سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
انقلاب اسلامی

حوزه/ قانون‌پذیری مهمترین معیار انقلابی بودن است که باید با ویژگی‌های پرهیز از سیاست زدگی، نداشتن ترس، صراحت در بیان حق، نیفتادن در دام افراط و تفریط، وحدت، توکّل به خدا، ساده زیستی و نفی اشرافیّت، روحیه‌ی استقلال طلبی و نفی وابستگی و مردمی بودن همراه باشد.

خبرگزاری «حوزه»، در بررسی آرمان‌ها، عدالت طلبی و مطالبه‌گری یک جوان انقلابی، با کلماتی آشنا روبرو می‌شویم که در عین پرتکراری نیازمند بازنگری و تأمل می‌باشند. کلماتی مانند؛ آرمانِ انقلابی، عدالت، مطالبات انقلابی و حتّی واژهی انقلاب. تا تعریفی روشن و دقیق از این مفاهیم ارائه نشود همچنان جریان‌های متفاوت و حتّی گاه معارض می‌توانند داعیه‌ی انقلابی‌گری داشته باشند یا شأن یک انقلابِ مردمی با پشتوانه‌ی الهی و با تأسی به سیره‌ی نبوی را در حدّ تأمین معاش، تنزّل دهند. گاه حتّی خواسته یا ناخواسته دلیل و شاهدِ شکوفایی و پیشرفت یک جریان الهی را فزونی آمارها و ارقامِ خدمات شهری و روستایی و سطح بهداشت و معیشت بیان کنند. حال آن‌که باید توجّه داشت این ترقّی های عادّی، پی‌آمد‌های یک جریان انقلابی الهی است و نه درخواست و مطالبه‌ی اساسی از یک انقلاب اسلامی. پس باید تعاریف اصلی واژگانی مانند انقلاب، آرمانِ انقلابی و مطالبه‌گری و عدالت را در بیانات اصیل بنیان‌گذار این حرکت عظیم و رهبر معظّمِ انقلاب، جستجو کرد که با مداقّه در این مفاهیمِ کلیدی می‌توان گامی در راستای معرفتِ انقلابی برداشت.

1] در میان گونه‌شناسی انواع انقلاب‌‌ها، انقلاب اسلامی ایران با صبغه‌ی اسلامی و با آرمان ایجادِ جامعه‌ا‌ی خداپسندانه که اصل در آن تربیت انسان‌های الهی است، شکل گرفت. انقلابی با سعی در طراحی رونوشتی از حکومتِ اسلامی رسول اکرم صلی‌الله وعلیه وآله وسلّم که در نوع خود بی‌نظیر بود. تا جایی که در دسته‌بندی انواع انقلاب‌ها باید جایگاهی ویژه و متمایز برای این جریانِ انقلابی لحاظ کرد. پس تنها آرمانِ مشروع برای اقدامِ به انقلاب، به سامان کردن امور جامعه بر طبقِ سیره‌ی نبوی  و ارزش‌های والای الهی است و اگر این بُعد از انقلاب از آن ستانده  شود دیگر آن انقلاب، اسلامی نیست.

2] قانون‌پذیری مهمترین معیار انقلابی بودن است که باید با ویژگی‌های پرهیز از سیاست زدگی، نداشتن ترس، صراحت در بیان حق، نیفتادن در دام افراط و تفریط، وحدت، توکّل به خدا، ساده زیستی و نفی اشرافیّت، روحیه‌ی استقلال طلبی و نفی وابستگی و مردمی بودن همراه باشد.

3] گفتمانِ عدالت، یک گفتمان اساسی است که بدون آن جمهوری اسلامی هیچ حرفی برای گفتن ندارد. مأموریّت اصیلِ نظام عملی و اجرایی کشوری هم که داعیه‌ی اسلامی بودن دارد، باید اقامه‌ی عدالت در شکل نظری و عملی آن باشد. تحقق آرمان‌های الهی در سایه‌ی شجاعت و صراحتِ مطالبه‌گری و همراه با طرد و نفی وابستگی فکری و همچنین با پرهیز از اشرافی‌گری ممکن می‌شود. حرکت انقلابی یک جوانِ انقلابی که دارای شاخصه‌های سبکِ زندگی اسلامی ایرانی است، دربردارنده مقابله با لاابالی‌گری، مبارزه با تبلی و بی‌هویّتی، جهاد در برابر دین‌ستیزی است. لازمه‌ی تحقّق چنین حرکتِ با شکوهی، صبر، حوصله و هوشمندی انقلابی است.

4] بیداری جوانان امّت‌های اسلامی موجب افزایش امید در بیداری ملّت‌های مسلمان است و این آرمان‌خواهی و عدالت طلبی، از جوانان هرملّت به عموم افراد آن سرایت می‌کند. اکنون بشریّت از تمام مکتب‌ها و ایدئولوژی‌های مادّی اعم از مارکسیسم ولیبرال دموکراسی و ناسیونالیسم سکولار مأیوس شده و عبور کرده است. اینک آغاز دورانی جدید و نوزایی در تفّکر متعالی بشری و توجّه ملّت‌ها به خدای متعال است. از نشانه‌های افزایش آگاهی و قدرت حاصل از این معرفت را می‌توان در پیروزی حزب‌الله بر صهیونیست‌ها ، ذلّتِ طاغوت مصر، تحوّلات شگرف شمال آفریقا مشاهده کرد. پیشرفت‌های ناباورانه جمهوری اسلامی هم از دیگر نمونه‌های برجسته و الگوساز این تعالی در سایه‌ی توجّه به خدای متعال است. رمز این پیروزی‌ها در دو اصلِ استمداد از قدرت لایزال الهی و همچنین اتّکای ملّت‌ها به وحی است. دشمنان از دو طریق همواره موجب عقب‌ماندگی ملّت‌های مسلمان و همچنین دو قرن عقب‌ماندگی امّت مسلمان ایران شدند؛ آن‌ها اوّلا از طریق تزریق احساس ناتوانی در مسلمانان و ثانیاً با تلقین غیر قابل شکست بودن قدرت های جهانی، مسلمان را از حقوق خود محروم ساختند.

5] اکنون، قرنِ حاضر، صده‌ی دریافت هدیه‌ی بی‌بدیل اسلام، یعنی قرنِ معنویّت است. ره‌آورد اسلام برای تمام مردم جهان عقلانیّت، معنویّت و عدالت است. تعالیم الهی با تأکید بر اسلامِ عقلانیّت، تفکّر و تدبّر در کنار اسلامِ توکّل بر خدا و همچنین اسلامِ جهاد و کار و اقدام، طرحی شکست ناپذیر فراروی بشریّت نهاده‌ است. در میان تمام حرکت‌ها و جنبش‌های بشری، شاخصِ قضاوت درباره‌ی رویدادها، بررسی جهتِ عمومی آن حرکت است و هرفعالیّتی که به نفعِ اسراییل و امریکا باشد، یقیناً حرکتی بیگانه و مخالفِ منافع امّت‌هاست و هر حرکتی دارای ویژگی‌های اسلامیِ ضدّ صهیونیستی و ضدّ استکباری، ضد استبدادی نیز باید، هم‌دلانه از سوی تمام ملّت‌های مسلمان تأیید و تقویت شود. رمز پیروزی در این تحرّکات و فعالیّت‌های الهی اوّلا در حسنِ ظنّ به خداوند و ثانیاً در حفظ وحدت است.  

علویه ایمانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha