جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
جعفر قادری، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

حوزه/ نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به بالا بودن هزینه های تولید در کشور، عدم استفاده از صرفه جویی های ناشی از مقیاس و قابل قبول نبودن تولیدات از لحاظ کیفی و کمّی، بهترین راهکار را تمرکز بر تولیدات داخلی دانست که باید به این مهم توجه شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، دکتر جعفر قادری، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، در چهارمین نشست بزرگ عیدانه طلاب و روحانیون جنوب فارس، در لامرد با اشاره به نام گذاری امسال به‌عنوان سال «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: با این نامگذاری بستری فراهم شده تا هر کس به سهم خود و در هر بخش و هر حوزه ای که هست بستر را برای توجه به تولید فراهم کند. این نامگذاری کمک شایانی می کند تا مسائل اقتصادی حل شود و به طبع آن بحث مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز حل شود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: البته اقتصاد کشور ما از لحاظ تولید ناخالص ملی رتبه 18 دنیا دارد، ولی از نظر درآمد سرانه رتبه 75 دارد که رتبه قابل قبولی نیست.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه های تولید در کشور، عدم استفاده از صرفه جویی های ناشی از مقیاس و قابل قبول نبودن تولیدات از لحاظ کیفی و کمی، بهترین راهکار را تمرکز بر تولیدات داخلی دانست که باید به این مهم توجه شود.

قادری ادامه داد: اگر می خواهیم در حوزه های مختلف در سطح دنیا ایده ها و نظرات و دیدگاه‌های ما ارزش داشته باشد و به آن توجه کنند باید یک مدل اقتصادی قابل قبولی که بتواند مسائل اقتصادی را حل کند، داشته باشیم.

این استاد دانشگاه به تعدادی از مشکلاتی که در زمینه تولیدات وجود دارد اشاره کرد و عدم سهولت فضای کسب و کار، بالا بودن ریسک تولید، پایین بودن سود بخش های تولیدی نسبت به بخش های واسطه گری، بالا بودن نرخ بیمه و مالیات، عدم دسترسی به دانش فنی، مشکل تامین مواد اولیه، بی ثباتی قوانین و مقررات، اجرای سیاست دامپینگ توسط بعضی از کشورها، نارسایی در زمینه های تجاری ارزی پولی مالی و بانکی کشور را عمده مشکلات پیش روی تولید برشمرد.

نماینده سابق شیراز افزود: وابستگی به مواد اولیه و تجهیزات سرمایه ای وارداتی باعث شده تا با تغییر نرخ ارز قیمت ها افزایش پیدا کند و مشکلاتی را برای مردم به دنبال داشته باشد. 

وی اضافه کرد: در مناطق جنوبی کشور مردم به راحتی می توانند در پروار بندی گوسفند و گسترش تولید مرغ گوشتی و تخم‌گذار ورود کنند.

این استاد دانشگاه به تولید خرما و صنایع مرتبط با این نهال پرثمر در منطقه جنوب اشاره کرد و گفت: مردم با همت والا و توکل به خداوند می توانند در این امورات، ورود و تولید را رونق بخشند، زیرا در منطقه ای همچون لامرد به خوبی جوابگو ست.

 قادری خاطرنشان کرد: با استفاده از مکانیزم شرکت های تعاونی و سرمایه های خُرد مردم و با توجه به اینکه در کنار دریا هستیم، در زمینه های آب و خاک و پتروشیمی براحتی می توان به بازارهای بین المللی ورود کرد و سرمایه گذاری خوبی را انجام داد.

وی، بر جمع آوری سرمایه های خرد و تشکیل شرکت های توسعه عمرانی شهرستانی یا ایجاد شرکت های سهامی عام تاکید کرد و گفت: مجموعه ای از نهادهایی همچون بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی و آستان قدس که زیر مجموعه رهبری هستند به راحتی می توانند فرامین رهبری را اجرایی، تا بخشی از این زنجیره توسط مردم انجام شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha