جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
خبر گزاری حوزه

حوزه/ کشورهای غربی با چپاول و دزدی از سایر ملت ها توانستند پیشرفت کنند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، کارگاه چکیده نویسی توسط اداره پژوهش مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد و با حضور حجت الاسلام محسن نورایی،  استادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران،  در مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد برگزار شد.

حجت الاسلام نورایی در ابتدا به مسئله ی چرایی نگارش مقاله پرداخت و پس از دریافت نظرات حاضرین در جلسه در خصوص این موضوع، به تبیین تفاوت فضای آموزشی در غرب و شرق اشاره کرد.

وی گفت: در غرب تا قرن17 وضعیت آموزش مانند شرق و کشورهای اسلامی بود، چرا که در کشورهای غربی عمدتا کلیسا متولی آموزش بود و در شرق مساجد. بعد از قرن 17 با تحول رنسانس، در غرب قالب جدیدی به نام دانشگاه ایجاد شد. و تمام صفر تا صد دانشگاه، غربی و مناسب با فرهنگ غرب است.

وی ادامه داد: دانشگاه ها سه نسل را تجربه کردند و دانشگاه، در ایران و کشورهای اسلامی کمتر از صدسال عمر دارد.

 نورایی مراد از نسل را تغییر و تفاوت خیلی مهم دانست نه هر پیشرفتی، سپس به تبیین سه نسل دانشگاه پرداخت و اظهار داشت؛ نسل یک وظیفه و رسالتش تولید علم و دانش در غرب بود، نسل دو: تولید فناوری و تکنولوژی و نسل سه: کارآفرینی یا تولید ثروت (استارت آپ ها) چراکه ثروت، مبنای قدرت نیز می باشد.

استادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران پس از معرفی اجمالی رنکینگ ( رتبه بندی) دانشگاه ها افزود: دانشگاه آکسفورد، میشیگان و..... با بودجه های چند میلیارد دلاری، بودجه ای از دولت نمی گیرند بلکه به دولت بودجه هم می دهند. چراکه توانسته اند کارآفرینی کنند.

 نورایی دانشگاه های کشورهای درحال توسعه را از نسل یک خواند و ادامه داد: کشورهای غربی با چپاول و دزدی از سایر ملت ها توانستند پیشرفت کنند؛ آنها موسسه ای به نام «علم سنجی» درست کردند و مقالات را به صورت (isi) ، (isc) علم سنجی نمودند. این موسسه  صرفا مانند یک ترازو عمل می کند و طوری طراحی شده که در تمام رشته ها، وزن آن علم را بررسی و جایگاه دانشگاه های مختلف را سنجیده و تولید علمش را برآورد می کند.

استادیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران در ادامه  به ارائه ضررهای علم سنجی توسط isi پرداخت و ادامه داد: مقام معظم رهبری با تیزبینی پایگاهی را طرح نمودند که مقالات در آن ارائه و ارزیابی گردد. و به این صورت پایگاه جهان اسلام را ایجاد کردند. مرکز iscعلاوه برارزیابی و دسته بندی مقالات ایرانی، ده ها کار می کند  که می توان به رتبه بندی نشریات و همایش ها اشاره کرد.

در بخش دوم کارگاه، استاد نورایی ضمن ارائه یک چکیده استاندارد،  روش های چکیده نویسی و بخش های مختلف آن را بیان کرد و در نهایت  چکیده های طلاب حاضر در جلسه را مورد نقد و بررسی قرار داد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha