جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
محمدرضا زیبایی نژاد

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به حوزه های علمیه خواهران بر لزوم توجه به اصل انعطاف پذیری در کنار پرداختن به اصول ثابت در تدوین نهایی سند الگوی ۵۰ ساله پیشرفت تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا زیبایی نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز متذکر شدند، همه صاحب نظران و نخبگان حوزوی و دانشگاهی باید در ارایه راهکار و نظر در خصوص این سند مشارکت جدی و فعال داشته باشند تا محصول نهایی کار در مسیر تحقق پیشرفت و زمینه سازی برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی باشد.

وی افزود: پس از آن که مقام معظم رهبری این فراخوان را ابلاغ فرمودند، ما در مرکز تحقیقات زن و خانواده و به خصوص معاونت پژوهش این موضوع را به طور جدی در دستور کار قرار دادیم، ضمن آن که کلیه متون و منابع لازم از مرکز الگوی اسلامی -ایرانی پیشرفت تهیه شد تا چه از حیث مبانی نظری و چه امور دیگر روی آن کار علمی شود.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: به عقیده بنده اگر حوزه بخواهد وارد این قضیه شود باید بدون ملاحظات و تعارف های مرسوم باشد چرا که ما معتقدیم مصلحت کشور ملاحظه بردار نیست.

وی تاکید کرد: این مهم چه در بررسی نحوه کاری که انجام شده و فرآیند تهیه و تدوین سند و چه در بحث بررسی و تحلیل مبانی و پیش فرض ها و نیز ارایه تصویری که از مباحث گوناگون صورت گرفته باید مد نظر باشد و به خصوص این که ما چه فهمی از آینده تدوین شده در این باره در ابعاد و عرصه های گوناگون داریم.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده همچنین بیان داشت: نکته حایز اهمیت دیگر این که باید بدانیم این که فی المثل گفته شود در تدوین این سند چندین هزار نفر مشارکت داشته اند، صرف کمی نگری کافی نیست بلکه ما با بررسی دقیق متن می توانیم تخمین بزنیم که کار علمی خوبی در این باره صورت گرفته یا خیر و لذا اهمیت بحث های کارشناسی و رویکرد علمی در این قضیه به مراتب مهم تر است.

وی گفت: سوال و دغدغه دیگری که در این باره مطرح می شود ناظر به این مساله است که آیا اساساً اسناد درازمدت در شرایط امروزی جوابگوی ما هست یا خیر و مثلاً نوشتن سند پنجاه ساله آیا درست است که در پاسخ باید گفت به یک معنا آری از این حیث که رویکرد کلی را مشخص کنیم اما از آن سوی قضیه باید توجه داشته باشیم که در جهان سیال که لحظه به لحظه متحول می شود ما اسنادی می خواهیم که حدی از سیالیت را داشته و به شکل لحظه ای تحول را ایجاد کند چون سرعت تحولات خیلی زیاد است و ما گاهی لازم است که نگاهمان به برنامه های راهبردی از این حیث بر اساس اقتضائات روز و پدیده های نوظهور تغییر یابد.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha