سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
صابری تولایی

حوزه / مدیر موسسه تبلیغی فصل الخطاب گفت: برای تمدن سازی اسلامی می بایست به سمت اجرای علوم اسلامی حرکت کنیم، نه اینکه به سمت سازگاری آن با اصول دموکراسی غربی برویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام صابری تولایی در پنجمین اجلاس سالانه وحدت حوزه و دانشگاه، در دانشکده الهیات فردوسی گفت: دین مبین اسلام در وضع قوانین برای شکوفایی جامعه مزایای بسیاری دارد و اگر می خواهیم از برخی قوانین غربی نیز استفاده کنیم باید به شکلی باشد که شرایط احکام اسلامی برآن جاری شود.

وی افزود: در زمینه اجرای اصول اجتماعی و فرهنگی در جامعه مبنا اسلام و اصول اسلامی است، زیرا تمدن غربی به معنای آنچه که در غرب پیاده شده با قوانین اسلامی سازگاری ندارد.

مدیر موسسه تبلیغی فصل الخطاب اظهار کرد:  برای تمدن سازی اسلامی می بایست به سوی اجرای علوم اسلامی حرکت کنیم، نه اینکه به سمت سازگاری آن با اصول دموکراسی غربی برویم.

وی ادامه داد: هماهنگی سازمانی بین دو نهاد حوزه و دانشگاه امری ضروری است و اگر طالب وحدت بین این دو نهاد هستیم باید از وحدت و ادغام سازمانی استقبال کنیم.

حجت الاسلام صابری تولایی توصیه کرد: دانشگاهیان به ریشه های وابستگی نهاد دانشگاه و خودباختگی تاریخی آن، وابستگی فکری و تلاش در جهت ارتقای این نهاد علمی توجه داشته باشند.

وی اظهار کرد: آنچه که امام خمینی(ره) برای حوزویان تاکید داشتند این بود که حوزویان به ریشه های تحجر و گسترش قلمرو فکری معرفتی خود متناسب با نیاز انسان معاصر و نیز در راستای پیش فرض ها، مبانی دینی و ماوراء الطبیعی مورد نیاز علوم دانشگاهی اهمیت دهند.

مدیر موسسه تبلیغی فصل الخطاب با تاکید بر اینکه معنویت و تهذیب نفس باید در دو نهاد حوزه و دانشگاه در کنار فعالیت های علمی و پژوهشی مورد توجه قرار گیرد، گفت: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یک مقوله اجتماعی در تعامل با مؤلفه ها و عوامل دیگر فکری و اجتماعی قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: گسترش کمی دانشگاه ها و حوزه های علمیه نیز پدیده اجتماعی دیگری است که در بحث حوزه و دانشگاه و وحدت آنها باید مورد تامل جدی قرار گیرد.

 اساتید حوزه و دانشگاه موانع وحدت را شناسایی کنند

دکتر جعفر کبیری، عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد نیز  در این نشست با اشاره به شناخت فرصت ها و تهدیدهایی که به حوزه دانشگاه بر می گردد، افزود: اساتید حوزه و دانشگاه باید مواردی که باعث عدم اتحاد این دو نهاد علمی کشور می شود را به خوبی بشناسند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی نقطه پیوند اسلام با دموکراسی است و علمای حوزه و دانشگاه می توانند با همفکری بسیاری از اصول دموکراسی را محتوای اسلامی ببخشند و در این راستا به تشکیل تمدن اسلامی کمک کنند.

کبیری تصریح کرد: همکاری بیشتر حوزه و دانشگاه برای محتوابخشی اسلامی به اصول دموکراسی در جامعه و عصر امروز ضروری است.

گفتنی است، پنجمین اجلاس وحدت حوزه و دانشگاه با همکاری مدیریت حوزه علمیه خراسان، دانشگاه فردوسی و دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی امروز سه شنبه در محل دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

انتهای پیام۳۱۳/۲۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha