سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
 حجت الاسلام والمسلمین لونی

حوزه/ عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این که دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی در مقایسه با دوران طاغوت باید به درستی در جامعه تبیین شود، تصریح کرد: تحولات در علوم انسانی و حوزه های علمیه به برکت انقلاب اسلامی ، چشمگیر و بسیار درخشان بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین ولی الله لونی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به این که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید بتوانیم دستاوردها و برکات حاصل از این انقلاب را به درستی تبیین کنیم، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فراگیر و جامع بود که زمینه ساز استقرار یک حکومت مبتنی بر مکتب اسلام ناب و اهل بیتی شد و آن طور که در بیانات و دیدگاه های حضرت امام و مقام معظم رهبری مشهود است، این انقلاب منجر به تحولات بزرگی در عرصه های گوناگون شد که باید در ابعاد مختلف آثار و برکات آن به خوبی تبیین و تشریح شود.

وی افزود: در این میان آن چه ضرورت دارد این است که باید تحولات علمی کشور در طول این چهار دهه پس از پیروزی انقلاب مورد توجه قرار گرفته و البته ارتباط آن با تحولات در عرصه های دیگر از جمله مقوله امنیت و فرهنگ مشخص گردد.

عضو شورای مرکزی تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه همچنین با تاکید بر لزوم تقویت بصیرت و دشمن شناسی ملت در برابر توطئه ها و ترفندهای دشمنان در عرصه های گوناگون گفت: انقلاب اسلامی ایران در طول این چهل سال ، گردنه ها و سختی های بسیاری را پشت سر گذاشته همچون دوران حماسه آمیز دفاع مقدس که ملت ما یک دفاع عاشقانه و دین مدارانه داشت که خودش دارای مباحث معرفتی و یک اعتقاد راسخ بوده و این که ما با بصیرت و ایمان بالا در برابر یک دنیا دشمنی ایستادیم و از عزت و ارزش های خود دفاع کردیم.

وی اضافه کرد: در واقع هیچ عرصه و  بُعدی از این انقلاب و پیشرفت ها و دستاوردهای آن را نمی توان دید مگر آن که جوانب معرفتی و علمی و فرهنگی و بصیرتی اش را مشاهده و رصد کرد.

فرزند شهید محمد لونی همچنین بیان داشت: به لطف الهی و به همت جوانان این مرز و بوم، ما در طول این چهار دهه در عرصه های پزشکی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی ، اقتصادی و غیره با وجود همه سختی ها و تحریم ها و فشارها، موفقیت ها و دستاوردهای بسیار خوبی داشته ایم که باید وضع قبل از انقلاب که ما حتی به عنوان مثال در زمینه پزشکی، دکترهای هندی را به کشور می آوردیم با وضع امروز به خوبی و دقیق برای مردم و نسل جوان تشریح شود تا بدانند که با همه دشمنی ها، ما چقدر پیشرفت کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این ها ما در زمینه علوم انسانی و اسلامی و تحول در حوزه های علمیه نیز پیشرفت ها و موفقیت های چشم گیری داشته ایم که نباید این ها مغفول واقع شود.

استاد خارج و سطوح عالی حوزه علمیه قم ابراز داشت: امروز محصول مراکز علمی و حوزوی ما چهره های فرهیخته و اندیشمندی است که نه فقط در داخل بلکه در عرصه بین الملل درخشیده و می درخشند و ما باید به این واقعیت هم توجه کنیم که تحول علمی اگر آغازش درست باشد در آینده نیز تداوم خواهد داشت، ضمن آن که پایه همه علوم را علوم انسانی را تشکیل می دهد که این ها مایه امیدواری ما به آینده نیز است.

وی افزود: البته ما در کنار پرداختن به دستاوردها نباید از آسیب شناسی در این عرصه ها نیز غافل شویم و این را بدانیم که اگر امروز آسیب هایی از ناحیه علوم انسانی ِ غربی در دانشگاه ها داریم باید این را شناسایی و رفع کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین لونی همچنین گفت: ما باید با تکیه بر داشته های خود در این عرصه  و نیز بهره گیری از توان بالای نخبگان حوزه و دانشگاه در عرصه علوم انسانی ، کمبودها و نواقص را برطرف کنیم و این را هم بدانیم که اگر در زمینه علوم انسانی، ضربه ببینیم، تبعات و عوارض نامطلوبش ، دامان ما را در عرصه های دیگر هم می گیرد و این مساله به جهت اهمیت موضوع است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توفیقات نظام اسلامی در عرصه بین الملل به خصوص در مناسبات منطقه ای تصریح کرد: در بحث هسته ای که نقطه امید بزرگی بود ،هر چند که دشمن تلاش های زیادی کرد که این فناوری ما را تحت الشعاع قرار دهد و متاسفانه در بخشی هم موفق بود، اما همین موفقیت جوانان ایرانی منبع الهام بخشی بزرگی برای جبهه مستضعفان عالم شد و نشان داد که با توکل بر خدا و تکیه بر توانایی های خود، ما می توانیم.

وی افزود: امروز هم در سایه ولایتمداری ، وحدت ملی و تلاش و مجاهدت علمی قادر خواهیم بود که بر مشکلات به خصوص در عرصه اقتصادی غلبه کنیم.

عضو هیئت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین همچنین بیان داشت: در قضیه سوریه، وقتی همه می گفتند که نظام حاکم بر این کشور شکست می خورد اما مقام معظم رهبری فرمود که سوریه باید حفظ شود و به لطف خدا و رشادت رزمندگان و جبهه مقاومت ، ورق برگشت و امروز حتی رییس جمهور روسیه به محاسبات ایران اسلامی اهمیت زیادی می دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما در اقتصاد اگر ضعف داریم به خاطر این است که نسخه ای اسلامی داشته ایم و به آن عمل نکرده ایم، چرا که اگر به مبانی و آموزه های اسلام ولایی و اهل بیتی عمل شد ، ما این حجم از مشکلات و نواقص را نداشتیم.

وی در خاتمه سخنان خود  با تاکید بر لزوم تقویت روحیه انقلابی و جهادی در بین اقشار مختلف مردم گفت: خلاصه آن که اگر در سایه معرفت و ایمان و بصیرت دینی رفتار کرده و جلو برویم ، موفقیت به خواست الهی با ما خواهد بود ؛ حالا چه در عرصه های داخلی باشد و چه در عرصه های بین المللی، اما برعکس اگر نگاهمان به بیگانه باشد و به توانایی های خود اهمیت لازم را ندهیم، شکست می خوریم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha