جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی، معاونت تهذیب حوزه های علمیه

حوزه/ معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه از ابلاغ ویراستِ دوم طرح جامع تربیتی به حوزه های علمیه استانی خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با اشاره به اجرای آزمایشی و عملیاتی طرح جامع تربیتی در برخی استان ها و گرفتن بازخوردهای مطلوب آن اظهارداشت: مرحلۀ اول را در سطح حوزه ها و مدارس علمیه کشور اجرایی کرده ایم و سپس بازخوردگیری شد که منجر به تهیه و ارائه ویراست دوم طرح جامع تربیتی در ابتدای سال جاری گردید.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: ما ویراستِ دوم را امسال به همۀ استانها ابلاغ کردیم و همۀ عزیزان موظفند که براساس آن فعالیت های تبلیغیِ خودشان را برنامه ریزی کنند. البته برخی از مدارس در بعضی از استانها قبل از اینکه این برنامه در اختیارشان قرار بگیرد خودشان برنامۀ جامع تربیتی خوبی داشتند و ما نسبت به آنها عرضمان این است که این برنامه جامع یا مکملِ برنامۀ آنها است یا نه! یا برنامۀ آنها برنامۀ کاملتر از این برنامه می باشد، فقط از آنها می خواهیم برنامه خود را برای ما ارسال کنند و اگر شورای کارشناسی ما آن برنامه را از حیث جامعیت تایید کرد آنها نیاز نیست بر طبق برنامۀ ارسالی و ابلاغی معاونت فعالیت  کنند .

حجت الاسلام و المسلمین ملکی تصریح کرد: معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه برنامه و طرح های مدارس و حوزه هایی که مورد تایید شورای کارشناسی معاونت باشند را به رسمیت می شناسد، منتها ادعای ما این است که هیچ برنامۀ تربیتی نیست اِلاّ اینکه ما حداقل آن را در این برنامه جامع دیده ایم و قطعاً هر کسی برنامۀ تربیتی داشته باشد، برنامه های مدنظرشان مشتملِ برنامه جامع تربیتی نیز است، ممکن است بیشتر هم باشد که ما از آنها تشکر و استقبال می کنیم که آن برنامه های خودشان را داشته باشند.

*برنامه جامع تربیتی بالای ۵۰ درصد با موفقیت و استقبال مواجه شده است

معاون تهذیب و تربیتِ حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: برنامه جامع تربیتی، ترم دوم سال گذشته آغاز شد و یک ماه به آخرِ سال تحصیلی همکاران معاونت و همچنین خود حقیر در چند استان و مدارس علمیه برای ارزیابی حضور پیدا کرده ایم، دوستان دیگر تقریباً اکثر استانها را مورد ارزیابی قرار دادند و بازخوردِ برنامه جامع تربیتی را که برای اولین بار در حوزه‌های علمیه مطرح شده بود، نظارت، ارزیابی و بازخوردگیری شد و بالای 50 درصد این برنامه جامع تربیتی با موفقیت و با استقبال همراه بود.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این برنامه جامع تربیتی این بود که معاونتِ تهذیبِ هر مدرسه‌ای دیگر با برنامه، کارِ خودش را شروع می‌ کند، برنامه‌هایی که گام به گام فرایند رشد و تعالی تربیتی، اخلاقی، تهذیبی و معنوی طلاب در آن تدوین شده، این برنامه، معاونین تهذیب را از سردرگمی خارج کرد.

وی گفت: وقتی که برنامه نباشد هر معاونِ تهذیبی براساس ذوق و سلیقۀ خودش در مدرسه می‌تواند کاری انجام بدهد یا عمدتاً به کارهای فرهنگی می‌پردازد و زمانی برای انجام کارهای تربیتی ندارد به خاطر اینکه برنامه خاصی ندارد.

استاد تفسیر حوزه علمیه قم افزود: لذا این امر باعث شد که هر مدرسه‌ای و معاونِ تهذیبِ مدرسه‌ای براساس برنامه مشخص و مدوّن، کارِ تربیتی و اخلاقیِ خودش را در مدرسه شروع کند، منتها چون مرحله اول بود و نیاز به بازخوردگیری داشت، این مهم با دقت و به صورت کامل انجام شد و تقریباً نظرِ اساتید، مدیران و معاونین تهذیب دریافت گردید، همه این ملاحظات در یک کتابچه‌ای تجمیع شد که تابستان سال گذشته تک تک موارد، مطالعه و آنهایی که دقیق و درست بود، لحاظ گردید و ویراستِ دومِ برنامه جامع تربیتی نگاشته شد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با بیان اینکه ویراست جدید در دو بخشِ «عمومی» و  «اختصاصی و اقتضایی» تدوین شد و در اوایل سال تحصیلی امسال آن برنامه تربیتیِ عمومی ارسال و همه مدیران مدارس و معاونین تهذیب استانی به این برنامه دسترسی پیدا کردند.

وی یادآور شد: البته در همین زمینه چند کانال در بستر پیام رسان های داخلی راه اندازی کرده ایم که شامل؛ گروه برای معاونینِ تهذیب استانی تشکیل شد که بنده عضو آنجا می باشم و هم معاونین تهذیب مدارس تشکیل شد که مدیر این کانال معاونِ تهذیب استان است که همکاران معاونت هم در آنجا عضو هستند.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی با بیان اینکه با اجرای ویراست اول و دوم این طرح شاهد جهش و پویایی ویژه ای در امر برنامه های تهذیبی و تربیتی در حوزه و مدارس علمیه هستیم اظهارداشت: بحمدلله با توجه به ارائه علمکرد معاونین تهذیب و مدیران مدارس علمیه برنامه ها و فعالیت های این عزیزان را رصد می کنیم، آنچه مشهود است، امروز نوعی پویایی و یک جهش جدّی در امر برنامه های تربیتی کشور را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در برنامۀ ویراستِ دوم، برنامۀ اعزامِ اساتید اخلاق به خاطر مشکلات بودجه ای که ملاحظه شد، شخصیت های اخلاقی که در استان ها وجود داشت شناسایی و به مدیران استانی و معاون تهذیبِ استانی ابلاغ گردید که در همان استان یا استانِ همجوار از این شخصیت های اخلاقیِ استان در راستای تربیت جامعه استفاده شود. در حال حاضر وجود چهره های اخلاقی مهذّب در استان های کشور شناسایی شده  و برای برنامه های تربیتی و اخلاقی به استان های همجوار دعوت گردیده اند.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی بیان داشت: مُدلی از درس اخلاق را در حوزه علمیه قم طراحی کرده ایم که در حال تکثیر و توسعه این مُدل در سایر استان ها هستیم.

وی افزود: سال قبل مسئله ورودِ استاد اخلاق به مدارس را توسط حجت الاسلام والمسلمین همتیان آغاز کرده ایم، ایشان تمام وقتش را صرف سرکشی به مدارس و ارائۀ مشاورۀ تربیتی، اخلاقی، درس اخلاق و نشستِ صمیمی با مدیر و معاونین مدرسه گذاشت که بسیار طرح موفقی است. وی در روز بین دو تا سه مدرسه را که در هر مدرسه بیش از دو ساعت حضورِ فعال دارند مورد سرکشی قرار می دهند و دغدغه ها، مشکلات و مسائل اخلاقی و تربیتیِ آنجا را شناسایی می کنند و سعی در برطرف نمودن آن دارند و در نهایت گزارش آن را به ستاد می آوردند و در ستاد دربارۀ آن جلسات متعدد برگزار می شود تا بهترین تصمیم و نتیجه گیری صورت پذیرد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه اظهارداشت: در حال حاضر این طرح در چندین استان از جمله؛ کرمان، همدان و کرمانشاه در حال برگزاری است، بطوریکه اساتیدی همانند حجت الاسلام و المسلمین همتیان به صورت «طبیبٌ ادوارٌ بطبه» قبل از نماز صبح، ظهر و مغرب حضوری چندین ساعته را در مدارس علمیه دارند و مسائل اخلاقی و تربیتی آن مدرسه را مورد ارزیابی قرار می دهند.

استاد تفسیر حوزه علمیه قم یادآور شد: مُدل دیگری که در قم از سال قبل آغاز شده است،  تکثیرِ درس اخلاق در روزها و شب های مختلف توسط بزرگان و مراجع معظم تقلید حوزه می باشد. دروسی مانند؛ درس اخلاق حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، جوادی آملی و آیات استادی، کریمی جهرمی، مصباح یزدی، خرازی و شب زنده دار از جمله این دروس می باشند.

 حجت الاسلام و المسلمین ملکی ادامه داد: حضور پرشور خانواده ها در پای درس اخلاق اساتید اقدام منحصر به فرد معاونت تهذیب حوزه علمیه  است که بحمدالله با استقبال بی نظیر بلکه کم نظیر حوزویان و خانواده های معظم ایشان مواجه شده است.

وی گفت: مُدلی را در مدرسۀ علمیه امام کاظم(ع) انجام داده ایم که به صورت پَک کامل در آنجا شکل می گیرد که این شیوه را نیز به استان ها توصیه می کنیم که این روش را در استان ها هم تکثیر کنند، و آن این است که درس اخلاق اولاً خانوادگی بوده و طلبه ها با خانواده هایشان حضور داشته باشند، همچنین در کنارِ درس اخلاق مکانی برای مهدکودک آماده شود که فرزندان طلاب در آنجا هم آموزش ببینند و هم سرگرم باشند تا والدین با راحتی و در آرامش مشغول استفاده از درس اخلاق شوند و هم بیان مهارت های زندگی که برای طلاب جوان بسیار ضروری و لازم است را آموزش ببینند.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی در پایان گفت و گوی خود اذعان داشت: در حال حاضر تمام مساجد مناطق مختلف قم از جمله؛ پردیسان، شهرک مهدیه، نیروگاه، شاه ابراهیم شناسایی شده اند و کرسی های درس اخلاق به صورت هفتگی با حضور پرشور طلاب برگزار می شود که جای بسی خرسندی و قدردانی از برگزار کنندگان آن را دارد.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha