جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
محمد رضا آتشین صدف

حوزه/ عضو هیئت مدیره انجمن قلم حوزه علمیه قم گفت: یکی از الزامات دست یابی جامعه به سعادتمندی این است که نسل جوان آن عمیقاً باور و اعتقاد به آموزه های دینی داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا آتشین صدف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،  ضمن تبریک  ایام ولادت جوان رشید کربلا، حضرت علی اکبر(ع) اظهار داشت: اگر ما بتوانیم به خوبی جوانان عزیز را جذب معارف و آموزه های دینی کنیم، جامعه به سمت سعادتمندی حقیقی گام برداشته و این مساله محقق نمی شود مگر آن که همه اقشار و نهادهای موثر اعم از علما و روحانیت، رسانه ها، والدین، نظام آموزشی و کلیه دلسوزان در این راستا دست به دست هم داده و با یکدیگر تعامل و هم افزایی داشته باشند.

وی با بیان این که بی شک یکی از شاخصه های جوان محبوب از نگاه خدا و اهل بیت(ع) ، ناظر به تلاش و فعالیت ارزشمند اوست، گفت: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می فرمایند:" خداوند فرشته‌ای دارد که هر شب از عرش فرود می‌آید و ندا می‌ دهد که ‌ای بیست ‌ساله‌ها تلاش و کوشش کنید."

وی اضافه کرد: اساساً قدرت جسمانی و آمادگی‌ های روحی و روانی و نشاط و امیدواری جزو ویژگی هایی هستند که وقتی انسان به پیری می‌ رسد بیشتر آن ها را از دست می‌ دهد و به ‌طور طبیعی دیگر بیشتر به استراحت و مثلاً خستگی درکردن تمایل دارد، اما از جوان انتظار می‌ رود که از تمام ظرفیت‌هایش برای رشد خود و جامعه در زمینه های گوناگون استفاده کند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: از دیگر ویژگی های متمایز کننده، ادب و متانت است

چنان که امیرالمومنین (ع) در همین باره می فرمایند: "ای جوانان، آبرویتان را با ادب و دینتان را با دانش حفظ کنید."

وی افزود: بسیاری از افراد فکر می‌ کنند که ادب تنها خلاصه به همین سلام کردن و چاکرم و مخلصم گفتن در مواجهه با یکدیگر خلاصه می شود و حال آن که این فقط جلوه‌هایی از ادب است و اصل ادب یک حالت درونی است.

حجت الاسلام و المسلمین آتشین صدف ابراز داشت: فردی از امام حسین (ع) معنای ادب را پرسید که حضرت فرمود:" ادب یعنی این که همه را از خود برتر بدانی" ؛ این سخن به این معناست که خودمان را از کسی بالاتر ندانیم.

وی گفت: واقعیت این است که برخی از جوانان وقتی به نعمت ‌های گوناگونی که خدا به آنها داده نگاه می‌ کنند، دیگر خودشان را از همه بالاتر می‌ دانند و همین است که حتی گاهی سلام کردن هم برایشان سخت می‌ شود تا چه رسد به اینکه زیر بار حرف درست و منطقی کسانی چون والدین، معلم، استاد، عالم دینی بروند.

عضو انجمن قلم حوزه تاکید کرد: یکی دیگر از شاخصه های جوان محبوب خدا و اهل بیت(ع) این است که برای او فهم عمیق دین برایش بسیار مهم است و لذا ما باید به خوبی و با زبان شیرین و جذاب به جوانان خود این مساله را بفهمانیم که دین راه رسیدن ما به خداست، چه آن که دین همان صراط مستقیمی است که مستقیماً با پل صراط در ارتباط است.

وی افزود: از این حیث باید دانست که شناخت درست و درمان دین ، نشانه مهمی از موفقیت جوان در رسیدن به رستگاری دنیوی و اُخروی است، به خصوص در زمان حاضر که آن‌قدر مدعیان نشان دادن راه سعادت و خوشبختی زیاد شده‌اند که تنها راه اسیر نشدن در دام ‌های بزک‌شده ی آنها ، شناخت صحیح و عمیق دین است.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha