جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اخبار اقتصادی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ایران به یک قدمی طلا خوار خاورمیانه،رسید

آمارهای منتشر شده توسط شورای جهانی طلا نشان می‌دهد میزان تقاضا برای خرید سکه و شمش طلا در ایران در سه ماهه نخست ‌سال ۲۰۱۸ به ۹.۳ تن رسیده که بالاترین رقم در طی ۳‌سال گذشته بوده است. به گزارش بلومبرگ، بعد از کاهش ارزش پول ملی ایران در ماه‌های اخیر و افزایش نگرانی‌ها نسبت به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، ایرانیان در سه ماهه نخست امسال بیش از گذشته به خرید طلا روی آورده‌اند.براساس گزارش شهروند برخلاف رشد تقاضا برای خرید سکه و شمش، مصرف جواهرات در ایران در سه ماهه نخست امسال نسبت به یک‌سال قبل ۱۶‌درصد کاهش یافته و به ۱۰,۷ تن رسیده است.رشد تقاضای طلا در ایران در شرایطی رخ می‌دهد که تقاضای طلا در خاورمیانه ثابت بوده و براساس گزارش‌های جهانی حالا ایران است که آمار خاورمیانه را جابه‌جا می‌کند. شورای جهانی طلا پارسال اعلام کرد در‌ سال ۲۰۱۷ ایران با افزایش ۱۲درصدی، میزان خرید طلا و جواهرات خود را به یک قدمی عربستان یعنی ۴۵.۴ تن رسانده است.

 

 

غول چینی علی بابا،بازار خرده فروشی را تکان داد

پژوهشکده پولی و بانکی:فروشگاه اینترنتی علی بابا در ۳ ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی با تقریبا ۱۰ میلیارد دلار سود، نظر همگان را به خود جلب کرد.سود علی بابا، غول فروشگاه اینترنتی چین در سه ماه نخست سال جاری میلادی بیشتر از حد انتظار رفت و با ۶۱ درصد افرایش به ۶۱.۹ میلیارد یوآن معادل ۹.۷ میلیارد دلار رسید.مدیر عامل علی بابا گفت: با تداوم استراتژی خُرده فروشی جدید خود، پلت فرم تجارت الکترونیکی ما در حال توسط و تبدیل شدن به یک زیرساخت خُرده فروشی پیشگام در چین است. وی اظهار داشت که در سال گذشته میلادی توسعه فناوری، خدمات محلی، سرگرمی دیجیتال، لجستیک و محاسبه در فضای ابر در علی بابا ۲ برابر شد و بنابراین در وضعیت تصاحب رشد مصرف در چین و دیگر بازرا‌های نوظهور قرار داریم.همچنین شرکت علی بابا مغاز‌های فیزیکی بیشتری به منظور اتصال آن‌ها به اینترنت با هدف ایجاد اکوسیستم‌های اطلاعاتی بزرگ تجارت الکترونیکی خریداری کرده است. بر پایه این گزارش، سوپرمارکت جدید Hema علی بابا به مصرف کنندگان اجازه خرید به صورت آنلاین و آفلاین را می‌دهد و در سال گذشته میلادی ۱۷ مغازه جدید به آن اضافه شد و در حال حاضر ۴۶ مغازه در ۱۳ شهر چین دارد.

 

تهران با پرنده های پسابرجامی وداع کرد

با سنگ اندازی‌های ایالات متحده آمریکا و تعلل مسئولان وزارت راه و شهرسازی در تامین فاینانس‌ به کلی پرونده هواپیماهای پسابرجامی بسته شد؛ در کنار این شخص اول پیگیر خرید هواپیما در وزارت راه و شهرسازی بی‌سروصدا و مخفیانه از سمت خود استعفا داده و احتمال خروجش از کشور وجود دارد.قراردادهایی که در این راستا با غول‌های تولید هواپیما نام برده شده منعقد گردید که بر اساس آن 20 هواپیمای سبک ای‌تی‌آر، 80 هواپیمای بویینگ و 100 فروند هواپیمای ایرباس با کلاس‌های گوناگون باید در دوره‌های زمانی متفاوت وارد ایران می‌شدند.بر این اساس، هواپیماهای ایرباس در یک بازه 8 ساله از سال 95 و هواپیماهای ای‌تی‌آر طی 3 سال و تا انتهای سال 2018 یا همان دی ماه سال جاری باید وارد ایران می‌شدند؛ مسئولان درباره دوره زمانی ورود بوئینگ تاکنون آمار درستی را ارائه نکرده‌اند اما طبق اظهار نظر مدیر شرکت هواپیمایی هما مقرر شده بود ماه‌های ابتدایی سال جاری 2 فروند از این هواپیماها هم وارد ایران شود که تاکنون این اتفاق نیافتاده است.در کنار این باید تا پایان سال 2017 دو فروند ایرباس 320 و در 3 ماه اول سال 2018 هم  2 فروند ایرباس 330 تحویل هواپیمایی ایران می‌شد که از این هواپیماها هم خبری نیست.در حال حاضر پس از برجام ایران تنها 3 فروند هواپیما ایرباس دوربرد و 8 هواپیمای ATR تحویل گرفته است که نهمین هواپیمای کلاس ATR هم در حال رنگ‌آمیزی است تا به ایران وارد شود، این در حالی است که طبق زمان بندی مطرح شده ایران باید تاکنون نزدیک به 30 هواپیما ایرباس وارد کشور می‌کرد و در کنار این، روند تحویل 20 ATR تمام می‌شد

 

گمرک از آمار میلیاردی نقاش ها،پرده برداشت

آمار گمرک از تجارت خارجی سال ۹۶، حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۷۷۱ تن برس، قلم مو نقاشی، رنگ کردن، ورنی زدن، تامپون و غلتک نقاشی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است.به گزارش میزان، آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۶ حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۷۷۱ تن برس، قلم مو نقاشی، رنگ کردن، ورنی زدن، تامپون و غلتک نقاشی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است.بر اساس آمار واردات این حجم برس، قلم مو نقاشی، رنگ کردن، ورنی زدن، تامپون و غلتک نقاشی به کشور ۲ میلیون و ۶۶ هزار و ۱۲۶ دلار ارزش گذاری شده که این رقم بالغ بر ۷ میلیارد و ۵۱ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۴۵ تومان به ثبت رسیده است.گفتنی است این میزان برس، قلم مو نقاشی، رنگ کردن، ورنی زدن، تامپون و غلتک نقاشی از کشور‌های چین، ژاپن، آلمان، فرانسه، امارات، ترکیه، لهستان، هند و سایر کشور‌ها وارد کشور شده است.در این میان بزرگترین صادرکننده برس، قلم مو نقاشی، رنگ کردن، ورنی زدن، تامپون و غلتک نقاشی به ایران چین با وزن بیش از ۴۳۵ تن به ارزش یک میلیون و ۲۲ هزار و ۳۵ دلار و ارزش ریالی ۳ میلیارد و ۴۸۷ میلیون و ۸۷۵ هزار و ۸۳ تومان است.

 

ونزوئلا به تهدید پول،گرفتار شد

صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای تایید کرد حق رای ونزوئلا در سیاست گذاری این گروه مالی، به دلیل خودداری این کشور از فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز صندوق سلب می شود. دولت ونزوئلا اغلب متهم به محدود ساختن انتشار آمار برای پنهان کردن شدت بحران در این کشور می‌شود. کشوری که با مهاجرت گسترده شهروندان خود به خارج و کمبود مواد غذایی و دارویی روبروست. طبق آمارهای منتشرشده توسط مخالفان دولت،قیمت مواد غذایی اولیه طی یک سال، ۹۰۰۰ درصد افزایش داشته است و اقتصاد کشور درسال ۲۰۱7 به میزان ۱۳.۲ درصد کوچک‌تر شده است.صندوق بین المللی پول نوامبر سال گذشته به این کشور برای بهبود جریان اطلاعاتی هشدار داده بود.صندوق در آخرین بیانیه خود درخصوص ونزوئلا با نگرانی اعلام کرده است: ونزوئلا اقدامات تجویز شده صندوق را انجام نداده است. بیانیه صندوق تنها چند هفته مانده به انتخابات این کشور صادر شده است، انتخاباتی که می‌تواند ابعاد بحران این کشور را عمیقترکند.تولید نفت ونزوئلا در سال‌های اخیر باکاهش چشمگیری مواجه بوده است و همین امر باعث کاهش منابع نقدی و گرسنگی مردم شده است. ونزوئلا که تولید نفت آن در ماه مارس به ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است، ۹۵ درصد درآمد صادراتی خود را از راه نفت به دست می آورد.مادورو پیش تر صندوق بین الملل پول را عامل آمریکا دانسته و آن را به خاطر اجرای سیاست های ریاضتی در کشورهای در حال توسعه سرزنش کرده بود. بانک مرکزی ونزوئلا از زمان روی کارآمدن مادورو در سال ۲۰۱۳، انتشار آمارهای اقتصادی رامتوقف کرده وبرای سال‌ها از انتشار آمارهایی چون شاخص بهای مصرف کننده خودداری کرده است.

 

سئول،ویزای ارز مجازی را صادر کرد

بانک مرکزی کره جنوبی اعلام کرد علاقه مند به معرفی ارز مجازی خود است و در حال حاضر روی امکان چنین اقدامی مطالعه می کند.به نقل از اسپوتنیک، یک روزنامه کره‌ای گزارش داد بانک مرکزی کره جنوبی تایید کرد کار مطالعه روی ارزهای مجازی را شروع کرده است و به زودی توصیه‌های خود را در خصوص آنها  اعلام خواهد کرد و این احتمال وجود دارد تا پایان نیمه اول امسال ارز مجازی این کشور با نام " سی دی بی سی" عرضه شود.بانک مرکزی کره جنوبی اعلام کرد از ماه ژانویه روی امکان صدور ارز مجازی و آثار آن بر روی بخش مالی کشور تحقیق می‌کند. مقامات مالی تاکید کرده‌اند که هنوز برای بحث در خصوص این که ارز مجازی این کشور عرضه خواهد شد یا خیر زود است. این نگرانی وجود دارد که در صورت عرضه ناگهانی و گسترده ارزهای مجازی، بازارهای استقراض سنتی تحت تاثیر قرار بگیرند.طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته توسط موسسه " شین هان اینوستمنت" حرکت به سمت یک جامعه بدون وجه نقد باعث افزایش تولید ناخالص داخلی کره جنوبی به میزان ۱.۱ درصد خواهد شد.یکی از متخصصان این موسسه گفت: این مساله باعث می شود اقتصاد زیرزمینی به فعالیت‌های قانونی بپردازد و عدالت در پرداخت مالیات برقرار شود.

 

روغنی،چک دلاری برای کاغذ کشید

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران از تخصیص حدود ۲۰۰ میلیون دلار ارز ۳۸۵۰ تومانی جهت تامین مواد اولیه و نیز واردات کاغذ در بخش تحریر و روزنامه خبر داد. ابوالفضل روغنی گلپایگانی وی ادامه داد: کمبود کاغذ عرضه شده در سطح بازار و نیز گرانی به وجود آمده نگرانی‌ها را در بخش تامین کاغذ دوچندان کرد و به همین منظور برگزاری جلسه جهت چاره‌اندیشی در دستور کار قرار گرفت. رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران افزود: مابه‌التفاوت ارز مربوطه توسط دولت پرداخت می‌شود و در نهایت به مصرف‌کننده نهایی باز می‌گردد.روغنی گلپایگانی با اشاره به اینکه به کاغذ تحریر حدود ۹۰ درصد از ۲۰۰ میلیون دلار ارز تخصیص می‌یابد، بیان کرد: علاوه بر این باید بدانید که سهم تولیدکنندگان نسبت به واردکنندگان بیشتر خواهد بود.وی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون ارز ۳۸۵۰ تومانی به تولیدکنندگان جهت تامین مواد اولیه و به واردکنندگان تعلق گرفته است یا خیر؟ گفت: تاکنون ارزی در این رابطه پرداخت نشده و دولت باید کدهای مربوطه در سامانه بانک مرکزی را باز کند.رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران همچنین در مورد اینکه آیا در سال جاری قیمت کاغذ افزایش خواهد یافت یا خیر، اعلام کرد: اگر دولت تامین ارز و قیمت آن را کنترل کند افزایش قیمتی در سال جاری نخواهیم داشت.

 

برجام،کمی چرخ صنعت را چرخاند

از زمان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در دی ماه سال 1394 تاکنون، 6 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت کشور تصویب شده است. رشد سرمایه گذاری،جذب شرکت های سرمایه گذاری و اتصال به زنجیره جهانی به عنوان اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال های گذشته مطرح بوده و هست.به دنبال گشایش های حاصل شده در روابط خارجی پس از استقرار دولت یازدهم و اجرای برجام، شاهد دستاوردهای مختلفی بودیم که از جمله آنها رشد سرمایه گذاری خارجی در کشور است.این در حالیست که با وجود کارشکنی های آمریکا علیه ایران در فضای بین‌المللی، حجم عمده‌ای از سرمایه گذاری‌های انجام شده توسط شرکت‌های معتبر اروپایی بوده است.در چند سال گذشته و با اجرایی شدن برجام، در مجموع 6 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب شد که 2 میلیارد و 700 میلیون دلار آن در دولت دوازدهم به انجام رسید. سرمایه‌گذاری مصوب، مربوط به طرح‌هایی است که جواز تاسیس گرفته اند و مجوزهایی چون آب، برق و محیط زیست برای آنها اخذ شده و تامین زمین شده اند.مطابق آنچه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند، پس از برجام 70 پروژه با سرمایه‌گذاری‌های خارجی افتتاح و به بهره برداری رسیده است.به گفته مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اهمیت این آمارها زمانی مشخص می شود که بدانیم در 20 سال گذشته 40 میلیارد دلار در بخش های مختلف اقتصادی کشور جذب شده است.«افروز بهرامی گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون، کشورهای آلمان با 2 میلیارد دلار، چین با یک میلیارد و 700 میلیون دلار و فرانسه با 925 میلیون دلار به ترتیب بیشترین میزان سرمایه گذاری خارجی در کشور را به خود اختصاص داده اند و استان‌های مرکزی، فارس و آذربایجان غربی در این عرصه پیشتاز بوده اند.

 

صندوق توسعه هم وارد گود اقتصاد شد

صندوق توسعه ملی یک صندوق بین نسلی است که منابع آن از محل درآمد حاصل از فروش نفت و فرآورده های نفتی تامین می شود.در بودجه سال 1397 کل کشور میزان تخصیص این منابع از 20 درصد پیشین به 30 درصد افزایش یافته است.این منابع به صورت تسهیلات از طریق بانک های عامل به سرمایه گذاران بخش های اقتصادی پرداخت می شود.به گزارش تارنمای صندوق توسعه ملی، قرار است این صندوق با هدف حمایت از کالای ایرانی و ایفای نقش در کیفی‌سازی روند اجرای طرح های کلان ملی، در تعامل با دستگاه‌های متولی این طرح‌ها بر استفاده بهینه از منابع مالی تخصیص یافته نظارت کند. در این پیوند رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، بر اولویت «پروژه محوری» در دوره جدید صندوق با توجه به شعار امسال در زمینه «حمایت از کالای ایرانی» تاکید کرد.

 

توتال،اردیبهشت را دور زد

به گزارش پایگاه خبری آرگوس لندن، «آرنود برویاک» معاون اکتشاف و تولید توتال، در تشریح راهبرد بالادستی این شرکت در خاورمیانه و آفریقا، از عزم این شرکت برای ادامه حضور در ایران خبر داد.وی گفت: منتظر موعد 12مه (22 اردیبهشت) هستیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد؛ اگر دولت آمریکا تعلیق تحریم‌ها را علیه ایران، تمدید نکند، تلاش می کنیم که برای فاز 11 پارس جنوبی یک معافیت ویژه دریافت کنیم یعنی همان کاری که درباره فازهای 2 و 3 پارس جنوبی انجام دادیم.

 

 

فولاد از نرخ جهانی هم بالا زد

محمد شریعتمداری امروز گفت: تولید فولاد کشور در دولت های یازدهم و دوازدهم افزایش پیدا کرده است و در چند ماهه اول سال 2018 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش بیش از 47 درصدی داشته است.وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:  نرخ متوسط افزایش تولیدات فولاد در دنیا 4.1 درصد بوده است.وی تصریح کرد: با همت نمایندگان مجلس بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی واحدهای صنعتی کشور در نظر گرفته شده است که 3 هزار و 200 میلیارد تومان آن در طول سال اختصاص خواهد یافت.شریعتمداری در پایان تصریح کرد: کشور ما امروز یک کارگاه بزرگ صنعتی در رشته‌های مختلف است، تولیدات ما در بسیاری حوزه ها تولیدات قابل اعتنایی در جهان هستند.

 

پلاتز،آمار نفتی تهران را تشریح کرد

پلاتز گزارشی از 10 خریدار عمده نفتی ایران داده است که در آن چین جایگاه نخست، هند دوم و کره جنوبی سوم است.در این گزارش اشاره شده است که ترکیه، ایتالیا، ژاپن، فرانسه، یونان، امارات متحده عربی و اسپانیا جایگاه‌های چهارم تا دهم را دارند.در گزارش فلوچارتی که توسط پلاتز منتشر شده نشان می‌دهد در ماه دسامبر ایران به کشورهای سوریه، تایوان و مالزی هم نفت و میعانات گازی صادر کرده است اما صادرات به این 3 کشور در ماه ژانویه متوقف شده است.براساس این گزارش در ماه ژانویه کل صادرات نفت ایران یک میلیون و 896 هزار و 806 بشکه نفت 12 کشور جهان بوده است البته این رقم در ماه قبل از آن 2 میلیون و 323 هزار و 838 بشکه بوده است.در این گزارش میزان صادرات نفت ایران در یک ماه با افت بیش از 400 هزار بشکه همراه بوده است.این گزارش حاکی است که ایران به کشورهای سنگاپور و مالتا هم نفت و میعانات گازی صادر می‌کند که جایگاه آنها در رتبه 11 و 12 از نظر حجم صادرات است.اخیراً زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرد صادرات نفت ایران در ماه گذشته رکورد زده است.وی میزان صادرات نفت ایران را 2.6 میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

 

سکه،یک روزه رکورد شکست

در بازار تهران سکه طرح جدید با ۱۱۵ هزار تومان افزایش، ۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان داد و ستد شد.بازار تهران امروز با جهش قیمت معاملات انواع سکه مواجه شد.سکه طرح جدید با 115 هزار تومان افزایش دو میلیون و 80 هزار تومان، طرح قدیم با 75 هزار تومان رشد یک میلیون و 953 هزار تومان و نیم سکه با رشد 58 هزار تومانی یک میلیون و 21 هزار تومان فروخته شد.ربع سکه هم 30 هزار تومان افزایش قیمت داشت و به قیمت 604 هزار تومان معامله شد. سکه گرمی بدون تغییر 371 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار با رشد 5080 تومانی 193 هزار و 581 تومان به فروش رسید.قیمت اونس در بازار جهانی طلا با یک دلار و 34 سنت رشد 1315 دلار و 12 سنت درج شد.

 

ارز مجازی بدون روادید،وارد تهران شد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به اینکه هیچگونه ارز ملی مجازی فعلا در کشور طراحی نشده و موجود نیست، بر اساس آمارهای دریافت شده با وجود اینکه بخش بسیار محدودی از مردم کشورمان مشتری ارزهای مجازی و این بازار نوین هستند تا به امروز رقمی بیش از ۲.۵ میلیارد دلار به منظور خرید ارز دیجیتالی از کشور خارج شده و بیشتر فعالان حوزه پول دیجیتالی به منظور سفته بازی و سودهای کلان وارد این عرصه می‌شوند.پورابراهیمی درباره نقش بانک مرکزی اظهارداشت: بانک مرکزی به عنوان قانونگذار حوزه ارزی کشور باید نسبت به صدور مجوزهای لازم برای ایجاد ارز دیجیتالی ملی و بهره‌گیری از آن اقدام کند.

.

 

 

رحمانی،آمار باورنکردنی مالیاتی را منتشر کرد

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فرار مالیاتی در کشور بیش از ۲ برابر وصول آن بوده است. وی بیان کرد: سال ۹۶ در کل کشور ۷۵۰۰ جلسه کار گروه برگزار شد که ۳۲۰۰۰ پرونده بررسی و ۳۸۰۰۰ مصوبه داشته است.قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: دولت در موضوع مدیریت ارز موفق بوده و ارز مورد نیاز ماشین آلات و تجهیزات صنعتگران با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان تامین خواهد شد.رحمانی گفت: براساس آمارها تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بهین‌یاب در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و معدنی پرداخت شده است.وی با اشاره به اهمیت همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات عنوان کرد: متاسفانه بانک‌های خصوصی استان قزوین در پرداخت تسهیلات عملکرد خوبی نداشتند چراکه علیرغم ۳۵ درصد جذب منابع تنها ۳ درصد پرداخت کرده‌اندقائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: متاسفانه فرار مالیاتی در کشور بیش از ۲ برابر وصول آن بوده و این مساله به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.وی خاطر نشان کرد: استحکام بنیان‌های صنعتی کشور از واجبات بوده و اگر تولیدات مستحکمی در کشور ایجاد نشود دلالی، واسطه گری و بی ثباتی در اقتصاد کشور به وجود خواهد آمد.

 

تهران،اجلاس نفتی میان قاره ای برپا کرد

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، محمد ناصری مدیر بیست و سومین نمایشگاه بینالمللی صنعت نفت با اشاره به آغاز بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران گفت: این نمایشگاه از نظر وسعت و تعداد شرکت‌کنندگان نخستین نمایشگاه در سطح خاورمیانه و پنجمین نمایشگاه در سطح دنیا به شمار میرود.وی فضای ناخالص نمایشگاه را ۸۰ هزار مترمربع عنوان کرد و گفت: امسال یک سالن جدید هم تکمیل و به فضای نمایشگاهی اضافه شده است. همچنین سالن‌های ۵ و ۳۸B هم مسقف شده‌اند. ناصری با اشاره به حضور حدود چهار هزار شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه امسال، عنوان کرد: برپایی ۱۰۵۳ غرفه داخلی در مساحتی به متراژ ۲۸۶۹۳ مترمربع و ۶۰۰ غرفه خارجی و نمایندگی داخلی آنها در مساحتی به متراژ ۱۱۱۹۰ مترمربع فضای سرپوشیده و اختصاص بیش از ۱۲ هزار مترمربع فضای باز به نمایندگان ۳۸ کشور جهان شامل کشورهای آذربایجان، اتریش، اسپانیا، آلمان ، امارات متحده عربی، انگلستان، ایتالیا، بلژیک، ترکیه، جمهوری چک، چین، روسیه، ژاپن، سوئد، سوئیس، فرانسه، کرواسی، کره جنوبی، لهستان، هلند، هند، فنلاند، هنگ کنگ، بحرین، قزاقستان، موناکو، کانادا، لیختن اشتاین، عمان، دانمارک، تایوان، آمریکا، نروژ، استرالیا، برزیل، مالزی، سنگاپور و جمهوری اسلامی ایران قطعی شده است.

 

مشهد،درب طلا را بست

رییس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد گفت: به علت نبود قیمت ثابت ارز و نوسانات شدید در بازار طلا، فعلا هیچ معامله‌ای در این بازار صورت نمی‌گیرد.باقر معبودی‌نژاد افزود: شرایط بازار طلا از رکود گذشته و به تعطیلی در خرید و فروش رسیده است.وی گفت: به دلیل محاسبه قیمت طلا بر اساس نرخ ارز در بازار آزاد، افزایش قیمت ارز تاثیر مستقیم بر قیمت سکه و طلا دارد.رییس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد افزود: با توجه به تلاطم زیاد در نرخ ارز، شاهد افزایش قیمت طلا و نوسان شدید در بازار این کالا هستیم.معبودی نژاد گفت: در حال حاضر نرخ طلا را از طریق بازار طلافروشان تهران و اصفهان دریافت میکنیم که تا مبلغ ۱۹۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داشته است.

 

ایران،واکسن خودکفایی را زد

علیرضا رفیعی پور گفت: ۹۵درصد از واکسن‌های دامی در کشور تولید می‌شود که در این زمینه به خودکفایی رسیدیم و در حال حاضر تمام واکسن های مورد نیاز موجود است و محدودیت نداریم و در حوزه واکسن طیور بیش از ۶۰ درصد  واکسن در کشور تولید می‌شود و با این شرایط نیز کمبود واکسن وجود نداد.رفیعی پور افزود: در دو سال گذشته در حوزه شیوع بیماری‌های تب برفکی، سل، هاری، سیاه زخم و تب مالت با کاهش ۱۸ درصدی مواجه هستیم که در سال های ۹۴ و ۹۵ میزان کانون های مبتلا هفت هزار و ۹۰۰ کانون بوده که در سال۹۶ به ۶۵۰۰ کانون تقلیل پیدا کرده است.وی تاکید کرد : از ۲۷ هزار واحد مرغداری کشور کمتر از ۶۳۰ واحد در سال ۹۶ به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان مبتلا بودند که این بیماری در دست کنترل است.

 

نبی پور،ترمز دامی را در ماه مبارک کشید

رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان اینکه قیمت نهاده های دامی طی ١٢ روز گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است، گفت: تخم مرغ در ماه رمضان گران نمی شود.ناصر نبی پور در گفتگو با خبرنگار مهر میانگین قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری را بین ۶۴۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان اعلام کرد و اظهارداشت: با توجه به افزایش قیمت نهاده های دامی در بازار، قیمت تمام شده تولید در همین حدود است.وی اضافه کرد: طی ١٠ الی ١٢ روز گذشته قیمت کنجاله سویا و ذرت حدود ٣٠ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران درباره وضعیت بازار تخم مرغ در ماه مبارک رمضان افزود: قیمت تخم مرغ در ماه مبارک رمضان افزایش نمی یابد اما معمولا مرغ در این ایام گران می شود.

 

کدکس،برنج های گمرکی را مساله ساز کرد

یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در نشست خبری در واکنش به اقدام گمرک ایران در رابطه با عدم ترخیص برنج های تایلندی به دلیل آرسنیک بالا اظهار کرد: هیچ نوع برنجی که مشکل ایمنی داشته باشد به کشور وارد نکرده ایم تا اینکه بخواهد در بازار توزیع شود اما به دلیل اختلاف بین وزارت بهداشت ایران با کشور مبدأ واردات (اروگوئه) که گواهی بهداشتی صادر کرده بود وجود داشت، پرونده حقوقی در همین زمینه در جریان است. وی با تاکید بر اینکه حتی یک کیلوگرم  از این برنج ها به بازار وارد نشده است، افزود: باید در نظر داشت که این برنجها نیز ایرادی ندارد اما با مشخصه‌های بهداشتی ایران هماهنگ نیست.مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: بر اساس استانداردهای جهانی کدکس که مورد تأیید همه کشورهاست، باقیمانده سموم از جمله آرسنیک می تواند تا سطح 200PPb باشد اما  در کشورمان باتوجه به اینکه سلامت مردم را در اولویت قرار دادهایم حد مجاز آرسنیکبرنج را تا 120PPb پایین آوردیم، یعنی استاندارد ما 80 درجه کمتر از استانداردهای کدکس است.وی تصریح کرد: برنج هایی با این استاندارد(کدکس) در بسیاری از کشورها در حال مصرف است و برنج خوب و ایده‌آلی نیز به حساب می آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha