پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد شهبازیان

حوزه/ هر کدام از معیارهای ذکر شده برای مهدی موعود(عج) شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست؛ در روایات اسلامی تاکید فزاینده ای بر علم حضرت مهدی(عج) شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمد شهبازیان، پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی در پیش نشست همایش دکترین مهدویت، به روش شناسی مدعیان دروغین مهدویت از دیدگاه عالمان اهل سنت اشاره نمود و ابراز داشت: مسئله مهدویت در تمام ادیان و مکاتب موعود باوری، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان این که عالمان دینی با توجه به رسالتی که دارند، کتاب هایی را در نقد ادعاهای دروغین نگارش نموده اند، اظهار داشت: در کتاب های علمای شیعه و اهل سنت، هنوز نوشتاری روش شناسانه، به صورت کتابی مدون و دسته بندی شده، برای ارائه معیارها، مشخصات و ویژگی های زمان ظهور، مورد توجه قرار نگرفته است.

پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی جامعه المصطفی به ایجاد تکاپو در میان علمای اهل سنت توسط جریان های انحرافی گذرگاه های مختلف زمانی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: جریان های انحرافی مدعیان مهدویت، به نوشته ها و ادعای دروغین مطرح در کتب تاریخی استناد می کنند، که از مهمترین آن می توان به جریان سید محمد جنفوری، غلام احمد قادیانی و جهیمان العتیبی اشاره نمود.

حجت الاسلام شهبازیان با تأکید بر این که علمای شیعی در روش شناسی های خود برای شناسایی مدعیان دروغین، به فاکتور ها و معیارهایی اشاره نموده اند، اظهار داشت: صفات شخصی، نسب حضرت و علم به حلال و حرام الهی و... از مهمترین پارامترها برای شناسایی مدعیان دروغین است.

وی با اشاره به این که هر کدام از معیارهای ذکر شده برای مهدی موعود(عج) شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست، خاطرنشان کرد: در روایات اسلامی تاکید فزاینده ای بر علم حضرت مهدی(عج) شده است.

پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی خاطرنشان کرد: علمای اهل سنت در روش شناسی خود در مواجهه با مدعیان دروغین بر روی دو مورد پافشاری و تأکید بیشتری دارند؛ نخستین آن، اظهار بر غلبه اسلام بر همه ادیان در زمان مهدی(عج) و دیگری نشانه های ظهور ذکر شده در عنوان عام است.

حجت الاسلام شهبازیان در پایان خاطرنشان کرد: علمای اهل سنت، بحث نزول حضرت عیسی(ع) و همراهی ایشان با مهدی موعود(عج) را از دیگر پارامترهای مهم روش شناسانه خود در مواجهه با مدعیان دروغین مهدویت قرار می دهند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha