جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تراشیدن ریش

حوزه/ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری به انتشار احکام شرعی صنف های گوناگون، مطابق با نظرات آیت الله العظمی خامنه ای می پردازد که «حوزه نیوز» این احکام را منتشر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در بخشی از فعالیت های رسانه ای خود به انتشار احکام شرعی صنف های گوناگون مطابق با نظرات آیت الله العظمی خامنه ای می پردازد که در شماره های گوناگون تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

 

* درآمد آرایش مردانه

 

- درآمد حاصل از ریش تراشی

س ۳۲. آیا درآمد حاصل از ریش تراشی حرام است؟ و در صورت حرام بودن، اگر کسی سال‌ها این کار را کرده باشد چگونه باید مال خود را پاک کند؟

ج. بنا بر احتیاط، گرفتن اجرت در برابر تراشیدن ریش، حرام است؛ و امّا در مورد مال مخلوط به حرام، اگر مقدار حرام و مالک آن را بشناسد واجب است آن را به او برگرداند، و یارضایت وی را جلب کند.

و اگر مالک آن را هرچند درتعداد محصوری نشناسد، واجب است آن را به فقیران صدقه بدهد.

و اگر مقدار مال حرام را نداند، ولی مالک آن را بشناسد، واجب است به نحوی رضایت او را به‌دست آورد.

و اگر مقدار آن را نداند و مالک را هم نشناسد، واجب است خمس آن را بپردازد، تا مالش از حرام پاک شود.

و در صورتی که مقدار باقی‌مانده بعد از پرداخت خمس، از مؤونه ی سال زیاد بیاید، پرداخت خمس آن به عنوان أدای خمسِ منفعت کسب، واجب است.

 

س۳۳. اگر آرایشگر، ریش مشتری را بدون قصد دریافت اجرت بتراشد، اما در مقابل اصلاح سر، مقدار بیشتری اجرت بگیرد، که آن را جبران کند و خود مشتری هم راضی باشد، آیا اجرت دریافتی (که فقط در مقابل اصلاح سر قرار گرفته )، حلال است؟

ج. در فرض سؤال از تراشیدن ریش و گرفتن اجرت بیشتر از اصلاح سر بنا بر احتیاط واجب، پرهیز شود.

 

- خرید و فروش و تعمیر لوازم ریش تراشی

س ۳۴. آیا خرید و فروش و تولید خمیر اصلاح که کاربرد اصلی آن برای اصلاح ریش است ولی گاهی برای اصلاح غیر از آن هم بکار می رود، جایز است؟

ج. اگر خمیر مذکور، غیر از اصلاح ریش، منافع حلال دیگری دارد، تولید و فروش آن بدین منظور، اشکال ندارد.

 

س ۳۵. گاهی بعضی از مشتریان برای تعمیر ماشین اصلاح خود به من (آرایشگر) مراجعه می کنند، با توجه به اینکه ماشین را معمولاً برای تراشیدن ریش استفاده می‌کنند، آیا انجام تعمیر آن برای من جایز است؟

ج. از آنجا که وسیله مذکور غیر از تراشیدن ریش استفاده های دیگری هم دارد، بنابراین اقدام به تعمیر آن و گرفتن اجرت در برابر آن در صورتی که به قصد استفاده از آن برای تراشیدن ریش نباشد، اشکال ندارد.

 

س۳۶. خرید تیغ برای تراشیدن ریش مردان و درآمد حاصل از آن چه حکمی دارد؟

ج. بنابر احتیاط جایز نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ص IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    سلام.فروش ریش تراش یا ست های اصلاح چ حکمی دارن؟