جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
خاتمی

حوزه/ امام جمعه موقت تهران با اشاره به توطئه دشمنان علیه روحانیت، گفت: بودجه ‌ای که به کل حوزه‌های علمیه کشور اختصاص داده شده، به اندازه ۳ دانشگاه بزرگ کشور نیست و نباید سیاه‌ نمایی‌ ها و دروغ‌ های دشمنان را باور کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، آیت‌ الله سید احمد خاتمی، ظهر امروز در همایش «طلایه‌ داران تبلیغ»، در مسجد جامع تبریز با اشاره به نقش روحانیون در تبلیغ دین، گفت: روحانیون همواره سفیران نور و معنویت هستند، همانطور که امام خمینی (ره) فرموده‌اند، «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» و این شور حسینی بود که بذر انقلاب را در کشور ما نشاند.

امام جمعه موقت تهران، دهه محرم را دهه فرهنگ «هیهات مناالذله» دانست و افزود: امروز به شدت نیازمند این فرهنگ هستیم، چرا که خروجی این فرهنگ، سازش ‌ناپذیری با جریان سلطه و استکبار جهانی است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: دهه محرم یادآور فرهنگ ایثار و شهادت است و فرصت مغتنمی برای فهم عمیق این نکته است که همین فرهنگ دشمنان انقلاب را در چهل سال اخیر پشت مرزها نگه داشته است.

وی با بیان اینکه علما و روحانیون در طول تاریخ پاسداران اصلی دین هستند، تصریح کرد: علما و روحانیون در تاریخ بیش از هزارساله، در چند سنگر مهم به ارائه خدمت پرداخته‌ اند و تلاش گسترده برای پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی از جمله خدمات ارزنده روحانیون به شمار می‌ آید.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور ادامه داد: فرهنگ دین مدیون عالمان دینی است، با افتخار می گوییم که دین توان اداره حکومت را دارد و این سخن را فقط با پشتوانه 500 جلد کتاب علامه حلی می گویم.

آیت الله خاتمی نقش عالمان دین در خدمتگزاری را برجسته دانست و  اظهار کرد: در قم یا برخی از شهرها در تأسیس بیمارستان‌ها علما نقش زیادی داشتند، چراکه وقتی علما احساس کردند در عرصه خدمات اجتماعی احساس نیاز کردند، وارد میدان شدند و نگفتند کار ما تنها تبلیغ دین است.

امام جمعه موقت تهران، با اشاره به تلاش گسترده علما برای استقلال کشور اسلامی و تشیع در عرصه سیاسی، خاطرنشان کرد: فتوای میرزای شیرازی در بیش از 100 سال پیش، اقدامات مدرس و امام راحل در برابر استکبار و استبداد، از ماندگارترین این تلاش‌ها است.

وی با بیان اینکه هرچه می‌گذرد، ابعاد ناشناخته امام خمینی (ره) بیشتر شناخته می‌شود، ادامه داد: امام(ره) شجاعانه در برابر استبداد پهلوی ایستاد و مردم هم پشت سر امام ایستادند تا استقلال، عزت و عظمت این کشور به ارمغان آید.

عضو جامعه مدرسین حوزه، روحانیت را سرمایه عزت و استقلال کشور دانست و افزود: روحانت اصیل با «زی طلبگی» محبوب بوده و هستند و دشمن می‌خواهد این سرمایه را بسوزاند، خواب‌های زیادی برای آسیب زدن به این سرمایه دیده‌اند و توطئه‌هایی را علیه روحانیت و تخریب آن در پیش گرفته‌اند.

امام جمعه موقت تهران، القای جنگ روانی که روحانیت از چشم افتاده است و مردم توجهی به روحانیت ندارند را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: دشمن تلاش می کند جایگاه و محبوبیت روحانیون در بین مردم را نزولی نشان دهد، اما این واقعیت کتمان ناپذیر است که مردم برای روحانیون نظام و ارزش زیادی قائل هستند و آن‌ها را محبوب قلب‌ هایشان می ‌دانند..

وی با بیان اینکه مردم، عالمان دین را با شاخص‌ها می‌سنجند و وقتی مردم ببینند منِ روحانی کاخ نشین شدم و زی طلبگی را رعایت نکردم، باید هم از چشم بیافتم، ابراز داشت: روحیه تجمل گرایی در روحانیت، فرزندان و منصوبین آنها برای دین سم است.

آیت الله خاتمی همچنین خاطرنشان کرد: برخی طلبه‌ ها که با خودروهای ۲۰۰میلیون تومانی تردد می‌ کنند، اگر از بیت‌ المال باشد، حرام است و اگر از اموال شخصی‌ شان باشد، اسراف به شمار می‌ آید و مردم با چنین طلبه هایی فاصله می گیرند.

وی با اشاره به جنگ رسانه‌ای دشمن و پمپاژ دروغ علیه روحانیت، اظهار کرد: دروغ هیچ سرمایه‌ای جز بی دینی و لامذهبی نمی‌خواهد و این شیوه سابقه زیادی از زمان امیرالمؤمنین(ع) تاکنون داشته است و از مصادیق بارز مسموم کردن اجتماع و دروغ پردازی‌ها، فضای مجازی آلوده و شبکه‌های ماهواره‌ای است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه چنین القا می‌کنند که همه امکانات کشور سرازیر به سمت روحانیت است، در حالی که مطلقاً چنین چیزی وجود ندارد و زندگی عموم روحانیون این موضوع را نشان می‌دهد، گفت: بودجه ‌ای که به کل حوزه‌های علمیه کشور توسط مسئولان اختصاص داده شده، به اندازه ۳ دانشگاه بزرگ کشور نیست و نباید سیاه‌ نمایی‌ها و دروغ‌های دشمنان را باور کرد.

وی خاطر نشان کرد: میانگین شهریه طلبه ها 500 الی 600 هزار تومان است. با این گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی طلبه با 600 هزار تومان زندگی می‌کند و در سطح مردم ضعیف جامعه است، ولی ناجوانمردانه در فضای مجازی دروغ پراکنی می‌کنند و طوری القا می‌کنند که روحانیون حق مردم را خورده‌اند.

آیت‌ الله خاتمی ادامه داد: دشمن می خواهد تمام مشکلات را به گردن روحانیت بیندازد و همین دروغ ‌ها باعث شد در اغتشاشات دی ماه ۹۶ به ۲۰ حوزه علمیه کشور حمله شد و آذوقه‌ های آن‌ها را دزدیدند و کتاب‌ هایی همچون قرآن و نهج البلاغه را آتش‌ زدند.

وی با بیان این که برخی با وقاحت همه مشکلات مدیریت کشور را به مقام معظم رهبری، ستون خیمه انقلاب نسبت می‌دهند، تاکید کرد: رمز موفقیت‌های این کشور، اطاعت از ولایت بوده و ناکامی‌ها علتش عدم تبعیت از ولایت است. سال‌ها است که مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده‌اند و گفتند که اقتصاد را طوری بسازید که لرزه‌های بیرونی بر اقتصاد اثر نگذارد، ولی کار شایسته‌ای صورت نگرفت. لذا مشکلات را به پای ولایت نوشتن، خطا است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور، با طرح این سؤال که آیا در ماه محرم از سیاست بگوییم یا نگوییم و از مسائل انقلاب بگوییم یا نگوییم؟ ابراز داشت: منبر تریبون جناح‌ها نیست، محراب محل تاخت و تاز جریانات سیاسی نباید باشد، بلکه باید ضمن بیان مسائل دینی، باید رهنمودهای مقام معظم رهبری را تبیین کنیم.

وی ادامه داد: اگر در منبر و دهه اول محرم این رهنمودها تبیین نشود، پس کی باید مطرح شود؟ با محوریت بیانات مقام معظم رهبری وارد مسائل سیاست شوید، باندی و جناحی صحبت نکنید و وحدت آفرینی کنید.

آیت الله خاتمی، دمیدن روح امید در بین مردم را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: مردم در همه محافل از مشکلات اقتصادی صحبت می‌کنند، لذا روحانیت باید مشکلات را تبیین کرده و این واقعیت را بگوییم که مشکلاتی سخت‌تر از این هم داشته‌ایم و  این گردنه را در کنار هم با موفقیت پشت سر می‌گذاریم.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه باید روحانیت بصیرت داشته و بصیرت افزایی کند، گفت: محور حرکت ما باید ولایت باشد و بس. مسئولان اگر کار خوب می‌کنند، تقدیر و تشویق کنیم ولی ضعف‌ها را با نقد سازنده بیان کرده و طوری انتقاد و تخریب نکنیم که مردم نسبت به نظام بدبین شوند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور در پایان، احیای تفکر نادرست جدایی دین از سیاست را از توطئه های دشمنان دانست و تاکید کرد: کسانی که در صدد این امر هستند، در واقع پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) را تکذیب می‌ کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha