جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نمایشگاه مطبوعات/دکتر عبداللهی فر

حوزه/«دکتر عبداللهی فر» گفت: حق محوری و معرفت مطابق با واقع، محور فعالیت رسانه های عصر جدید قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، دکتر عبداللهی فر در نشستی که از سوی غرفه کوثرنیوز در نمایشگاه مطبوعات استان گلستان، با حضور جمعی از طلاب و مسئولین حوزه، خبرنگاران و بازدیدکنندگان برگزار شد، پیرامون «دین و رسانه از منظر علم کلام» سخن گفت.

عبداللهی فر در این مراسم، با بیان این که نسبت دین و رسانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی موضوعیت پیدا کرد، به بیان تاریخچه رسانه و تعریف آن پرداخت و گفت: به طور اجمال، رسانه وسیله انتقال پیام است که خود پیام می تواند با موضوعات و اشکال مختلف بیان شود.

وی با بیان این که از صدر مشروطه اقبال خوبی به رسانه های مکتوب شده است، توضیح داد: زمینه کتابت از هزاران سال پیش در بستر اسلام وجود داشته  و مسلمین در این زمینه فعالیت نمودند، به همین جهت زودتر می توان با آن انس گرفت.

این استاد دانشگاه، دین را مجموعه ای از باورها، حقایق، ارزش ها، دستورات و قوانین دانست و اذعان کرد: تمام دین در دوچیز است؛ هست ها و بایدها. دین مجموعه ای از آموزه هایی است که می تواند در خدمت رسانه قرار گیرد.

عبداللهی فر معتقد است: قرآن نوعی رسانه نوشتاری است و خبر را می توان در آموزه های دینی سراغ گرفت. یکی از فعالیت های پیامبر(ص) هم، اخبار بوده که در واژگان نبی آمده است

وی اظهار کرد: همه ما، مسئولین و بازدیدکنندگان نمایشگاه باید به این نتیجه برسیم که در مقابل جامعه «باید چه کنیم؟». برخی معتقدند رسانه دستاورد عصر مدرن است که از ویژگی های این عصر، دنیاگرایی است

این استاد دانشگاه ضمن برشمردن کارکردهای مثبت عصر جدید، غفلت و فراموشی از یاد خدا، تبلیغات به ویژه در بحث سرمایه داری و ترویج مصرف گرایی را از کارکردهای مهم منفی رسانه ها در این عصر معرفی کرد و اذعان داشت: اسلام در این زمینه، معتقد است که رسانه باید محدود شود

عبداللهی فر در ادامه به بیان ویژگی های رسانه ها در دین پرداخت و عنوان کرد: یکی از این ویژگی ها، حق محوری است که خود دارای معانی متفاوتی است، وقتی گفته می شود رسانه باید حق محور باشد، یعنی باید؛ خدا، اوامر و صفاتش لحاظ شود.

وی در تبیین معنای حق محوری گفت: حق محوری گاهی به معنای "خدا" با جمیع صفاتش هست و گاهی به معنای معرفت مطابق با واقع است که معنای دوم در رسانه ها بیشتر کاربرد دارد.

استاد حوزه و دانشگاه در تشریح رسانه به معنای معرفت مطابق با واقع توضیح داد: در این معنا، حق در عالم واقع وجود داشته و محتوای گذاره با عالم واقع، مطابقت دارد اما گاهی خبر به گونه ای طراحی می شود که در عالم واقع وجود ندارد و با منافع افراد عجین شده است.

عبداللهی فر یکی دیگر از وظایف رسانه ها را روشنگری دانست و افزود: روشنگری در قرآن با نام "تبیان" آمده است. در عصر جدید بیشترین کاربرد روشنگری در مورد روزنامه نگاران و نویسندگان به کار برده می شود اما روشنگری دینی با روشنگری جامعه شناختی تفاوت دارد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی در رسانه ها، مغالطه فراوان استفاده می شود به ویژه رسانه های معاند؛ به همین جهت لازم است طلاب، علم و سواد رسانه ای را در تبلیغ داشته باشند.

استاد دانشگاه با بیان این که در راه حق گو بودن باید دائما تلاش کرد، گفت: گاهی در بیان حقایق، سانسور اتفاق می افتد که باید آن را مدیریت کرد.

عبداللهی فر معتقد است که رسانه ها از منظر دین قابل نقد و بررسی هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha