جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اعزام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند

حوزه/ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند راهی سرزمین عشق شدند، سرزمینی که هر دل عاشقی را مجذوب خود می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، در کنار همه مواهبی که خداوند به طور اختصاصی به اشرف مخلوقاتش ارزانی داشته، بی تردید حس «عشق» یکی از بهترین و شیرین‌ترین آن هاست، حسی که از اعماق وجود ریشه می‌گیرد و به پشتوانه قدرتش، پشت هر سختی را در گود روزگار به خاک می‌مالد.

همین «عشق» است که برای قرن‌ها زائرانی را از گوشه دنیا با مغناطیسی بی نظیر به مرکزی به اسم «کربلا» جذب می‌کند که نه قطع دست و پا و نه سختی چند شبانه روز پیاده روی در بیابان، هیچ کدام نمی‌تواند مانع از آن شود تا در ایام اربعینِ سیدالشهدا(علیه السلام) خود را به کربلا نرساند و زیباترین تصاویر از عشق بازی را در قاب چشمان تاریخ ثبت نکند.

رهبر معظم انقلاب درباره پیاده روی عظیم اربعین می  فرمایند " این روزها روزهای اربعین است. پدیده‌ی بی‌نظیر و بی‌سابقه‌ای هم در این سالهای اخیر به‌وجود آمده و آن، پیاده‌روی میان نجف و کربلا یا بعضی از شهرهای دورتر از نجف تا کربلا است؛ بعضی از بصره، بعضی از مرز، بعضی از شهرهای دیگر، پیاده راه می‌اُفتند و حرکت می کنند. این حرکت حرکت عشق و ایمان است؛ ما هم از دور نگاه می کنیم به این حرکت، و غبطه می خوریم به حال آن کسانی که این توفیق را پیدا کردند و این حرکت را انجام دادند."

امروز تعداد 25 نفر از دانشجویان دانشگاه  آزاد بیرجند، برای حضور در اجتماع میلیونی اربعین حسینی راهی سرزمین عشق شدند.

این دانشجویان، امروز قدم به راه سیدالشهدا(ع) گذاشته اند تا راهی که امام شهیدشان 1400 سال قبل طی کرده را طی کنند، و این سفر نشان دهندی آن است که جاذبه ی مغناطیس عشق به حضرت، آنان را به سمت و سویش کشانده است.

آری، امروز امام حسین(ع) زیارتش را نصیب کسانی کرده، که برای اولین بار به پابوسش می روند، دانشجویانی که به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر حضور پر شور در پیاده روی اربعین حسینی لبیک گفتند و عازم سفر عشق شده‌اند.

حضور بر سر مزار شهدای گمنام و قرائت فاتحه و طلب آمرزش، اولین گام این دانشجویان قبل از اعزام به سرزمین کرب و بلا بود، شور شوق وصف ناپذیری در چهره ی تک تک دانشجویان دیده می شد، کوله پشتی های خود را در داخل اتوبوس جای می دهند و آماده حرکت می شوند.

پای یک عشق در میان است

ابوالفضل محمدی که برای اولین بار است عازم این سفر پرخیر و برکت می شود در مورد حال و هوای پیاده روی اربعین حسینی اینگونه می گوید: برای اولین بار است که با پای پیاده راهی کربلا شده ام  و واقعا حس و حالی غیر قابل وصف دارم، حسی که تاکنون نداشته ام.

وی در پاسخ به این سوال که اگر چشمتان به گنبد سیدالشهدا بیفتد چه می گویید، ابراز داشت: اولین حرفی که موقع دیدن حرم امام حسین(ع) خواهم زد این است که « یا اباعبدالله ازت ممنونم»

خستگی پیاده روی اربعین از عسل شیرین تر است

سعید میر وحیدی یکی دیگر از دانشجویان بیرجندی است که او هم برای اولین بار راهی کربلا می شود، با بیان اینکه خستگی پیاده روی اربعین از عسل برایم شیرین تر است، اظهار کرد: طی کردن ۲۵۰۰ کیلومتر راه، از خراسان جنوبی تا نجف و کربلا و تجدید بیعت با امام حسین(ع) و اثبات ولایت اهل‌بیت، بهترین حسی است که به انسان دست می دهد.

وی با اشاره به اینکه این پیاده روی تمرینی برای آغاز حرکت جهانی حضرت مهدی (عج) است، ادامه داد: این حرکت به رخ کشیدن ولایتمداری و قدرت مسلمانان به دشمنان است که باعث رعب آنان می شود.

حس شیرین سبک زندگی حسینی

سجاد باغبان از جمله دانشجویانی است که سه بار به کربلا اعزام و در تجمع عظیم اربعین حسینی شرکت کرده است.

وی با اشاره به اینکه در اولین حضورم فکر نمی کردم که دوباره توفیق زیارت پیدا کنم عنوان داشت: جذبه اربعین حسینی آنقدر بالاست که باعث شده هر ساله عزم خود را برای شرکت در این حضور جذم کنم، که البته ابا عبدالله الحسین نیز به من عنایت کرده و هر ساله به نوعی ویزای ما را امضا می کند.

باغبان با بیان اثر گذاری امام حسین(ع) بر شخصیت و زندگی اش، تصریح کرد: آنچه بیش از هر چیز بر زیبایی این پیاده روی می‌افزاید سبک زندگی خاص این چند روز است که سراسر گذشت و ایثار، محبت و کمک به یکدیگر و مهربانی است که شاید در دیگر ایام سال هرگز در این حجم و کیفیت دیده نشود.

این دانشجوی بیرجندی با اشاره به محبت و خدمت بی دریغ مردم عراق به زائران اربعین، افزود: وقتی این همه محبت را که ریشه در عشق به اهل بیت(علیهم السلام) دارد، می‌بینم، غطبه می‌خورم که این شور خاص اربعین در عین صلح آمیز بودن و برخورداری از آرامش این جمعیت چندمیلیونی چنان حس شیرینی را در وجود آدم ایجاد می‌کند که با هیچ حس دیگری قابل مقایسه نیست و از طرفی آبی است بر آتش افروزی افرادی که می‌خواهند شیعه را به جهانیان انسان هایی خشن نشان دهند.

وی در پایان تأکید کرد: صمیمت‌ها در پیاده روی اربعین به گونه‌ای است که حس یک خانواده چندمیلیون نفری را بر جمعیت حاکم می‌کند، نه خبری از خودخواهی وجود دارد، نه منیّت و برتری جویی، هر چه هست خدمت است و ایثار که در نگاه‌های محبت آمیز و دست هایی که برای کمک دراز می‌شوند، جلوه می‌کند.

قلبم را همراه زائران روانه کربلا کردم

یکی از دانشجویانی که نتوانسته بود به این سفر برود، نیز در کنار اتوبوس ناامیدانه به دیگران می نگریست و غبطه می خورد، دلش با آن ها بود اما از اینکه خود نتوانسته بود همراهشان باشد ناراحت بود و اشک در چشمانش حلقه زده بود.

مجتبی رضایی با بغضی که در گلویش داشت، اظهار کرد: حس می‌کنم از قافله عشق عقب مانده ام، از اینکه قرار است بیش از ۲۵ میلیون نفر در کربلا باشند و من نباشم داغ دلم را تازه می‌کند.

رضایی با ابراز تاسف از همراهی نکردن کاروان افزود: هر بار که کسی از اطرافیان حلالیت می‌طلبد و برای حضور در پیاده روی اربعین خداحافظی می‌کند یا هر بار که تصاویر زائران اربعین را در تلویزیون می‌بینم بی‌اختیار اشک‌هایم سرازیر می‌شود و احساس تأسفی بزرگ به قلبم چنگ می‌زند؛ با اینکه تجربه حضور در این پیاده روی را ندارم، اما از تعریف خاطرات دیگران دریافته‌ام این سفر با دیگر سفرهای دنیا متفاوت است.

وی با بیان اینکه شرمنده امام زمان(عج) هستم، گفت: من با چه رویی در محضر امام زمان(عج) بگویم که اربعین نیامده ام و نتوانستم قدمی در این راه بردارم.

اربعین حسینی تبدیل به یک حرکت سیاسی، معنوی و فرهنگی شده است

حجت الاسلام حاجی زاده مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند اظهار کرد: حضور دانشجویان در پیاده روی اربعین حسینی، در شخصیت و زندگی آنان تأثیرهای فراوان خواهد داشت، و باعث می شود تا جوانان راه خودشان را پیدا کنند.

وی با بیان سخن رهبر معظم انقلاب، مبنی بر باشکوه برگزار کردن اربعین حسینی، افزود: اجتماع بزرگ عزاداران حسینی در کربلا، شروع جاذبه مغناطیس حسینی است که باعث شده پیر و جوان عاشق حضور در این حرکت نمادین و سیاسی باشند.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد خراسان جنوبی اربعین حسینی را زمینه ساز استحکام وحدت و همدلی میان مسلمانان دانست و تصریح کرد: در طول تاریخ دشمنان بدنبال از بین بردن اتحاد میان مسلمان بوده اند و دراتاق‌های فکرشان در طی سال، برنامه هایی برای ضربه زدن به اسلام می کشند، ولی هر سال با حضور پر شور مسلمانان در اربعین حسینی، تمامی نقشه های دشمنان نقش بر آب و نابود می شود.

حجت الاسلام حاجی زاده در پایان اربعین را حرکتی سیاسی  دانست و خاطرنشان کرد: امروز اربعین حسینی تبدیل به یک حرکت سیاسی، معنوی و فرهنگی شده است و تنها یک عزدارای معمولی نیست.

با دانشجویان سراسر شوق و امید که دست از پا نمی شناسند خداحافظی و التماس دعا می کنم از اتوبوس پیاده می شوم.

اتوبوس به راه می افتد اما دل های تعداد زیادی از دانشجویان که برای بدرقه دوستانشان آمده بودند نیز همراه با این کاروان عشق راهی می شود، اشک هایشان ناخوداگاه از چشم ها جاری شده و بر زمین می چکد، افسوس می خورند و سرهایشان را پایین می اندازند و تنها سخنی که از زیر لب زمزمه می کنند " ای کاش..." است.

عشق به اباعبدالله الحسین(ع) در دل هر فردی به خصوص جوانان آنچنان طوفانی به پا می کند که هیچ زمانی به آرامش تبدیل نمی شود، مگر زمانی که خودش را در مقابل ضریح اربابش ببیند.

اگرچه این جوانان خود نتوانستند در این اجتماع عظیم شرکت کنند، و همراه دیگر دوستان خود به سرزمین عشق سفر کنند، اما خود می دانند همین قطرات اشکی که برای فراق از دوست، ریختند، در روز قیامت دستگیرشان خواهد شد.

 گزارش :مسعود نوفرستی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha