جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
یعقوبی

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به شروط لازم برای نشستن در جلسه عالم دینی، گفت: عالم و روحانی باید بتواند مردم جامعه دینی را در مباحث اعتقادی به‌درستی راهنمایی کرده و شبهات اعتقادی آن‌ها را به‌درستی و با زیرکی پاسخگو باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در نشست با روحانیان استان، با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام، اظهار کرد: رسول اکرم (ص) می‌فرماید: «لَا تَجْلِسُوا إِلَّا عِنْدَ کلِّ عَالِمٍ یدْعُوکمْ مِنْ خَمْسٍ إِلَی خَمْسٍ- مِنَ الشَّک إِلَی الْیقِینِ وَ مِنَ الرِّیاءِ إِلَی الْإِخْلَاصِ- وَ مِنَ الرَّغْبَةِ إِلَی الرَّهْبَةِ وَ مِنَ الْکبْرِ إِلَی التَّوَاضُعِ وَ مِنَ الْغِشِّ إِلَی النَّصِیحَةِ».

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام تأکید می‌کند در جلسه هر عالمی شرکت نکنید مگر عالمی که شما را به پنج مرحله ببرد، افزود: نخستین مرحله این است که سخن آن عالم فرد را از شک به یقین ببرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: عالم و روحانی باید بتواند مردم جامعه دینی را در مباحث اعتقادی به‌درستی راهنمایی کرده و شبهات اعتقادی آن‌ها را به‌درستی و با زیرکی پاسخگو باشد.

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه بنا به فرموده رسول گرامی اسلام دومین شرط شرکت در جلسه عالم این است که شما را از ریا به اخلاص برساند، اظهار کرد: آفت ریا می‌توانند کارهای خوب ما را بی‌ثمر کند، ازاین‌رو باید روحانی و عالم مردم جامعه را از این آفت آگاه کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه سومین شرط نشستن در مجلس فرد عالم این است که آن مجلس شما را از دنیاپرستی به زهد برساند، افزود: تلاش در این دنیا باید برای ساختن آذوقه برای آخرت باشد.

وی با اشاره به اینکه چهارمین شرط این است که نشستن در مجلس فرد روحانی شما را از غرور به تواضع رهنمون کند، اضافه کرد: کبر و خودبرتربینی از آفات ایمان بوده و باید از جامعه دینی دور شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: مجلس یک فرد عالم باید بتواند شما را از کینه‌توزی و دغل‌بازی به نصیحت پردازی هدایت کند.

وی ادامه داد: کینه‌ها و عداوت‌های شخصی، قومی و قبیله‌ای از رذیلت‌های اخلاقی است که اسلام آن را نهی کرده؛ به همین دلیل عالم دینی باید جامعه دینی را به سمت نصیحت پردازی سوق دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: امام (ره) در ابتدای شاه و ایادی او را نصیحت کرد تا دست از کارهایشان بردارند، ولی وقتی به این نصیحت‌ها گوش ندادند مبارزات را آغاز کرد؛ ازاین‌رو باید طلاب و روحانیان با الگو قرار دادن بزرگان حوزوی برای ایفای صحیح رسالت طلبگی خود تلاش کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha