جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ درس خارج فقه رسانه توسط  حجت الاسلام والمسلمین رفعتی

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی گفت: حوزه علمیه موتور نظام فکری و حرکت انقلاب است و اگر به احکام و توصیه‌های مراجع توجه شود، بسیاری از مشکلات پیش نمی آید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»به نقل از صداوسیما ، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی در گفتگوی قرآنی بخش خبری شبکه قرآن سیما، با اشاره به نقش حوزه‌های علمیه در کشور و مقابله حوزه با انحرافات در جامعه، گفت: در ۴۰ سال گذشته دشمنان از حوزه‌های علمیه ضربه خورده اند و دنبال تضعیف و نابودی حوزه‌ها هستند، لذا با ساخت مکاتب و عرفان‌های نوظهور و انحرافی، سعی در مقابله با حوزه‌ها و تفکرات اسلامی دارند.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: تضعیف حوزه‌های علمیه راهبرد دشمن است و نظام باید با حمایت از حوزه‌های علمیه، فرهنگ جامعه و متولیان فرهنگی با این راهبرد دشمن مقابله کند.

وی با گلایه از اینکه در کشور از محصولات و تفکرات فقهی و اسلامی استفاده نمی‌شود، تاکید کرد: حوزه‌ها در همه مسائل و زمینه‌های زندگی نظیر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با استفاده از فقه اسلامی محصول تولید می‌کنند، اما متاسفانه از دستاورد‌ها و تفکرات حوزه‌ها استفاده نمی‌شود و مقصر هم حوزه‌ها نیستند و اگر به اثار حوزوی توجه شود می‌تواند بسیاری از گره‌های اجتماعی و اقتصادی کشور را حل کند.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه به عملکرد و فعالیت حوزه‌ها در طول ۴۰ سال گذشته نمره ۲۰ می‌دهد افزود: حوزه‌ها دستاورد‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف علوم انسانی از جمله، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داشته اند و هم اکنون نیز فعالیت‌های بسیاری در این زمینه می‌کنند.

وی اضافه کرد: فعالیت روحانیون و حوزه‌های علمیه در کشور چشمگیر است و هم اکنون در ۹۰۰ شهر کشور نماز جمعه برگزار می‌شود که روحانیون و دانش آموختگان حوزه‌ها آن را برگزار می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با اشاره به وجود ۷۶ هزار مسجد در کشور تصریح کرد: تمام این مساجد نیاز به امام جماعت دارند و حوزه‌ها توانسته اند نیاز‌های این مساجد را برطرف کنند و مسائل و مشکلات کشور را به وسیله همین امامان جماعت به گوش مردم برسانند.

وی همچنین به فعالیت روحانیون در نیرو‌های مسلح اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیش از ۹۰۰ روحانی دانش آموخته حوزه‌های علمیه در نیرو‌های مسلح از ارتش گرفته تا سپاه و نیروی انتظامی و دیگر نهاد‌های نظامی خدمت می‌کنند و این یکی از خدمات و کارکرد‌های حوزه‌های علمیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی به نقش حوزه‌های علمیه در شکل گیری، هدایت و حمایت از انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: شناخت و تعمیق و استنباط آموزه‌های قرانی در عرصه‌های مختلف علوم و معارف اسلامی، صیانت از اسلام و مکتب تشیع، تربیت نیروی انسانی لازم برای نظام اسلامی، تبلیغ و ترویج دین در کشور و جهان، نظریه پردازی و تولید علم در علوم انسانی، هدایت و پشتیبانی علمی و فکری حوزه‌ها در بخش‌های مختلف از نظام؛ خدمت رسانی به مردم از مهمترین اهداف فعالیت حوزه‌های علمیه در کشور است و حوزه‌ها این فعالیت‌ها را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده اند.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه کشور تاکید کرد: یکی از رسالت‌های مهم خدمات علمی حوزه‌های علمیه، تبلیغ و شناخت دین در کشور است و در ۴۰ سال گذشته حوزه‌ها توانسته اند بیش از ۲۰۰ رشته در زمینه علوم اسلامی و فقهی برای تحقیق و تطبیق مسائل اسلامی با جامعه در حوزه‌ها تاسیس کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در حوزه‌های علمیه دیگر شاید ظهور چهره‌ها و مجتهدان بنامی، چون علامه حلی و علامه مجلسی و دیگر بزرگان نیستیم، خاطرنشان کرد: البته تعداد بسیاری از مجتهدان در حوزه‌ها حضور دارند و ما هم اکنون بیش از ۱۰۰ مجتهد و عالم دینی داریم که همگی در حد علمای بزرگ هستند، اما شناخته شده نیستند، آن‌ها ۴۰ درصد نیروی خود را به خاطر نیاز نظام صرف خدمت به کشور در مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با مقایسه وضع حوزه‌های علمیه قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: حوزه‌های علمیه قبل از انقلاب اسلامی همواره زیر فشار رژیم پهلوی بود و رژیم سعی می‌کرد در حد ممکن روحانیون حوزه‌ها را تضعیف کند و در این کار نیز تاحدودی موفق هم شده بود، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه‌های علمیه پیشرفت و جهش بسیار خوبی پیدا کرد که در مقایسه با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست، اما هنوز به سطح مطلوب نرسیده ایم و باید فعالیت‌های بیشتری در حوزه‌ها صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: با وجود گذشت ۹۹ سال از عمر مجدد حوزه علمیه قم در مقایسه با حوزه نجف اشرف که بالغ بر هزار سال سابقه دارد، حوزه قم توانست باعث شکل گیری تفکر اسلامی شود و نقش حوزه‌های علمیه در تاسیس انقلاب و پیروزی آن بر هیچ کس پوشیده نیست و در واقع منشا فکری و فقهی حوزه‌های علمیه و نقش روحانیون به ویژه امام خمینی(ره) توانست نظام جمهوری اسلامی ایران را به پیروزی برساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha