حضرت عیسی(ع) فوت کرده و روح او در غلام احمد تجلی یافته، اظهار داشت: بسیاری از درگیری ها و مناظرات مسیحیان با علمای این فرقه، ناظر بر همین ادعاست.

وی با بیان این که ملا احمد قادیانی، حکم جهاد را منسوخ دانسته و آن را تنها به زمان پیامبر(ص) تنزل داده، اظهار داشت: ملا احمد با تکیه بر روایت جعلی «لا مهدی الا عیسی»، ادعای مهدویت را مطرح می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رضانژاد خاطرنشان کرد: ملا احمد قادیانی در کتاب «فتح اسلام، ازاله اوهام و توضیح مرام» به موضوع آخر الزمان، مسیح و مهدی موعود(عج) پرداخته است؛ وی با این گمان که مهدی منتظر است، خود را مسیح موعود و مهدی معهود و فرستاده از جانب خداوند می داند.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی جامعه المصطفی تصریح کرد: حکم نسخ جهاد توسط ملا احمد قادیانی و تاکید وی بر این که مهدی پایان دهنده جنگهاست، درست در زمانی به وجود آمده که استعمار انگلستان با جنبش های استقلال طلبانه مختلفی در هندوستان مواجه شده بود.

وی در ادامه به ادله های مطرح ملا احمد قادیانی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: خواب، استخاره و ادعای مستجاب الدوعوه بودن در کنار اشاره به انتساب برخی از علائم ظهور مهدی موعود از جمله بحث خسوف و کسوف در یکی از ماه های قمری که خسوف در ابتدای ماه و کسوف در نیمه ماه قمری روی خواهد داد، از مهمترین ادله های ملا احمد قادیانی به شمار می رود. که وی با تعویل بردن حدیث آن را با زمان خود تطبیق داده است.

حجت الاسلام والمسلمین رضانژاد در پایان با بیان این که با ظهور حضرت آثار مختلفی بر جهان مترتب خواهد شد، اظهار داشت: فرقه قادیانی ضمن عدم توجه به تحقق آثار ظهور، از علائم ظهور و نشانه های قطعی که محقق نشده است، غفلت نموده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha