جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
جمهوری اسلامی

حوزه/تشکیل جمهوری اسلامی نه فقط اراده ملت را بر سرنوشت خود به اثبات رساند و برای آنان استقلال و آزادی را به ارمغان آورد، بلکه امید را در دل محرومان و مستضعفان جهان زنده کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، نهال انقلاب اسلامی که با نثار خون بهترین فرزندان ایران رشد کرده بود، سرانجام در 22 بهمن 1357 به بار نشست و با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه مهم‌ترین همه پرسی تاریخ ایران زمین، جهت تعیین نوع حکومت فراهم شد؛در این روز، ساختار جدید سیاسی و اجتماعی، بر مبنای آرای اکثر مردم (2/98 درصد) تثبیت شد و رسما نظام جمهوری اسلامی را، ملت مسلمان ایران تأیید کرد.

تولدی مبارک

در روز پربرکت 12 فروردین، نظامی متولد شد که نور اسلام عزیز را دگر باره نه فقط در ایران، بلکه در سراسر جهان متجلّی ساخت، شعار اصلی انقلاب استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود که میلیون‌ها ایرانی آزاده و مسلمان در طول مبارزه ها در جای جای ایران اسلامی فریاد کشیده بودند این شعارها، حکومتی را پایه ریزی می کرد که عدالت اسلامی، از هدف های والای آن بود.

تشکیل جمهوری اسلامی نه فقط اراده ملت را بر سرنوشت خود به اثبات رساند و برای آنان استقلال و آزادی را به ارمغان آورد، بلکه امید را در دل محرومان و مستضعفان جهان برافروخت که آنان نیز می توانند بعد از قرن ها رنج و درد، جلوه ای از وعده خداوند تبارک و تعالی را ببینند؛ همان وعده پیروزی مستضعفان بر مستکبران را، که کتاب وحی، آن را نوید می دهد.

همزمان با فرا رسیدن روز جمهوری ایران گفتگویی با تنی چند از علمای شیعه و سنی خراسان‌جنوبی داشته‌ایم که ما را بیشتر در خصوص این روز مهم آشنا می کند.

مولوی عبدالعزیز خالقی امام جمعه اهل سنت درمیان در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند ضمن تبریک ۱۲ فروردین به عنوان روز جمهوری اسلامی، اظهار کرد: ۱۲ فروردین، روز رای قاطع و بی نظیر مردم ایران به تثبیت حکومت جمهوری اسلامی در ۴۰ سال قبل بود.

وی، همه‌پرسی برای استقرار جمهوری اسلامی را، یکی از افتخارات بزرگ ملت ایران دانست و افزود: در همه‌پرسی سال ۵۸ بیش از ۹۸ درصد مردم به جمهوری اسلامی آری گفتند.

امام جمعه اهل سنت درمیان همه‌پرسی سال ۵۸ را نه تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا بی سابقه دانست و افزود: ۱۲ فروردین نتیجه سال‌ها مبارزه امام راحل(ره) در راستای اعتلای اسلام و انقلاب بود و در چنین روزی ملت ایران برای اولین بار حکومت دلخواه خودشان را با رای خود انتخاب کردند.

مولوی خالقی ادامه داد: بدون تردید ۱۲ فروردین که روز جمهوری اسلامی ایران است، روز اعتماد به آرمان های انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) است.

وی از ۱۲فروردین به عنوان یکی از روزهای تاریخی و مهم ایران اسلامی یاد کرد و گفت: آنچه مسلم است آن است که مردم در این روز با رای قاطع نظام سلطنتی را به نظام جمهوری اسلامی وحکومت مردمی تغییر دادند؛ در این روز نتیجه مبارزات ضد سلطنتی و طاغوتی و همچنین شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران به بار نشست و نظام جمهوری اسلامی ایران به معنای واقعی شکل گرفت.

امام جمعه اهل سنت درمیان ادامه داد: استقرار نظام جمهوری اسلامی علاوه بر این‌که تحولات داخلی به همراه داشت، تغییراتی نیز در نظام بین الملل به ویژه در خاورمیانه ایجاد کرد، تغییراتی که با اهداف مستکبرین و استعمارگران همسو و سازگار نبود و دشمنی آنان علیه ملت ایران از همان لحظه بیش از پیش شد.

تشکیل حکومت اسلامی آرزوی تمام انبیاء و رسولان الهی بود

مولوی خالقی خاطرنشان کرد: هدف امام راحل(ره)، تشکیل جمهوری اسلامی بود نه جمهوری لیبرال و دموکرات و امروز افتخار می کنیم که جمهوری اسلامی در کشورمان حکمفرما است.

وی با بیان این‌که تشکیل حکومت اسلامی آرزوی تمام انبیاء و رسولان الهی بوده است، ابراز کرد: در حقیقت فلسفه ارسال پیامبران الهی نیز تشکیل حکومتی بوده که مردم بتواند در آن به برپا کردن قسط و عدل بپردازند و احکام خدا را پیاده کنند.

امام جمعه اهل سنت درمیان با اشاره به این‌که حضرت امام راحل(ره) در یکی از سخنرانی هایشان پیش از 12 فروردین 58، با اشاره به برگزاری رفراندوم برای تعیین سرنوشت مملکت و نوع حکومت، به تبیین و تشریح حکومت جمهوری اسلامی پرداختند، مطرح کرد: بعد از تحقق همه برنامه‌های امام راحل(ره) به مردم ایشان فرمودند که "انقلاب اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر" که این نشان از اهمیت این موضوع دارد.

مولوی خالقی در خصوص مردم‌سالاری دینی نیز ابراز کرد: مردم‌سالاری دینی وظیفه‌ای است که جنبه دینی آن مربوط به همه افراد جامعه و جنبه خصوصی آن به طلاب علوم دینی برمی‌گردد.

وی با اشاره به این نکته که مردم سالاری دینی یعنی محوریت با دین مداری است و این همان خواسته مردم در شعارهایشان بود که عمل به مبانی دین و شریعت خواست آنها بود، یادآور شد: مردم‌سالاری دینی یکی از دستاوردهای مهم و در رأس انقلاب اسلامی است.

وی اضافه کرد:در ادامه تشکیل حکومت اسلامی، امروز توجه به خواست و رأی مردم در همه سطوح جامعه از بزرگ‌ترین جایگاه نظام تا یک شهر و روستا نهادینه شده است و این یک افتخار بزرگ است که به خود می‌بالیم.

با رأی مردم حاکمیت جمهوری اسلامی محقق شد

حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند ضمن تبریک ۱۲ فروردین ماه با بیان این‌که امام راحل(ره) به عنوان رهبر شرعی و رهبر قیام ملت در واقع شناخته شده بودند، بیان کرد: مردم در همه‌پرسی تاریخی شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را اثبات کردند و بر همین اساس امام خمینی(ره) روز جمهوری اسلامی را، روز عید حزب‌الله نامیدند.

وی از 12 فروردین به عنوان روز پیروزی حقوقی و فقهی ملت ایران برای حاکمیت اسلام در قرن حاضر و آغاز شکل‌دهی تمدن اسلامی یاد کرد و متذکر شد: رأی ملت سبب استقرار نظام جمهوری اسلامی است.

حجت الاسلام نوفرستی ادامه داد: اگر رأی ملت نبود جمهوری اسلامی در عمل مستقر نمی‌شد لذا می‌توان بیان کرد با رأی و همه‌پرسی مردمْ حاکمیت جمهوری اسلامی محقق شد.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان این‌که مردم به واسطه ایمان‌شان زمینه‌ساز حکومت امام زمان(عج) بوده و هستند، گفت: امام راحل(ره) دارای اندیشه ولایی بودند و ایشان اصل اقامه حکومت را با مردم پیوند دادند.

حجت الاسلام نوفرستی با اشاره به این‌که امام راحل(ره) به مردم میدان داد که خودشان به صحنه بیایند، متذکر شد: در روز ۱۰ فروردین ماه ۱۳۵۸ رای‌گیری انجام شده و در ۱۲ فروردین آن سال، روز جمهوری اسلامی نامگذاری شد.

وی ادامه داد: مردم این افتخار را پیدا کردند که به جمهوری اسلامی رأی مثبت بدهند و این سند افتخاری برای ملت شریف ایران‌زمین شد و خوشبختانه با گذشت ۴۰سال از عمر انقلاب اسلامی، روز به روز شاهد رشد و اعتلای نظام جمهوری اسلامی بوده‌ایم.

رشد اسلام و حکومت اسلامی بعد از گذشت عمر ۴۰ساله انقلاب اسلامی

امام جمعه موقت بیرجند ضمن اشاره به این‌که ما می‌توانیم بعد از گذشت عمر ۴۰ساله انقلاب اسلامی ادعای رشد اسلام و حکومت اسلامی را داشته باشیم، اذعان داشت: امروز دشمنان قسم خورده این مرز و بوم و از جمله آمریکای جنایتکار حساب کار خود را کرده‌اند و از نام جمهوری اسلامی هیبت می‌کنند.

حجت الاسلام نوفرستی ادامه داد: امروزه نقش ایران در منطقه و از جمله سوریه، عراق، فلسطین، لبنان و.... روشن است و شاهد نابودی داعش و دیگر دشمنان این آب و خاک هستیم.

وی در ادامه صحبت‌هایش ضمن اشاره به بحث "مردم‌سالاری دینی"، افزود: بر کسی پوشیده نیست که اقتدار امروز ایران اسلامی به برکت نفس قدسی امام راحل(ره) و رهبر‌ی‌ مدبرانه رهبر معظم انقلاب است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان این‌که گام برداشتن در مسیر و پیروی از منش حضرت امام‌خمینی (ره) نجات‌بخش و تداوم‌بخش همه فعالیت‌های رو به رشد نظام اسلامی است، تبیین کرد: بایستی همه ما در خط ولایت فقیه حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: امام راحل(ره) در همان زمان جمهوری اسلامی را تفسیر کردندْ یعنی نقش مردم را در ایجاد انقلاب مشخص نمودند و تعیین کردند که این انقلاب یک انقلاب مردمی است.

حجت الاسلام نوفرستی با بیان این مهم که چارچوبه‌ نظام ما اسلام بوده و حکومت از آن خداست، یادآور شد: در بحث مدیریت جامعه، اساس دین اسلام است و در مردم‌سالاری دینی نیز دین نقش تعیین کننده دارد.

خدمت گزاری به مردم و محرومین مهمترین دغدغه های امام راحل(ره)

وی اتحاد، همدلی و خدمت گزاری به مردم به ویژه قشر محروم را، از مهمترین دغدغه های امام راحل(ره) دانست و گفت: مسئولان باید تمامی تلاش خود را  برای محقق نمودن این دغدغه رهبر کبیر انقلاب به کار گیرند و پاسخگوی مشکلات و مطالبات مردم باشند.

امام جمعه موقت بیرجند ضمن اشاره به این‌که امام(ره)، انقلاب اسلامی ایران و حتی تشکیل نظام اسلامی در ایران را به عنوان هدف نهایی مطرح نمی کردند بلکه هم انقلاب اسلامی و هم تشکیل نظام اسلامی را دو منزلگاه برای رسیدن به سر‌منزل مقصود یعنی تشکیل حکومت جهانی امام مهدی(ع) می‌دانستند، اذعان داشت: اعتقاد ایشان آن بود که همه تلاش ما بایستی برای تشکیل آن حکومت و قیام امام مهدی(ع) باشد.

حجت الاسلام نوفرستی ادامه داد: باید این سخن امام راحل(ره)را که فرمودند "ما انقلاب کردیم و پیروز شدیم و این پیروزی برای زمینه‌سازی حکومت امام زمان(عج)است"ْ قاب گرفت.

وی با اشاره به بحث دولت اسلامی، تبیین کرد: دولت اسلامی یعنی کسانی که در این نظام اسلامی؛نقش مدیریتی دارند، اسلامی فکر کنند، اسلامی عمل کرده و اسلامی رفتار کنند.

روز ۱۲ فروردین مظلوم واقع می شود

حجت الاسلام ناصر احترامی، مسئول تعلیم و تربیت ناحیه مقاومت میثم مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند از روز 12 فروردین به عنوان روز جمهوری اسلامی یاد کرد و افزود: در این روز بیش از 98 درصد مردم ایران به جمهوری اسلامی رای دادند.

مدیر سابق مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) خضری ادامه داد: این روز به‌عنوان نماد تحقق دموکراسی واقعی در انتخاب حرکت یک انقلاب به سمت آرزو‌ها و آرمان‌ها و تحقق حکومت اسلامی به دست مردم بعد از قرن‌ها مطرح است.

حجت الاسلام احترامی با بیان این مهم که ۱۲ فروردین، روز تثبیت واقعی نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی و تابلویی روی دیدگان همه حکومت‌ها و ملل جهان است، مطرح کرد: به دلیل این‌که ۱۲ فروردین با ایام نوروز مصادف شده، همیشه در مظلومیت قرار گرفته است و کمتر بدان پرداخته می‌شود و بایستی عمده تلاش ما آن باشد تا این روز مهم را به‌خصوص بین نسل‌های جوان تثبیت و تعمیق بخشیم.

وی مهمترین مسئله ای که در مورد روز جمهوری اسلامی می توان مطرح کرد را همه‌پرسی ۱۲ فروردین دانست و افزود: آنچه مسلم است آن است که حکومت جمهوری اسلامی ایران در زمره معدود حکومت‌های تاریخ بشریت است که در ابتدای تشکیل از ملت خود اجازه تشکیل می‌گیرد و ایدئولوژی حکومت نیز مردم سالاری دینی انتخاب شده است.

حجت الاسلام احترامی سپس به بخشی از پیام رهبر کبیر انقلاب اسلامی پیرامون ۱۲ فروردین اشاره‌ای داشت و گفت: ۱۲ فروردین که روز نخست حکومت اسلامی است از بزرگترین اعیاد ملی و مذهبی ملت ایران محسوب می شود و بایستی همیشه زنده نگه داشته شود چرا که این روز بزرگ، روز تثبیت و پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی با بیان این‌که ۱۲ فروردین روز تجلی اراده ملت ایران برای برپایی حکومت مبتنی بر مردم سالاری دینی است، اذعان داشت: جمهوری اسلامی ایران نظامی برآمده از رای حداکثری ملت ایران است که در طول ۴۰سال گذشته این نظام مقدس برکات و دستاوردهای بسیاری را برای ایران اسلامی به همراه داشته است.

مسئول تعلیم و تربیت ناحیه مقاومت میثم مشهد در پایان خاطرنشان کرد: امروز نظام جمهوری اسلامی ایران نظامی با اقتدار در منطقه و سراسر جهان محسوب می شود که در راستای دفاع از مظلومین و مستضعفین گام بر می دارد و برای آزادی خواهان عالم الهام بخش و الگوست.

گزارش از فرزانه احمدی

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha