جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کارگاه خانواده و فضای مجازی در مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر برگزار شد

حوزه/ در هشتمین جلسه دوره تربیت مربی با محوریت «خانواده و فضای مجازی» مجتمع آموزشی علوم اسلامی کوثر تهران بر ضرورت رعایت رژیم «مصرف رسانه ای» در خانواده های ایرانی تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، هشتمین جلسه دوره تربیت مربی با محوریت «خانواده و فضای مجازی» با همکاری مشترک مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران و خبرگزاری رسمی حوزه، در مجتمع آموزشی علوم اسلامی کوثر تهران برگزار شد.

 حسن صدرایی عارف، سردبیر خبرگزاری حوزه در این دوره آموزشی با اشاره به اهمیت تبیین سواد رسانه ای، گفت: رسانه امری است که دیگر امروزه از هیچ یک از ما جدا نیست و می توان تاثیر و نقش آن را در فضای ملی، منطقه‌ای و بین المللی دید و به اهمیت آن پی برد.

سردبیر خبرگزاری حوزه افزود: خانواده به عنوان مهم ترین نهاد جامعه با رسانه‌ها بسیار درگیر است و باید طلاب منافع و مضرات این ابزار جهانی را بدانند تا بتوانند با روش‌های تربیتی صحیح با اعضای خانواده خود رفتار بکنند.

وی با بیان این که رسانه در فضای بین المللی بسیار تاثیرگذار است، گفت: هر مسئله ای که در فضای جهانی اتفاق می افتد قبل یا هم زمان با آن یک کار رسانه‌ای انجام می‌شود. این پیوست رسانه‌ای می‌تواند ایجاد هیجان یا سکوت باشد. این روند در فضای منطقه و ملی نیز به همین صورت انجام می شود.

صدرایی عارف با اشاره به اهمیت رسانه در تبیین گام دوم انقلاب، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در بحث رسانه احساس خطر می‌کنند و می‌گویند که باید جوانان حصار تبلیغاتی دشمن را بشکنند.

وی افزود: رسانه آن قدر اهمیت دارد که سید حسن نصرالله پس از جنگ ۳۳ روزه لبنان گفت "لولا المنار لضاع الانتصار" یعنی اگر المنار نبود، پیروزی از دست رفته بود. این جمله اهمیت نقش رسانه‌ها را نشان می‌دهد که چطور در تعیین سرنوشت کشورها موثر است.

سردبیر خبرگزاری حوزه در ادامه با اشاره به نوع تبلیغات رسانه‌ای که در ایام انتخابات وجود دارد، گفت: در این ایام رسانه‌هایی که در اختیار ما بود چیزی را نشان می‌داد که از قبل برنامه ریزی شده بود‌. یعنی اینکه چه چیزی را چقدر و چگونه ببینیم، که به این پدیده مهندسی بازدید می‌گویند.

وی تصریح کرد: پس اگر یک طلبه می خواهد یک کنشگر اجتماعی فعالی باشد، باید سواد و فهم رسانه ای داشته باشد، زیرا رسانه در دراز مدت به صورت ناخودآگاه به تغییر باورها می‌انجامد.

صدرایی عارف با اشاره به نقش شبکه های اجتماعی در تضعیف نهاد خانواده، عنوان داشت: والدین در تحکیم روابط اعضای خانواده نقش بسزایی دارند. بر همین اساس ما سه نمونه والدین داریم. کسانی که با رسانه بیگانه هستند، کسانی که آگاه اند و مدیریت مصرف رسانه را بلدند و والدینی که وابسته به رسانه هستند و از مدیریت مصرف آن چیزی نمی‌دانند.

وی در پایان افزود: یکی از راهکارها برای مدیریت حضور فرزندان  در فضای مجازی این است که والدینی از نوع دوم باشیم. به عبارت دیگر باید در خانه یک رژیم مصرف رسانه وجود داشته باشد که بتواند مدیریت زمان، مکان، محتوا، نیاز و ابزار را در اختیارمان بگذارد. این امر مستلزم این است که خود والدین اول از همه به آن قوانین عمل کنند و همیشه همراه و در کنار فرزندان خود باشند تا تاثیر را به مرور ببینند.

 

 

خبرنگار: فاطمه اسماعیلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha