جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سلبریتی

حوزه/ در سال های اخیر متاسفانه طیفی که از آن ها به سلبریتی های فضای مجازی یاد می شود، به دلیل کم بینشی و عدم اطلاع لازم مخاطبان این فضا، دست به سوء استفاده گری زده و مشکلاتی را پدید آورده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، زمانه ی بس عجیب و در عین حال جالبی است؛ دوره ای که به خاطر نقش مهم رسانه و به طور خاص تر شبکه های اجتماعی، گروهی موسوم به "سلبریتی ها" در فضای مجازی رشد یافته و جولان می دهند و حتی آن ها که تاکنون در این کسوت درنیامده و سودای آن را دارند با ساختن لشکر فالوئردار به شهرت می رسند و زین پس خود تبدیل به سلبریتی می شوند.

به نظر می رسد به جهت شرایط خاص امروز جامعه و دسترسی همگانی و بدون ضابطه به امکانات موجود در فضای مجازی، سلبریتی شدن ، آسان تر از هر زمان دیگری است.

این روند از چند سال پیش ، شتاب بیشتری به خود گرفته، به این معنا که چشم باز کردیم و دیدیم که با لایک و کامنت گذاری افراد پای پست ها و مطالب افراد دیگری و امتداد این جریان به تدریج طبقه ای تازه در جامعه شکل گرفته که در فضای مجازی ، برچسب های پرطمطراقی چون "شاخ های اینستاگرام"، "سلطان تلگرام" و ... به آن ها می زنند.

در این بین، برخی از هنرمندان و ورزشکاران نیز با بهره گیری از این شرایط به طرح دیدگاه های خود در هر زمینه ای که عموماً در آن فاقد تخصص لازم هم هستند، می پردازند و خلاصه آن که آشفته بازاری پدید آمده که به زعم عده ای بیشتر شبیه بازار مکاره است!

البته ناگفته نماند که طبقه سلبریتی ها ، طبقه ای پر از تنوع است به این معنا که برخی از آن ها واقعاً در عرصه ای شاخص و نامی هستند؛ گاه ستاره سینما و یا ورزشکار درجه یکی هستند، برخی اهل قلم و هنر ، گروهی نیز واقعاً طنزپرداران خوبی به شمار می روند و لذا بخشی از این طیف دست کم در یک رشته دارای تخصص و سواد نسبی هستند اما این که در هر مساله ای اعم از سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی پزشکی و نظامی نیز ابراز نظر کنند و خود را مجتهد در هر زمینه ای تلقی نمایند، جای بسی تامل و ایضاً تردید است.

از آن سو، برخی از افراد شناخته شده به نام سلبریتی های فضای مجازی،کسانی هستند که باید عنوان شکست خورده های دنیای واقعی را بر آنان اطلاق کرد؛ به دیگر سخن، اینان بعضاً هنرپیشه و ورزشکار موفقی نبوده اند و به این خاطر دیده نشده اند و اینک می خواهند به هر ضرب و زوری، چهره شوند، بلکه به قول معروف پسندیده شوند!

در هر جامعه ای البته – خواه ناخواه- پدیده ای به نام سلبریتی ها یا مشابه آن وجود دارد و گویا گریزی هم از آن نیست اما آن چه باید مورد توجه و نقد قرار گیرد ، توجه به چند نکته است.

نخست آن که بر اساس آن مثل معروف" همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر زاده نشده است" ؛ از این رو سلبریتی هایی که خود را همه چیزدان تبلیغ می کنند، باعث گمراهی عده ای می شوند که مستقیم یا غیرمستقیم از آن ها الگوبرداری کرده و می کنند.

نکته دوم هم این که متاسفانه عده ای نیز بی آنکه تخصص و یا سوادی در حتی یک عرصه داشته باشند با سوء استفاده از غفلت و جوزدگی برخی مخاطبین در آشفته بازار فضای سایبری، در پی ایجاد و رونق دکان و دستکی برای خود هستند ، چه آن که در قضایایی مثل سیل و زلزله و یا موضوعات اجتماعی و انسانی با سوء استفاده از احساسات پاک افراد ، آن ها را به لطایف الحیلی، سرکیسه می کنند.

هر چند که در ماه های اخیر مراجع نظارتی و امنیتی همچون پلیس فتا ورود خوبی به این قضایا داشته اند اما به هر حال باید در این زمینه رسانه های معتبر و نیز صدا و سیما به درستی و با دغدغه لازم، رسالت آگاهی بخشی خویش را انجام دهند.

و اما نکته سوم هم این که به تعبیر جامعه شناسان، سلبریتی ها محصول و پیامد جامعه مصرفی و مصرف گرایی هستند و از این رو شهرتی که از فضای مجازی بیرون آمده باشد، چون شهرتی نیست که برپایه دستاورد و تجربه و علم خاصی باشد، لذا بسیار هم شکننده و دارای تاریخ مصرف است.

از این حیث رسانه های رسمی و معتبر باید مراقب باشند که خواسته یا ناخواسته، بسترساز فعالیت و مطرح تر شدن این طیف افراد شوند.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha