جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نمود عملی حمایت از اقتصاد درون‌زا در مدرسه علمیه امام خامنه‌ای اهواز /  اقتصاد مقاومتی

حوزه/ حجت الاسلام طالب پور با اشاره به این که برخی از مسئولان کشور، اقتصاد مقاومتی را باور ندارند، گفت: امروز حدود ۷۰ درصد از کارخانجات به دلیل واردات بی رویه کالا تعطیل یا نیمه تعطیل هستند و برخی از سرمایه گذاران به دلیل واردات بی رویه کالا و عدم حمایت و موانعی که بر سر راه تولید داشته اند مجبور به تعطیلی کارخانه خود شده اند.

حجت الاسلام طالب پور در گفت و گو با خبرگزاری حوزه ضمن تبیین شعار سال 98 و همچنین با اشاره به محورهای سخنرانی رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی پیرامون رونق تولید، اظهار کرد: رهبرانقلاب طبق روال ۱۸ سال گذشته که شعاری را برای سال انتخاب می کردند، امسال نیز همین روال را ادامه دادند و با تدبیری به جا سال را به عنوان سال «رونق تولید» نامگذاری کردند.

وی افزود: رهبر انقلاب از 9 سال قبل که مشکلات اقتصادی با توجه به تحریم های دشمن شرایط خاصی پیدا کرد،نامگذاری سال ها را به سمت مسائل اقتصادی بردند و در چند سال اخیر بحث اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار قرار داده تا در این زمینه فرهنگ سازی صورت پذیرد و مردم و مسؤولان آن را در اولویت قرار دهند.

این کارشناس سیاسی با بیان این که در مواجه با کالاهای ایرانی سه دسته کالا را می توان مشاهده کرد، گفت: دسته اول کالاهایی است که در داخل تولید می شود، اما کیفیت لازم را ندارد و قابل مقایسه با کالاهای خارجی نیست و طبیعی است که ما در مقطعی همین کالاها را تهیه کنیم تا تولید کننده رغبت یابد بر کیفیت کالای خود بیافزاید.

وی اضافه کرد: کالاهایی نیز وجود دارد که شاید از نظر کیفیت مناسب است، اما قیمت آن مناسب نیست و در مواجه با این کالاها در وهله اول باید تولیدکننده حمایت شود و دولت سرمایه گذاری کرده تا تولیدکنندگان بتوانند کالای ایرانی با کیفیت و با قیمت مناسب تولید و در اختیار مردم قرار دهند.

حجت الاسلام طالب پور عنوان کرد: دسته بعد، کالاهایی است که در داخل تولید نداریم و لازم است تولید شود، این دسته از کالاها، کالاهایی هستند که توجیه اقتصادی دارد و مردم به آن نیاز دارند و این نیز باید در مرتبه دوم مورد توجه قرار گیرد .

کارشناس مسائل سیاسی، نمونه هایی چون تولید چادر مشکی و کاغذ با کیفیت مناسب را ازجمله کالاهایی که نیاز داخلی و صرفه تولید در داخل دارند، عنوان کرد و ادامه داد: باید در این زمینه ها دولت و سرمایه گذاران و بخش خصوصی وارد شده و کالایی که در داخل تولید نمی شود را تولید کنند.

وی افزود: دسته سوم کالاهایی هستند که تولید می شوند و قیمت مناسبی نیز دارند و کیفیت را هم در حدی که نیاز مردم برطرف گردد، دارا می باشند، اما می توان با افزایش کیفیت و کاهش قیمت نیز این کالاها را به دست مصرف کننده داد و باید این کار نسبت به این دسته  از کالاها انجام شود.

حجت الاسلام طالب پور با اشاره به توجه قشری از جامعه به کالاهای لوکس و برند اذعان کرد: باید در این حوزه نیز کار شود و نشان ها و برندهای ملی و بومی تولید گردد چرا که به هر حال جوانان به این مسائل اهمیت می دهند و یک نیاز محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر ما همان گونه که باید نیاز داخلی را تامین نماییم برای صادرات نیز باید فعالیت کنیم، هم چنان که رهبرانقلاب در بیانیه گام دوم فرمودند ما یک بازار آماده ششصد میلیونی از کشورهای همسایه در اختیار داریم. 

حجت الاسلام طالب پور متذکر شد: امروز بازار عراق، آماده ترین بازار است و در سوریه، افغانستان، پاکستان و کشورهایی که با کشور ما اشتراکات فرهنگی دارند بازارهای آماده ای برای صادرات وجود دارد.

کارشناس مسائل سیاسی مهم ترین، معضل کشور در سال های گذشته را علی رغم تمام فشارهای اقتصادی و مشکلات، ناکارآمدی و پاسخ گو نبودن سیستم های اجرایی دانست و افزود: برخی از مسؤولان و حتی کسانی که در رأس اقتصاد کشور هستند اقتصاد مقاومتی را باور ندارند و بعضا طرفدار اقتصاد لیبرال و اقتصاد آزاد می باشند، در حالی که باید این مسئله اصلاح شود.

حجت الاسلام طالب پور ضمن ابراز تأسف در خصوص مماشات و کم کاری دولت و مجلس در این باره، عدم باور و اعتقاد برخی مسؤولان را به مسئله تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی را نیازمند اصلاح عنوان کرد و گفت: امروز حدود ۷۰ درصد از کارخانجات به دلیل واردات بی رویه کالا تعطیل یا نیمه تعطیل هستند و برخی از سرمایه گذاران به دلیل واردات بی رویه کالا و عدم حمایت و موانعی که بر سر راه تولید داشته اند مجبور به تعطیلی کارخانه خود شده اند.

وی ضمن گلایه از مسئولانی که آمارهایی در خصوص نرخ اشتغال در کشور می دهند یادآور شد: برداشت برخی مسئولان از اشتغال این است که اگر کسی هفته ای یک روز نیز کار داشته باشد شاغل محسوب می گردد، اما باید از آنها سوال کرد آیا با یک روز کار می توان در شرایط تورم فعلی زندگی نمود.

کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر لزوم اهتمام دولت و مجلس به این مسائل، حمایت مردم از تولید داخلی و کالای ایرانی را ناشی از عرق ملی آنها دانست و افزود: مردم علیرغم کیفیت نازل و قیمت نامناسب برخی کالاهای تولید داخل مسئله حمایت از تولید ملی را باور کردند و اقدام به خرید نمودند و لذا مجلس و دولت نیز باید در این مسیر اقدام جدی انجام دهند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha