جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سید طاهر قره باغی

حوزه/ حجت الاسلام غفاری قره‌باغ گفت: خدای متعال انسان را برای نابودی نیافریده است، بلکه انسان را آفریده است تا زندگی کرده و بقا پیدا کند و در این راه بهترین بندگان خود را هزینه کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری  «حوزه» از ارومیه، حجت الاسلام سید طاهر غفاری قره‌ باغ، امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امام خامنه‌ای ارومیه اظهار داشت: حضور در مجالسی که به نام اهل بیت (ع) مزین شده است به عنوان حرم اهل بیت است و  همان‌گونه که در حرم باید حرمت حفظ شود در مجالس اهل بیت(ع) هم باید حرمت‌ها را حفظ کنیم، در دستگاه اهل بیت هر چه قدر ادب را رعایت کنیم به آن اندازه کسب معرفت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این مجالس اگر اهل معرفتی نفس بکشد، همان موجب برآورده شدن حوائج می‌شود، در پس این پرده‌های ظاهری، پرده‌های باطنی وجود دارد که معرفت به آن باعث نزول رحمت الهی می‌شود، نباید در اسم و ظاهر اهل بیت محصور بمانیم باید خودمان را با معرفت اهل بیت (ع) آشنا کنیم چرا که تمام دشمنان اسلام همه همت خود را به کار بستند تا با تهی کردن انسان از معرفت الهی او را به پرتگاه بکشانند.

استاد حوزه افزود: خدای متعال انسان را برای نابودی نیافریده است، بلکه انسان را آفریده است تا انسان زندگی کرده و بقا پیدا کند و در این راه بهترین بندگان خود را هزینه کرده است، وظیفه ما این است که دنبال معرفت باشیم و معرفت به مقام صدیقه کبری (س) بالاترین معرفت‌ها است.

وی اضافه کرد: علمای بزرگ در مشکلات خود به حضرت علی اصغر(ع) و فاطمه زهرا (س) متوسل می‌شدند،حضرت مادر یازده امام و هم‌کُف علی (ع) و بضعه رسول خدا است و سرّی در این‌ها نهفته است، در حدیثی هست که وقتی فاطمه زهرا (س) به نماز می‌ایستاد ملائکه از نور حضرت بهره‌مند می‌شدند همانگونه که انسان از نور ستاره‌ها بهره‌مند می‌شود وخدای متعال به ملائکه‌ها مباهات کرده و می‌فرمود، تمام تابعین حضرت زهرا (س) اهل بهشت هستند.

حضرت زهرا (س) رکن حضرت علی (ع) بود
حجت اسلام غفاری قره‌باغ بیان داشت: حضرت اولین شهیده ولایت اهل بیت (ع) است که تمام هستی خود را در راه ولایت هزینه کرده و از امام خود دفاع کرد، حضرت رکن و تکیه‌گاه امام علی (ع) بود.

وی گفت: ما از اهل بیت دور افتاده‌ایم و نتوانسته‌ایم به اهل بیت معرفت واقعی پیدا کنیم، باید تا حد توان در شناخت اهل بیت بکوشیم و حق معرفت ‌آن‌ها را بجا بیاوریم، حضرت علی و پیامبر (ع) پدر این امت هستند و حق این پدری حق ابدی است و حق احسان بر والدین محفوظ است، چرا که این پدران آمده‌اند ما را از جهالت و ضلات نجات دهند و این نعمتی است که روز قیامت از آن سوال خواهند کرد.

استاد حوزه ادامه داد: باید درنوع تعامل خود با اهل بیت دقت کنیم، نباید امام خود را تنها بگذاریم، ما مدام از کسانی که امام علی (ع) را تنها گذاشتند بیزاری می‌جوییم اما گاهی ندای امام خود را ناشنیده می‌گیریم، حق اهل بیت این است که زندگی ما رنگ حضرت زهرا (ع) بگیرد

وی تاکید کرد: تمام کارهای این عالم به اذن و اراده خدای متعال صورت می‌گیرد و خدای متعال عطا و اخذش هم بر روی حساب و کتاب است و آن‌چه را که به بندگان خود می‌دهد براساس نیاز آن‌ها است نه براساس خواست آن‌ها چون بشر به نیاز خود واقف نیست و این خدای متعال است که نیازهای واقعی انسان را درک می‌کند.

حجت الاسلام غفاری قره‌باغ بیان داشت: انبیا و اهل بیت رسالت‌شان یاد دادن معارف به بشر است و ما نباید در مقابل خدای متعال تکبر به خرج بدهیم، باید خاضع بود و که تکبر صفات خاص شیطان است که موجب شد خدای متعال او را از درگاه خود براند، در دستگاه خدا لج‌بازی مفهومی ندارد که انسان را از رحمت خدا دور می‌کند.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به معرفت و رحمت خدا، باید دست از حرام الهی بکشیم، تابع اهل بیت (ع) دارای ادب است و در دستگاه الهی ادب است که انسان را بالا می‌کشد، در عنایت خدای متعال به حضرت سلیمان (ع) وقتی تخت ملکه سبا را با یک چشم به هم زدن جلوی حضرت حاضر کرد، ایشان مغرور نشدند و گفتند این از فضل خدای من است که می‌خواهد بنده‌ خود را مورد امتحان قرار دهد که آیا شکر می‌کنم یا طغیان.
استاد حوزه تابع اراده الهی بودن را بزرگترین شاخصه اهل بیت عنوان کرد و گفت: اهل بیت با این‌که خودشان قادر بر هر کاری بودند و می‌توانستند با علم الهی خود خیلی از مشکلات را حل کنند اما هرگز از این اختیار استفاده نکرده و تابع اراده الهی شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha