جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حوزه علميه خواهران مازندران؛ حوزه علميه خراسان

حوزه/ نشست هم اندیشی مسئولان ادارات خواهران حوزه علمیه خراسان با جمعی از همکاران حوزه علمیه خواهران مازندران و مديران مدارس علمیه این مدیریت در مشهد برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، خانم منصوره اعدادی مسئول اداره امور مدیران و مدارس خواهران حوزه علمیه خراسان در این نشست که به منظور آشنايي با فعالیت های این دو حوزه، برگزار شد، ضمن بیان این که حوزه علمیه خراسان با حضور علما و فقها در گذشته شکل گرفته است، گفت: مدارس حوزوی خواهران از جمله مدارس عصمتیه، نرجس (سلام الله علیها) و اسلام شناسی در دهه 40، با توجه به دغدغه مدیران و رفع نیازهای فرهنگی مذهبی، در مشهد تاسیس شد.

وی با اشاره به فعالیت ها و سابقه دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان، تصریح کرد: واحد خواهران از سال 1378 در مدیریت خراسان شكل گرفت.

وی افزود: پس از ارتحال عالم ربانی، آیت الله طبسی(ره) و با حکم رهبر معظم انقلاب، شورای عالی، مدیر حوزه و برنامه های اجرایی در حوزه علمیه خراسان تغییر یافت.

مسئول اداره امور مدیران و مدارس خواهران حوزه علمیه خراسان با تاکید بر تغییرات تحولی انجام شده در سه سال گذشته، اعلام کرد: فعالیت خواهران در ادارات امور مدارس، آموزش، فرهنگی، پژوهش و تبلیغ زیرگروه معاونت های مربوطه در بخش برادران قرار گرفت.

وی در ادامه  با اشاره به فعالیت 48 مدرسه علمیه خواهران در حوزه علمیه خراسان، اظهار کرد: در حال حاضر 4980 طلبه خواهر از سیکل تا مقاطع بالاتر از دیپلم، در مدارس مشهد، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی مشغول به تحصیل در سطوح 2 و سه حوزوی هستند.

فعالیت 22 مدرسه علمیه خواهران در استان مازندران

خانم رضایی نیا، معاون سامان دهی و نظارت حوزه علمیه خواهران مازندران نیز در این نشست با اشاره به این که تحصيلات ديني خواهران در مازندران تا پيش از پيروزي انقلاب، توسط علما و برخي از بانوان عالمه استان به صورت سنتي و در قالب مكتب خانه هايي با عنوان عصمتيه، فاطميه و غیره صورت مي گرفت، گفت: بعد از انقلاب، اولين مدرسه علميه خواهران مازندران در سال 1360 با عنوان حوزه علميه شهيد مطهري در تنكابن تاسيس شد.

وی با بیان اینکه قبل از تاسيس مركز مديريت حوزه علميه خواهران كشور در سال 1375، هشت مدرسه علميه خواهران ديگر در مازندران راه اندازي گرديد، گفت: از سال1386، با تاسيس مدیریت منطقه پنج حوزه هاي علمیه خواهران، مدارس علميه خواهران استان هاي مازندران و گلستان تحت پوشش اين مديريت قرار گرفتند و در سال 1393 با توجه به مصوبه شوراي سياست گذاري حوزه هاي علميه خواهران، مديريت حوزه علميه خواهران گلستان از مازندران منفك گرديد و به صورت مستقل فعالیت می کند.

رضایی نیا با اشاره به این که در حال حاضر مديريت حوزه علميه خواهران مازندران داراي 22 مدرسه علمیه در 14 شهرستان است، گفت: 17 مدرسه علميه در مقطع سطح2، يك مركز آموزش عالی حوزوی و 3 مركز تخصصی حوزوي در رشته هاي فقه و اصول، تفسير و علوم قرآني و كلام اسلامي در مقطع سطح 3 (کارشناسی ارشد) و یک مرکز آموزش عالی تخصصی حوزوی در سطح 4 (دکترا) در دو رشته فقه و اصول گرایش فقه خانواده و رشته تفسیر گرایش تفسیر تطبیقی با بيش از 5 هزار طلبه در حال تحصيل و فارغ التحصيل در حوزه علمیه خواهران مازندران فعاليت داشته دارند.

در این نشست مسئولان ادارات آموزش، پژوهش، فرهنگی تربیتی و تبلیغ خواهران حوزه علمیه خراسان نیز گزارشی از فعالیت های هر اداره اراده کردند و سپس مدیران مدارس علمیه خواهران مازندران شرکت کننده در این نشست نیز به ارائه تجربیات و نظرات خود پرداختند.

انتهاي خبر۳۱۳/۴۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha