جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نفت عربستان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پنتاگون برای دوشیدن گاو شیرده دست به دامن سوخت شد

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که هزینه های سوخت و سوخت رسانی در جنگ یمن برای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی دوباره محاسبه شده و قرار است از عربستان و امارات متحده عربی ۳۳۱ میلیون دلار طلب شود.«ربکا رباریچ» سخنگوی پنتاگون اظهار داشت: هزینه های سوخت و سوخت رسانی پیش از این دقیق محاسبه نشده و هزینه‌های دقیق به عربستان سعودی و امارات متحده عربی اعلام نشده بود.گفتنی است عربستان از روز ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن، فقیرترین کشور عربی آغاز کرد. تجاوز سعودی ها به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 16 هزار یمنی بی گناه و ویرانی این کشور شده است.خبرگزاری یورو نیوز در گزارش جدید خود نوشت: هزینه سنگین حمله ائتلاف سعودی به یمن به سرکردگی عربستان، که حدود 6 میلیارد دلار در ماه برآورد شده است، علت اصلی درخواست های مکرر عربستان برای وام است.مرکز مطالعات و تحقیقات «ای اچ اس مارکتس» انگلیسی در گزارش هفته پیش خود حجم هزینه های دفاعی پیش بینی شده برای عربستان را در سال آینده حدود 100 میلیارد دلار برآورد کرده است.روزنامه تایمز چاپ لندن نیز هزینه حمله ائتلاف سعودی به یمن را از ابتدا حدود 250 میلیارد دلار برآورد کرده است؛ این در حالی است که درآمد پیش بینی شده عربستان از فروش نفت حدود 161 میلیارد دلار است.

 

جلیقه زردها به انقلاب ایران اقتدا کردند

سخنگوی جنبش جلیقه زردها دلیل خشم مردم فرانسه را تحقیر شدن توسط رئیس‌جمهور این کشور دانست.برخی از کارشناسان، جنبش جلیقه‌ زردها را خروشی انقلابی از سوی طبقه متوسط می‌دانند که در نهایت به تغییر ساختار سیاسی این کشور منجر خواهد شد و برخی دیگر آن را تنها طغیان یاغی‌گرانی دانسته‌اند که به دنبال ماجراجویی هستند.«الکساندر بیووایس چیوا» از سخنگویان جلیقه‌ زردها گفت:جلیقه‌زردها دو خواسته عمومی دارند: (۱) احترام به مردم و (۲) گوش کردن به حرف معترضان. درست است که ما اعتراض خود را به افزایش مالیات سوخت که به‌شدت بر زندگی طبقه متوسط تأثیر می‌گذاشت شروع کردیم اما در حال حاضر اعتراض ما دیگر به مالیات نیست. ما به تمرکز قدرت در یک پُست و تقسیم نشدن آن معترضیم. الکساندر: به‌هیچ‌عنوان، به قول ترامپ این اخبار کاملاً دروغ است (Fake News). دخالت هرگونه دولتی را در اعتراضات اخیر فرانسه رد می‌کنیم. البته باید بگویم که در این راه از برخی جنبش‌ها الهام گرفته‌ایم. به‌طور مثال از انقلاب ۱۹۷۹ (انقلاب اسلامی ایران) که علیه استبداد و برای رسیدن به دموکراسی بود نیز الهام گرفته‌ایم ولی اینکه بگوییم یک کشور خارجی در حال مدیریت این جریان است، کاملاً تکذیب می‌کنم. جلیقه‌ زردها صدای واقعی و فروخورده مردم فرانسه هستند و شما می‌بینید که ۷۴ درصد مردم از این جنبش حمایت می‌کنند.

 

آمریکا با مثلث آسیایی وارد جنگ سرد شد

نشریه نیوزویک طی گزارشی به شکل‌گیری یک مثلث مقابله با آمریکا بین چین، ایران و روسیه اشاره کرد و نوشت: برخلاف نظر آمریکا چین و روسیه به سرمایه‌گذاری در ایران ادامه می‌دهند.با بدتر شدن روابط سیاسی آمریکا با پکن، تهران و مسکو این سه کشور با هم دست به یکی شده‌اند تا با تحریم‌های آمریکا که به اعتقاد همه برای تغییر نظام ایران است مقابله کنند.بهبود روابط اقتصادی بین ایران،‌ روسیه و چین یکی از روشن‌ترین نشانه‌هایی است که ثابت می‌کند آمریکا در عمل با این سه کشور وارد جنگ سرد شده است.مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در سخنان اخیر خود در بروکسل بر این مدعا تا حدودی صحه گذاشت.وی در سخنان خود گفت:‌هدف سیاست خارجی دولت آمریکا ساختن یک ساختار نئولیبرال جدید است که شامل خروج و مذاکره مجدد درباره توافقات و قراردادهای بین‌المللی است که منافع آمریکا و متحدان این کشور را تامین نمی‌کند.مشاوران ترامپ می‌گویند توافق هسته‌ای با ایران در قالب این دیدگاه اولویت نخست را داشت.

 

اروپا و ژاپن با بزرگترین تجارت آزاد به آمریکا پشت کردند

در شرایطی که دولت آمریکا روز به روز اجرای سیاست‌های حمایت‌گرایانه اقتصادی را که از جمله آن می‌توان به اعمال تعرفه واردات بر کالای خارجی اشاره کرد، تشدید می‌کند، اتحادیه اروپا و ژاپن یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای تجارت آزاد در جهان را امضا کردند.توافق تجارت آزاد ژاپن با اروپا یک سوم کل تولید ناخالص جهان و 40 درصد کل تجارت بین‌الملل را شامل خواهد شد.دو سوم نمایندگان پارلمان اروپا به این قرارداد تجاری که با نام توافق شراکت اقتصادی بین ژاپن و اتحادیه اروپا بسته شده است رای دادند.امضای این توافق با هدف حذف تعرفه گمرکی بر واردات کالاهای اروپایی به ژاپن که معادل سالانه 1138 میلیارد دلار می‌شود، امضا شده و از یک فوریه سال آینده میلادی اجرایی خواهد شد.اجرای این توافق یک منطقه آزاد تجاری با جمعیت 635 میلیون نفر ایجاد خواهد کرد.این توافق توسط دولت ژاپن نیز تائید شده است.قرار است بر اساس توافق امضا شده تعرفه وارداتی و عوارض برای کالاهای اروپایی به ژاپن به تدریج به صفر برسد.این اقدام اروپا و ژاپن به عنوان اقدامی علیه سیاست‌های کنونی آمریکا در نظر گرفته می‌شود. چرا که از زمان روی کار آمدن ترامپ وی آمریکا را ازبسیاری از توافقات تجارت آزاد بزرگ نظیر توافق تجارت آزاد شراکت ترانس پسیفیک خارج کرده که در این توافق ژاپن یکی از اعضای کلیدی آن بود.از زمان خروج آمریکا تلاش‌های توکیو برای راضی کردن آمریکا به بازگشت به این توافق نتیجه نداد و ژاپنی ها برای جبران این اقدام آمریکایی‌ها به سمت اروپایی‌ها رفته‌اند.

 

عربستان بازهم واشنگتن را ترک کرد

سفیر عربستان سعودی در آمریکا، در بحبوحه شدت گرفتن جنجال‌ها بر سر ترور روزنامه‌نگار منتقد سعودی واشنگتن را مجدداً ترک کرده است.«خالد بن سلمان»، برادر «محمد»، ولیعهد عربستان سعودی که سفیر کشورش در آمریکا است بار دیگر واشنگتن را در بحبوحه شدت گرفتن انتقادات از عملکردش در ماجرای ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی ترک کرده است.او در ماه اکتبر هم بعد از شدت گرفتن جنجال‌ها به دلیل ترور خاشقچی واشنگتن را ترک کرده بود.فایننشال‌تایمز این گمانه‌زنی را مطرح کرده که او احتمالاً از سمتش کناره‌گیری کرده تا به عنوان مشاور امنیت ملی کشورش منصوب شود.این خبر در شرایطی مطرح شده که مجلس سنای آمریکا دو قطعنامه را علیه عربستان سعودی به تصویب رساند.«خالد بن سلمان» خودش با انتقادهایی ویژه در این ماجرای قتل رو به است. افشاگری‌های رسانه‌ها نشان می‌دهند «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) یک تماس تلفنی او با خاشقچی را شنود کرده است.

 

افشاگری تازه جنسی ترامپ را شوکه کرد

سی.ان.ان به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد، دادستان های فدرال بر این باورند، دونالد ترامپ اوت 2015 در جلسه ای حضور داشت که تاثیری اساسی در نقض قوانین مربوط به تامین مالی ستاد انتخاباتی وی و پرداخت حق السکوت به دو زن داشته است.دادستان های فدرال در منهتن نیویورک تابستان گذشته هنگامی که کوهن را به نقض قوانین مالی انتخاباتی متهم کردند، از حضور ترامپ در جلسه اوت 2015 سخن به میان آورده بودند. کوهن به پرداخت حق السکوت به دو بازیگر فیلم های غیراخلاقی متهم شده که ترامپ با آنها رابطه نامشروع داشته است.ترامپ هر گونه اطلاع از پرداخت حقوق السکوت به این زنان را رد کرده است. او گفت که هیچ تخلفی در رابطه با تامین مالی ستاد انتخاباتی خود نداشته است. این در حالی است که کوهن به تخلف در این زمینه اعتراف کرده است و گفته که به دستور ترامپ، حق السکوت پرداخت کرده است تا آن دو زن خبر ارتباط نامشروع با ترامپ را منتشر نکنند.

 

سرتفا هک مقامات آمریکایی را تایید کرد

آسوشیتدپرس با استناد به اطلاعاتی از مرکز امنیتی «سرتفا» در لندن که در حوزه امنیت مجازی کار می‌کند، مدعی شده است، گروهی از هکرهای ایرانی با نام «بچه گربه بانمک» طی چند ماه گذشته در تلاش برای هک برخی ایمیل‌های مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا بوده‌اند و برخی از آن‌ها به اهداف خود رسیده‌اند.این گزارش در ادامه با ادعای نزدیکی این هکرها به مؤسسات دولتی در ایران که در راستای منافع دولت کار کردهاند، گفته که علاوه بر وزارت خزانه‌داری، مقامات آمریکایی دخیل در توافق برجام نیز هدف این حملات سایبری بوده‌اند.در این گزارش همچنین از قول «فردریش کاگان»، محقق فعالیت‌های سایبری مرتبط با ایران گفته شده است: بسیاری از این تلاش‌ها با هدف کسب اطلاعاتی درباره تحریم‌های آمریکا انجام شده است.

 

مسکو واشنگتن را تهدید موشکی کرد

روسیه تهدید کرد که اگر آمریکا از پیمان موشکهای میان برد خارج شود مسکو به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نمی‌ماند.ولادیمیر ارماکوف رئیس دپارتمان کنترل تسلیحات و منع تکثیر وزارت خارجه روسیه گفت که اگر آمریکا از پیمان منع موشکهای میان برد با قابلیت حمل کلاهکهای هسته ای (INF) خارج شود مسکو به هیچ تعهدی پایبند نخواهد ماند.مقامات آمریکایی از جمله دونالد ترامپ و مایک پامپئو اخیرا تهدید کرده بودند که اگر به تعهدات کامل خود در چارچوب این توافق عمل نکند دلیلی ندارد واشنگتن در این معاهده باقی بماند.با این وجود این دیپلمات روسی ضمن رد هرگونه بازرسی یکجانبه از قلمرو روسیه تاکید کرد که مسکو آماده مذاکره منطقی همه جانبه با طرف آمریکایی است.معاهده INF در سال 1987 بین شوروی سابق و آمریکا به امضا رسید. این توافق طرفین را ملزم کرد تا موشکهای میان برد زمین به زمین بالستیک و موشکهای کروز خود که بین 500 تا 5500 کیلومتر برد داشتند را از بین ببرند.

 

یمن در سوئد،تعز و الحدیده را از بحران نجات داد

دبیر کل سازمان ملل از توافق میان گروههای یمنی در سوئد، در خصوص بندر الحدیده و همچنین کاهش درگیری‌ها در شهر «تعز» خبر داد.«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل که خود را به گفت‌و‌گوهای صلح یمن در سوئد رسانده، از توافق بر سر بندر «الحدیده» و رسیدن کمک‌ها به شهر «تعز» و کاهش درگیری‌ها در این شهر خبر داد.دبیرکل سازمان ملل در مورد بندر الحدیده خاطرنشان کرد: توافق الحدیده بر عقب نشینی همه طرف های درگیر از این شهر و بندر آن تاکید می کند.منابع خبری اصلی‌ترین نقاط توافق در خصوص شهر و بندر الحدیده را بدین ترتیب گزارش کرده‌اند.

- آتش‌بس در استان الحدیده و سواحل الصلیف و رأی عیسی و الحدیده - طرفین نباید هیچ‌گونه تجهیزات نظامی به منطقه وارد کنند - تسهیل حرکت شهروندان و جابه جایی کالا - بازگشایی گذرگاهها برای رسیدن کمک‌های بشردوستانه - برچیدن تمامی مظاهر نظامی در شهر الحدیده- تمامی درآمد حاصله از بندر الحدیده در بانک مرکزی ذخیره شود.

 

نتانیاهو خط قرمز اسرائیل را مشخص کرد

نتانیاهو خط قرمز اسرائیل را بقای رژیم صهیونیستی معرفی کرده و میگوید در صورت به خطر افتادن موجودیت اسرائیل به ایران حمله می‌کند. نتانیاهو در شرایطی از تعیین خط قرمز اسرائیل و ترسیم محدوده آن سخن می‌گوید که در مرزهای شمالی و جنوبی بشدت از ناحیه نیروهای مقاومت در لبنان و سوریه آسیب پذیر و در معرض تهدیداتی جدی است.اینکه تعیین خط قرمز از ناحیه نتانیاهو بعد از اعلام تست سالیانه 50 موشک ایرانی صورت می‌پذیرد محل تامل جدی است چه آنکه مشخص می‌شود اسرائیل و امریکا بیشتر و بهتر از هر کسی پیام آزمایش‌های موشکی ایران را درک کرده اند.تعیین خط قرمز برای اسرائیل همچنین در شرایطی صورت می‌پذیرد که دولت نتانیاهو شکننده ترین وضعیت خود را تجربه میکند. درحالی که با خروج تنها یک وزیر از کابینه نتانیاهو فروپاشی دولت اسرائیل حتمی است، بنظر میرسد نتانیاهو با بزرگ نمایی خطر ایران برای اسرائیل بر آن است تا سیاسیون اسرائیلی را در جهت حفاظت از دولتش بسیج کند. اگرچه فرار بجلو نتانیاهو از مساله فساد مالی خود و همسرش نیز در این قضیه را نباید دور از ذهن دانست.

 

حشدالشعبی تروریست‌ها را به خاک و خون کشاند

جدیدترین خبرها از تحولات میدانی عراق حاکیست، عملیات نیروهای امنیتی، ارتش و بسیج مردمی در منطقه «صینیه» در شمال استان صلاح الدین علیه هسته های خاموش گروه تروریستی داعش ادامه دارد.از حومه جنوبی شهر تکریت در مرکز استان صلاح الدین خبر می رسد، نیروهای تیپ ۸۸ بسیج مردمی پس از دریافت اطلاعات دقیق، عملیات گسترده و غافلگیرانه ای را در شهر «العلم» علیه عناصر مخفی داعش آغاز کردند. به گفته منابع میدانی، نیروهای بسیج مردمی با هوشیاری توانستند تحرکات عناصر مخفی داعش را در این محور رصد و پس از درگیری های سنگین چند ساعته موفق شدند حملات آنان را به طور کامل دفع کنند.حدود ۱۵ تن از عناصر ترویستی داعش در جریان درگیری های در حومه جنوب شرق شهر سامراء (جزیره سامراء) کشته و زخمی شدند؛ تروریست ها درصدد بودند حومه جنوبی شهر سامراء نا امن کنند که ناکام ماندند. گفتنی است، در حال حاضر، بخش هایی از مناطق جنوبی، مرکزی و شمالی استان صلاح الدین از جمله شهرهای «بلد، بیجی، الشرقاط و...» به هسته های خاموش گروه تروریستی داعش آلوده هستند.

 

دولت خودمختار در سوریه قیام عمومی اعلام کرد

شورای اجرایی دولت خودمختار در شمال و شرق سوریه خواهان "قیام عمومی" علیه تهدیدهای رییس جمهور ترکیه شده و از دولت سوریه خواست تا موضع رسمی در قبال این تهدیدها اتخاذ کند.در بیانیه شورای اجرایی دولت خودمختار آمده است: ما به نمایندگی از شورای اجرایی خودمختار در شمال و شرق سوریه اظهارات و تهدیدهای خصمانه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه علیه مناطق خود را محکوم می‌کنیم. اردوغان از آغاز بحران سوریه تلاش داشته است که بخش‌هایی از سوریه را جدا کرده و آنها را به ترکیه محلق کند.در این بیانیه آمده است که هدف اردوغان شمال و شرق سوریه نیست،‌ بلکه وی تمامیت ارضی سوریه را هدف قرار داده است. در شرایطی که داعش آخرین نفس‌های خود را در دیر الزور می‌زند، اردوغان با تهدیدهای خود مبنی بر حمله به سوریه، تلاش می‌کند که عمر داعش را طولانی‌تر کند. هدف ترکیه همچنین ضربه وارد کردن به بافت اجتماعی سوریه و همزیستی مشترک و برادری میان اقشار ملت سوریه در شمال و شرق این کشور است؛ چراکه این امر تهدیدی علیه منافع ترکیه و بلندپروازی‌های توسعه طلبانه آن است. این اظهارات خصمانه دستاوردهایی را هدف قرار می‌دهد که کشورهای ائتلاف بین‌المللی در مبارزه با تروریسم و از بین بردن آخرین مقرهای آن محقق ساختند. ترکیه همچنین امنیت و صلحی را هدف قرار می‌دهد که مر دم سوریه در شرق فرات از آن برخوردار شده‌اند و این امنیت چیزی است که نظام کنونی ترکیه آن را نمی‌خواهد.طبق این بیانیه؛ "دولت خودمختار از قدرت‌های دموکرات در منطقه و جهان خواست تا در کنار اراده ملت‌ها بایستند و با ما علیه همپیمان داعش همبستگی  کرده و علیه جنگ کشتار دسته جمعی که اردوغان علیه ما اعلام کرده است، بایستند. ما به عنوان دولت خودمختار در شمال و شرق سوریه قیام عمومی اعلام کرده و از تمامی سوری‌ها نیز می‌خواهیم تا یکپارچه علیه سیاست‌های استعماری دولت ترکیه بایستند".رییس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد، نیروهای ارتش این کشور، نیروهای آمریکایی در آن منطقه را هدف قرار نخواهند داد.

 

آمریکا برای حمله رسانه‌ای به ایران کمپین زد

روزنامه «واشنگتن فری‌بیکن» به نقل از چند مقام ارشد در کاخ سفید نوشت وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا کمپین جدیدی را برای حمله رسانه‌ای به کشورهای به اصلاح "سرکش" از جمله روسیه، ایران و چین آغاز کرده است.طبق گزارش این روزنامه، مرکز مشارکت‌های جهانی وزارت خارجه آمریکا موسوم به GEC که به تازگی 40 میلیون دلار پول نقد برای انجام این ماموریت دریافت کرده است، در حال تغییر اولویت‌های خود و تمرکز بر موضوعی است که مقامات ارشد دولت ترامپ آن را "نبرد جهانی علیه فعالیت‌هایی که منافع ملی آمریکا و نقش رهبری آن در جهان را تضعیف می‌کنند، نامیده‌اند. به نوشته واشنگتن‌فری‌بیکن، در حالیکه ماموریت اصلی GEC انجام ماموریت‌های به اصطلاح ضدتروریسم است، اختصاص این مبلغ جدید از سوی وزارت خارجه آمریکا، آن را قادر خواهد ساخت تا از این پس برروی انجام عملیات‌های رسانه‌ای در خارج از مرزهای ایالات متحده تمرکز کند.دانیل کیمیج، هماهنگ‌کننده این مرکز هدف اصلی از راه‌اندازی این کمپین جدید را افزایش قدرت تهاجمی آمریکا در عرصه رسانه در برابر روسیه اعلام کرد اما در عین حال، ایران و چین را نیز به ترتیب جزو اولویت‌های اصلی این کمپین برشمرد.راه‌اندازی این کمپین رسانه‌ای جدید از سوی وزارت خارجه آمریکا پس از آن صورت می‌گیرد که پایگاه آمریکایی المانیتور تابستان گذشته در گزارشی (اینجا) ضمن اذعان به ناکارآمدی شبکه‌های معاند فارسی‌زبان در جنگ رسانه‌ای با ایران، از افزایش فشارها بر «رادیو فردا» و «صدای آمریکا» برای تشکیل یک جبهه رسانه‌ای قوی‌تر در مقابل کشورمان خبر داده بود.

 

فساد جنسی به کاردینال ها کشید

واتیکان اعلام کرد: پاپ فرانسیس دو کاردینال متهم به رسوایی فساد جنسی را از گروه مشاوران نزدیک خود برکنار کرده است.بر اساس این گزارش، جورج پل استرالیایی وزیر اقتصاد واتیکان یکی از دو مشاور ارشد پاپ فرانسیس است که از این سمت برکنار شده است.جورج پل مدت زمان زیادی بود که به عنوان مشاور ارشد اقتصادی پاپ بر سر کار خود حاضر نشده بود تا از خودش در پرونده فساد جنسی در استرالیا دفاع کند.سخنگوی واتیکان در این باره گفت: کلیسای مقدس احترام زیادی برای دستگاه قضایی استرالیا قائل است. ما نسبت به حکم قضایی و روند رسیدگی به پرونده جورج پل مطلع هستیم و قصد داریم به این روند احترام بگذاریم.این گزارش افزود: کاردینال دیگری که از گروه مشاوران نزدیک پاپ برکنار شده است، فرانسیسکو خاویر ارازوریز از شیلی است.این کاردینال 85 ساله در پرونده فساد جنسی در شیلی تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است. البته وی هرگونه دست داشتن در این پرونده فساد جنسی را رد کرده است.

 

مجارستان اتحادیه اروپا را تهدید کرد

مجارستان به اتحادیه اروپا اخطار داد در صورتی‌که نظرات رهبران این کشور از سوی پارلمان اروپا «رد» شود، بوداپست به کارزارهای ضد مهاجرتی در بروکسل ادامه خواهد داد.هفته گذشته، یک خودروی باری در حالی‌که با حمل یک تابلوی بزرگ اعلانات در خیابان‌های بروکسل به «سیاست‌های حامی مهاجرت» کمیسیون اروپا اعتراض می‌کرد توسط پلیس متوقف شد.سازمان ارتباطات دولت مجارستان که پشت این کارزار تبلیغاتی است با انتشار یک ویدیو در فیسبوک به این حرکت اعتراض کرد و آن را غیرقانونی خواند. سخنگوی این سازمان افزود که دولت مجارستان حق دارد مواضع و عقایدش را بیان کند.تابلوی خودروی باری تصاویری از حملات تروریستی سال‌های گذشته در اروپا را در کنار عکسی از خی ورهوفستات نخست وزیر پیشین بلژیک، نشان می‌داد. زیر عکس‌ها نوشته‌ای آمده است مبنی بر: «صدها نفر از سال ۲۰۱۵ در حملات تروریستی کشته شده‌اند آن وقت ورهوفستات می‌گوید ما بحران مهاجرتی نداریم.»ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، مخالف سرسخت سیاست تقسیم پناهجویان در اتحادیه اروپا است و موضع او دیگر کشورهای اروپایی شرقی را تشویق کرده است تا در برابر پارلمان اروپا و برنامه تقسیم پناهجویان مقاومت کنند.کارزار ضد مهاجرتی مجارستان در بروکسل، تقلیدی از کارزاری است که نخست وزیر پیشین بلژیک، خی ورهوفستات ماه گذشته برای حمایت از سیاست‌های مهاجرتی در این شهر به راه انداخته بود.سخنگوی سازمان ارتباطات دولت مجارستان افزود: «آن‌ها از یک خودروی باری برای کارزار مهاجرتی استفاده کردند. ما هم همین‌کار را کردیم. اما بروکسل تنها کارزار ما را متوقف کرد که حرکتی ناعادلانه است.»

 

آمریکا برای انتقام شکست در سازمان ملل قانون جدید وضع کرد

اقدام اخیر ایالات متحده آمریکا در تنظیم پیش نویس قانون جدید علیه رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس را می توان به نوعی انتقام جویی واشنگتن از گروه های مقاومت اسلامی فلسطین به دلیل شکست مفتضحانه اخیر آن در مجموع عمومی سازمان ملل متحد، دانست. در واقع، آمریکایی ها پس از ناکامی در همراه ساختن دیگر کشورها با خود علیه جنبش مقاومت اسلامی حماس، پیش نویس قانون جدید را تنظیم کردند.آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رأی گذاشت که سعی داشت با تصویب آن حماس را محکوم کند. این پیش‌نویس بر اساس مصوبه مجمع عمومی برای تصویب به رأی موافق دوسوم اعضا نیاز داشت. در جلسه رأی‌گیری بر سر این پیش‌نویس ۸۷ کشور به آن رأی مثبت دادند، ۵۷ کشور رأی منفی و ۳۳ کشور رأی ممتنع. آمریکا، رژیم صهیونیستی، استرالیا، لیبریا، جزایر مارشال و نائورو طرف هایی بودند که به پیش‌نویس این قطعنامه رأی منفی دادند.دقایقی پیش از رأی‌گیری درباره این پیش‌نویس، رأی‌گیری دیگری در مجمع عمومی انجام شد که موضوع آن تعیین اکثریت مورد نیاز برای تصویب پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا بود. در این رأی‌گیری پیشنهاد آمریکا این بود که صرف به دست آوردن اکثریت آرا برای تصویب پیش‌نویس کافی خواهد بود اما کویت پیشنهاد کرد که تصویب چنین پیش‌نویسی نیازمند رأی موافق دست‌کم دوسوم اعضا است. در  نهایت پیشنهاد کویت در رأی‌گیری مورد قبول واقع شد تا این پیش‌نویس برای تصویب به رأی دست‌کم دوسوم اعضا نیاز داشته باشد.

 

اقدام جدید گولن لو رفت

فردی به نام سلیمان تیفتیک که از او به نام امام منطقه اروپای غربی شبکه فتح الله گولن نام برده می‌شود به دنبال خریدن روزنامه ایندیپندنت بوده و فردی را مامور این کار کرده است که هنوز هویت او برای سرویس اطلاعاتی ترکیه افشا نشده است.این فرد اعلام کرد که در پیام خود خطاب به امام اروپای غربی شبکه نوشته است: در ماه‌های اخیر (سال 2016) تیراژ روزنامه ایندیپندنت و فروش آن به شکل قابل توجهی پایین آمده است و پدر و پسر صاحب امتیاز این روزنامه٬ به دنبال مشتری خوبی هستند تا آن را بفروشند. هر وقت صلاح بدانید با آنها تاریخی تعیین می‌کنیم تا در مورد خرید این روزنامه٬ اقدامات لازم انجام شود.شبکه فتح الله گولن تنها دو ماه قبل از آغاز کودتای نافرجام سال 2016 میلادی به دنبال خریدن روزنامه ایندیپندنت بوده است.

 

پارلمان فرانسه پشت ماکرون ایستاد

در حالی که تنش های اجتماعی و سیاسی در فرانسه همچنان ادامه دارد و معترضان وعده داده اند تا تظاهرات اعتراض آمیز را روز شنبه ادامه دهند، پارلمان فرانسه با طرح رای عدم اعتماد به دولت ماکرون مخالفت کرد.بر اساس این گزارش تظاهرات اعتراض آمیز در سراسر فرانسه در مخالفت با افزایش مالیات بر سوخت و افزایش هزینه های زندگی همچنان ادامه دارد. تنها 70 نماینده پارلمان فرانسه از طرح رای عدم اعتماد به دولت ماکرون حمایت کردند. حزب جمهوری به رهبری ماکرون بیش از 309 کرسی از 577 کرسی مجلس سفلی را در اختیار دارد.گرچه دولت ماکرون از اجرای قانون افزایش مالیات بر سوخت عقب نشینی کرده و ظاهرا برخی امتیازات را به معترضان داده است ولی مخالفان حاضر به پایان دادن به اعتراضات سراسری نیستند.تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد که 84 درصد مردم فرانسه که اکثر آنها از طبقه متوسط هستند، از این اعتراضات حمایت می کنند.

 

حساب کتاب ترامپ به مشکل خورد

منابع آگاه به روزنامه وال استریت ژورنال گفتند که دادستان های فدرال در حال تحقیق درباره این مساله هستند که آیا کمیته تحلیف دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از 107 میلیون دلاری که از سوی کمک کنندگان به برگزاری این مراسم تامین شده است، سوء استفاده کرده است یا نه.بر اساس این گزارش تحقیقات اولیه دفتر دادستان کل منهتن در خصوص این مساله است که آیا برخی از کمک کنندگان به کمیته مراسم تحلیف ترامپ، این پول را در ازای دریافت امتیازات سیاسی از دولت آمریکا اعطا کرده اند یا نه. برخی اتهامات وجود دارد که افراد اعطا کننده کمک های مالی به کمیته تحلیف ترامپ قصد نفوذ بر پست های دولتی یا دستیابی به امتیازات سیاسی خاصی را داشته اند.این گزارش افزود: تحقیقات مربوط به کمیته تحلیف ترامپ از آنجا آغاز شده است که برخی اسناد و مدارک در جریان تحقیقات از مایکل کوهن وکیل سابق ترامپ کشف شده است. کوهن به خاطر پرداخت حق السکوت به دو زن که دارای روابط نامشروع با ترامپ بوده اند به سه سال زندان محکوم شده است. البته ترامپ ادعا کرده است که هیچ گونه دستوری به کوهن برای پرداخت این حق السکوت نداده است.

 

بولتون مخالفان آمریکا را تهدید کرد

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید امروز چهارشنبه گفت کشورهایی که مرتباً علیه آمریکا رأی می‌دهند نباید از کمک‌های خارجی این کشور برخوردار شوند.بولتون که در نشستی در اندیشکده «هریتیج» حضور داشت گفت: «کشورهایی که از کمک آمریکا برخوردار می‌شوند از لحاظ ملاک‌های پاسخگویی، مسئولیت‌هایشان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»او همچنین گفت: «کشورهایی که مرتباً علیه ایالات متحده رأی می‌دهند... نباید از کمک‌های خارجی سخاوتمندانه آمریکا برخوردار شوند.»

 

تب فرانسه به انگلیس سرایت کرد

دهها نفر از مردم لندن به پیروی از اعتراضات مردم فرانسه امروز پل وست مینیستر را در مرکز لندن بستند و موجب ایجاد اختلال در رفت و آمد در این منطقه شدند.براساس این گزارش، این گروه که ظاهرا از هواداران خروج انگلیس از از اتحادیه اروپا هستند پل وست مینیستر در نزدیکی پارلمان این کشور را اشغال کردند و طبق تصاویر منتشر شده جلوی حرکت دهها اتوبوس و خوردهای دیگر را نیز مسدو کردند.معترضان با شعارهایی خواستار خروج فوری و بدون مذاکره انگلیس از اتحادیه اروپا شدند.جنبشس اعتراضی مردم فرانسه به سیستم اقتصادی این کشور و همچنین نظام سرمایه داری از حدود یک ماه پیش در پاریس شکل گرفت و به چند شهر دیگر اروپا از جمله بروکسل پایتخت بلژیک نیز کشیده شده است.این معترضان به خاطر پوشیدن جلیقه های زرد به جنبش جلیقه زردها معروف شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha