جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
۱

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه امام خمینی خوی گفت: ترجمه کتاب بدایةالمعارف توسط طلاب پایه پنج این مدرسه تحت نظر استاد عرب زبان شروع و بخشی از کتاب هم ترجمه شده است.

 خبرگزاری «حوزه» - ارومیه/  از جمله مدارسی که در حوزه علمیه استان آذربایجان‌غربی در زمینه پژوهش با انتشار فصلنامه پژوهشی، برگزاری نشست های علمی، و فعالیت چهار کانون علمی، موفق عمل کرده، مدرسه علمیه امام خمینی(ره) خوی است. در این زمینه خبرنگار حوزه به سراغ حجت الاسلام علی جعفرپور، معاون پژوهش مدرسه علمیه امام خمینی(ره) خوی رفته و نظر او را در رابطه با کارهای صورت گرفته در مدرسه و راهکارهای بهتر شدن پژوهش جویا شده است،

وی معتقد است: برای بهتر شدن کیفیت پژوهشی باید مدیران، کادر و اساتید حوزه دغدغه و سبقه پژوهشی داشته باشند او همچنین می‌گوید برای اینکه طلبه در امر پژوهش دینی قلم زنی کند باید معاونت تهذیب هم پای کار بیاید و همکاری کند. در ادامه مصاحبه  با معاون پژوهش مدرسه علمیه امام خمینی(ره) خوی را می‌خوانید


برنامه‌های پژوهشی شما در مدرسه علمیه امام خمینی چیست؟

نظر به اینکه بنده از سال تحصیلی 97-98 در دفتر امور پژوهشی مدرسه علمیه امام خمینی(ره) خوی فعالیت خود را آغاز کرده‌ام، اول لازم می‌دانم که از معاون قبلی جناب حجت الاسلام جعفرزاده تشکر و قدردانی نمایم، چرا که تمام زیرساخت‌های لازم در امور پژوهشی را ایشان با تلاش‌های شبانه روزی‌شان ایجاد کردند.

برنامه های پژوهشی مدرسه امام خمینی(ره) خوی در سال جاری چند قسمت است به عنوان نمونه می‌توان به برنامه آموزش گام به گام مقاله نویسی اشاره کرد، برنامه آموزش گام به گام مقاله نویسی که طبق روال سال‌های قبل اجرا می‌شود، روزهای پنجشنبه یک ساعت به آموزش مقاله‌نویسی اختصاص داده شده‌است. طلاب هر پایه تحت اِشراف استاد راهنمای خود طی ده هفته به صورت کامل مقاله نویسی را یاد می‌گیرند و در طول روزهای هفته کارکردها و اقدامات خود را با مشاوره‌های اساتید راهنما تکمیل می‌کنند

دومین برنامه‌ای که در حوزه به عنوان برنامه پژوهشی اجرا می‌شود، برنامه روز پژوهشی است؛

روزهای دوشنبه هر هفته به عنوان روز پژوهشی تعیین شده‌است و در این روز هر پایه یکی از کلاس‌های خود را به سبک پژوهش محور ادامه می‌دهند؛ به این معنی که طلاب در درس تعیین شده خودشان روزهای دوشنبه موظف هستند با مراجعه به شروح عربی فقط، و پیش مطالعه محدوده همان روز را تحت نظر استاد تدریس کنند و استاد در پایان جمع‌بندی کرده و اشکالات و نواقص را رفع می‌نماید. انتخاب طلبه‌ای که در آن روز تدریس خواهد کرد بدون تعیین قبلی و به صورت اتفاقی در کلاس هست و تمامی طلاب موظف هستند آماده تدریس باشند.

سومین برنامه‌ای که به عنوان برنامه پژوهشی در مدرسه اجرا می‌شود؛ فعالیت کانون‌های علمی است

کانون‌های علمی مدرسه از امسال راه‌اندازی شده‌است و در این کانون‌ها که اساس‌نامه آن‌ها به تصویب معاونت پژوهش حوزه علمیه قم رسیده‌است، طلاب طبق اساس‌نامه کانون‌ها به فعالیت‌های پژوهشی اشتغال دارند.

تعداد کانون های علمی ما در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) خوی سه کانون علمی می‌باشد که در زمینه‌های ادبیات با نام شهید ابراهیم هادی، فقه و اصول با نام شهید صدر
و کانون علمی کلام با نام علامه جعفری فعالیت می‌کنند و هر کدام از کانون‌ها اولین نشست علمی خود را تا امروز برگزار کرده‌اند و یک نشست هم برای هر سه کانون در مدرسه داشته‌ایم وکه مجموعا چهار نشست بوده‌است

از جمله اقدامات دیگری که در زمینه پژوهشی صورت گرفته انتشار نشریه علمی داخلی حوزه است به نام مجله علمی اطلاع رسانی "قول سدید" این مجله اولین مجله‌ی داخلی حوزه علمیه استان می‌باشد. ظاهرا بعد از این مجله یک مجله دیگر هم در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه منتشر شده، ما در این مجله که تاکنون دو شماره از آن منتشر شده است که به انتشار مقالات منتخب مدرسه اقدام کرده‌ایم. شماره سوم مجله هم ان‌شاءالله در زمستان امثال منتشر خواهد شد.

حرکت دیگری که در مدرسه علمیه امام خمینی خوی اتفاق افتاده، ترجمه و شرح کتاب بدایةالمعارف است که جمعی از طلاب پایه پنج مدرسه تحت اشراف استاد بیت جادر – استاد عرب زبان مدرسه – اقدام به ترجمه و شرح کتاب مذکور کرده‌ و تا امروز قسمت‌هایی از ترجمه کتاب را به پایان رسانده‌اند، هدف از این کار ترجمه کامل و جامع بر این کتاب است که شاید در نوع خود بی‌نظیر است و مشابه این کار فعلا انجام نگرفته است.

تاکنون چه دوره‌های پژوهشی در مدرسه برگزار شده است؟

در امر آموزش مقاله نویسی، تحقیق و پژوهش سال‌های قبل از اساتید استانی و کشوری هم استفاده می‌شد. اما امسال تمرکز ما روی تشکیل کانون‌های علمی بود و دوره‌های مقاله‌نویسی را با استفاده از اساتید مجرب مدرسه که سال‌ها است به راهنمایی طلاب در امور مقاله‌نویسی اشتغال دارند برگزار کرده‌ایم.‌در واقع امسال غالبا همان کلاس‌های هفتگی روزهای پنجشنبه برگزار می‌شود و یک نشست عمومی با ارائه حجت‌الاسلام استاد اکبرزاده داشتیم.

چه برنامه هایی برای پژوهش محور کردن مدرسه وجود دارد؟

با توجه به مطالبی که در سوال قبل بیان شد به نظر می‌رسد روز پژوهشی(تدریس پژوهش محور روزهای دوشنبه) می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. سعی ما و اساتید گران‌قدر مدرسه بر این است که ان‌شاءالله این برنامه بسیار مهم را به نحو احسن اجرا کنیم.

پژوهش‌ها در مدرسه چه زمینه‌های علمی صورت می گیرد؟

تاکید مدرسه در مورد محورهای مقالات و پژوهش‌ها بر موضوعات درسی طلاب است و سعی می‌شود طلاب به این موضوعات سوق داده شوند ولی اجباری در این مورد وجود ندارد. علت تاکید ما این است که طلاب سطح یک که هنوز باید به ابزارهای لازم خودشان را مسلح کنند؛ باید کمتر به مسایل غیر درسی بپردازند اما ما غافل از مسایل اجتماعی و فرهنگی مبتلابه در جامعه نیستیم و اگر مشاهده کنیم که طلبه‌ای می‌تواند از عهده این پژوهش برآید با مسئله پژوهشی او مخالفتی نمی‌کنیم. برخی طلاب مدرسه در زمینه‌های غیر درسی هم شروع به قلم زنی می‌کنند و چون دغدغه و استعدادش را دارند، مدرسه هم کمکشان می‌کند.

پیشنهاد شما در رابطه با بهتر شدن وضع پژوهش در حوزه چیست؟

به نظر بنده پژوهش محور بودن مدرسه از جمله راهکارها در این زمینه است به این معنا که اساتید و کادر مدرسه دغدغه و سبقه پژوهشی داشته باشند که در این صورت می‌توان در مدرسه جو پژوهشی ایجاد کرد و طلبه را به سمت پژوهش سوق داد، و هم‌چنین همکاری معاونت‌های دیگر مثل معاونت تهذیب در جهت افزایش دغدغه دینی در بین طلاب که باعث خواهد شد هم دغدغه طلاب نسبت به پژوهش بالا برود و هم اینکه پژوهش‌ها به سمت پژوهش‌های دینی و نیازهای روز سوق داده شود.

 از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

من هم از شما و خبرگزاری حوزه تشکر می‌کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha