جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دلار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حورض کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

روبل روی صندلی دلار نشست

«طارق العسیمی» معاون رییس جمهوری ونزوئلا در امور اقتصادی گفت که کشورش و روسیه در مراودات بازرگانی خود روبل را جایگزین دلار آمریکا خواهند کرد.العسیمی گفت: تحریم‌های یکجانبه آمریکا مانع از این شده که حساب‌های خود را با دلار تسویه کنیم.وی افزود: ما سازوکاری ایجاد کرده ایم تا بتوانیم تعهدات مالی خود را در مقابل روسیه عملی کنیم. برهمین اساس از روبل استفاده خواهیم کرد.«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه نیز در همایش سن پترزبورگ گفت که ونزوئلا ۳.۵ میلیارد دلار به مسکو بدهی دارد.موضوع استفاده از مکانیسم پرداخت با روبل ماه گذشته میلادی (می) مطرح شد اما جزئیات عملیاتی کردن و زمان اجرای آن مشخص نشده است. العسیمی نیز توضیحات بیشتری در این باره نداد. آمریکا در راستای فشار بر دولت چپگرای ونزوئلا، «خوان گوایدو» رهبر مخالفان را به عنوان رییس جمهوری موقت به رسمیت شناخته و تحریم‌های شدیدی علیه آن کشور وضع کرده است.

 

سوئیس رکورد ثبات اقتصادی را زد

تریدینگ اکونومیکس نوشت: نرخ بیکاری سوئیس در ماه می ۰.۱ درصد کاهش یافت. آمارهای جدید از بازار کار سوئیس نشان می‌دهد همان گونه که انتظار می‌رفت، نرخ بیکاری در ماه می کاهشی بوده و با ۰.۱ درصد کاهش در مقایسه با ماه آوریل به ۲.۳ درصد رسیده است. این نرخ بیکاری که پایین‌ترین نرخ بیکاری ثبت شده از ژوئیه ۲۰۰۸ تا کنون است می‌تواند دلیل دیگری از ثبات اقتصادی این کشور باشد.شمار افراد بیکار در این مدت با ۵.۵ درصد کاهش به ۱۰۱ هزار و ۳۷۰ نفر رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حاکی از کاهش ۷.۲ درصدی شمار بیکاران است. نرخ بیکاری جوانان که بیکاری در بین افراد ۱۵ تا ۲۴ سال را اندازه می‌گیرد با ۰.۱ درصد کاهش در مقایسه با ماه قبل به ۱.۸ درصد در ماه می رسیده که پایین‌ترین نرخ ثبت شده از سپتامبر سال ۲۰۰۱ تاکنون است.متوسط نرخ بیکاری سوئیس از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹ برابر با ۳.۲۵ درصد بوده که بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده مربوط به ۵.۷۰ درصد ژانویه ۱۹۹۷ و کمترین نرخ بیکاری ثبت شده نیز ۱.۵ درصد می ۲۰۰۱ بوده است.در پی انتشار خبر کاهش نرخ بیکاری سوئیس، ارزش فرانک در برابر همتایانش تقویت شده است؛ به گونه‌ای که هر یورو به ازای ۱.۱۱۹۹ فرانک و هر پوند به ازای ۱.۲۶۳۸ فرانک مبادله می‌شود. همچنین هر فرانک به ازای ۱.۰۰۶ دلار آمریکا، ۱.۴۴۳۳ دلار استرالیا، ۱.۳۴۳۹ دلار کانادا، ۱۰۹.۱۴۲۹ ین ژاپن و ۶.۹۵۱۳ یوان چین مبادله می‌شود.

 

دلار ریخت

به دنبال انتشار آمار ضعیف از اشتغالزایی ماه می، دلار بار دیگر کاهشی شد.دلار در آخرین روز از معاملات هفتگی به مانند دو روز قبل آن نیز کاهشی بود و شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با عقب‌نشینی ۰.۴۷ درصدی و رسیدن به ۹۶.۵۹ واحد کاملاً به نیمه کانال ۹۶ واحدی عقب نشست.ریزش جدید دلار پس از آن رخ داد که وزارت کار آمریکا در گزارشی اعلام کرد که اقتصاد این کشور در ماه می فقط ۷۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است که بسیار کمتر از ۱۸۵ هزار اشتغالزایی پیش‌بینی شده قبلی بود. این اتفاق باعث شد دلار بدترین عملکرد هفتگی خود از ماه دسامبر را تجربه کند و برای نخستین بار در دو هفته اخیر یورو مجدداً به کانال ۱.۱۳ دلاری باز گردد.به نظر می‌رسد با توجه به افزایش انتظارات برای افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و مساله برگزیت، یورو روزهای سختی در برابر دلار طی ماه‌های آینده خواهد داشت. دیگر ارز اروپایی یعنی پوند در پایان معاملات هفتگی به ۱.۲۷۳۹ دلار رسید.از سوی دیگر پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از تصمیم قبلی خود برای اعمال تعرفه بر محصولات مکزیکی منصرف شده است، پزو ۰.۴۶ درصد تقویت شد و هر دلار به ۱۹.۶ پزو رسید.پیش‌تر آمریکا تهدید کرده بود در صورتی که مکزیک با موج ورود پناهجویان از طریق خاک این کشور به آمریکا مقابله نکند، تعرفه پنج درصدی بر واردات کالاهای این کشور وضع خواهد شد.

 

آمریکا با دومین غول اقتصادی آسیا هم سرشاخ شد

در حالی که جنگ تجاری پکن و واشنگتن هر روز پیچیده‌تر می‌شود و ابعادش در بخش‌های مختلف اقتصاد جهان سایه انداخته، آمریکا اینبار با هند وارد چالش جدیدی شده است.دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا دستور داده که نام هند از روز پنجم ژوئن از فهرست کشورهای دریافت کننده تسهیلات تجاری در چارچوب سیستم عمومی ترجیحات Generalized System of Preferences (GSP) که برای کشورهای درحال توسعه در نظر گرفته شده، خارج شود.ترامپ گفته که "من در فرمانم نوشتم هند به آمریکا اطمینان نداده که دسترسی عادلانه و قابل قبول به بازار خود را تامین می‌کند و در این رابطه به جاست از روز ۵ ژوئن ۲۰۱۹ از فهرست کشورهای در حال توسعه دریافت کننده تسهیلات حذف شود".پیش تر کاخ سفید اعلام کرده بود که ترامپ قصد دارد ترکیه و هند را از دریافت تسهیلات تجاری در چارچوب سیستم عمومی ترجیحات محروم سازد چون این کشورها دیگر واجد شرایط لازم برای استفاده از این برنامه نیستند.بر اساس این نظام تعرفه‌ای که به ابتکار کشورهای پیشرفته ایجاد شده، بسیاری از کشورهای در حال توسعه فرصت می‌یابند تا با استفاده از مزیت تعرفه گمرکی صفر و یا ناچیز برای برخی از اقلام صادراتی خود، اقتصادشان را بهبود بدهند.آمریکا، انگلستان و اتحادیه اروپا از مجریان اصلی این نظام ترجیحی هستند و کالاهای کشاورزی، دامی، آبزیان و صنایع دستی عمده کالاهای تحت پوشش نظام عمومی ترجیحات را تشکیل می‌دهند. هم اکنون ۱۲۰ کشور از مزایای این نظام در صادرات خود به آمریکا استفاده می کنند.

 

اشتباه نجومی آل سعود را میلیاردی دست به جیب کرد

رژیم آل سعود کفاره میلیون ها شهروند سعودی را به ارزش یک میلیارد و ششصد میلیون ریال پرداخت می کند.مفتیان سعودی به دلیل اشتباه در رؤیت هلال ماه شوال، میلیون ها روزه دار را در آخرین روز از ماه مبارک رمضان از این فیض محروم کرده بودند.با اعلام اولین روز عید سعید فطر در عربستان، این کشور همراه با کشورهای امارات، کویت، قطر،بحرین و ترکیه و اکثر مسلمانان اروپا روز سه شنبه را روز اول ماه شوال و عید فطر اعلام کردند.این در حالی است که مصر، ایران، اردن، فلسطین، تونس، الجزایر، پاکستان و سلطان نشین عمان روزدیگری  را روز اول عید اعلام کرده اند.

 

وام هم مسکن را نتوانست بیدار کند

رشد قیمت‌های مسکن از سال گذشته سبب شده رکود در این بازار ادامه‌دار شود و نتیجه این رکود در قیمت اوراق تسهیلات مسکن هم قابل مشاهده است، چراکه در این مدت تقاضا برای خرید این اوراق نیز کاهش یافته است.مدتی است که قیمت اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن رشد یا افت چندان زیادی ندارد و این اوراق در فرابورس ایران با حدود قیمت هر ورق ۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.به عنوان نمونه امتیاز تسهیلات مسکن مرداد پارسال تقریباً ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان است و امتیاز تسهیلات مسکن دی ماه ۱۳۹۶ نیز معادل ۴۹ هزار تومان داد و ستد می‌شود.به گفته بسیاری از بنگاه‌داران خرید و فروش مسکن، در این روز‌ها بازار مسکن به دلیل قیمت‌های غیر منطقی راکد است. از سال گذشته که ارزش پول ملی رو به کاهش گذاشت قیمت مسکن با رشد فزاینده‌ای مواجه شد. این رشد قیمت‌ها سبب شده که وام مسکن نتواند کمک چندانی به خانه‌دار شدن بی‌خانه‌ها کند.

 

مرغ تعیین تکلیف شد

برومند چهار آیین عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۳۰۰ تا ۸ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان است.وی افزود: در استان‌هایی مانند گلستان و گیلان قیمت مرغ از ۸ هزار تومان به سبب ازدیاد عرضه نسبت به تقاضا پایین‌تر است و در مقابل در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و آذربایجان غربی به سبب کمبود عرضه قیمت بالاتر از ۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.چهار آیین نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ را ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مرغداران در فروش هر کیلو مرغ یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان زیان می‌کنند که به این ترتیب روزانه حدود ۶ میلیارد تومان زیان به صنعت مرغ گوشتی وارد می‌شود.چهارآئین متوسط قیمت لاشه مرغ را ١٢ هزار تومان اعلام کرد و گفت: ستاد تنظیم بازار قرار است دوشنبه ٢٠ خرداد جلسه‌ای تشکیل دهد تا در این جلسه قیمت جدید مرغ بررسی و تصویب شود.

 

گوشی بر لبه سقوط قیمت ایستاد

رئیس کارگروه رجیستری گفت : حدود سه میلیون گوشی ثبت سفارش شده است که موجب کاهش قیمت گوشی خواهد شد.فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه طرح رجیستری مسافری وجود ندارد، افزود: زمانی که طرح رجیستری گوشی همراه ( اتصال دستگاه های گمرک، سازمان وزارت صمت و اپراتورهای تلفن همراه) اجرا شد سامانه ای برای مسافران در گمرک تعریف شد تا بتوانند گوشی هایی را که با خود می آورند ثبت کنند اما پس از نوسانات ارزی که واردات تجاری محدود شد، کسانی از طریق سامانه مسافری گوشی هایی را وارد و ثبت و به بازار ارائه می کردند که به سامانه رجیستری مسافری معروف شد اما در حقیقت چیزی به این عنوان نداریم.وی افزود: بخشی از علل بالا بودن قیمت گوشی های همراه به علت کمبود تعداد گوشی بوده که اکنون امکان واردات گوشی های همراه به صورت تجاری فراهم شده است.جوشقانی گفت: حدود 60 تا 70 شرکت وارد کننده برای واردات گوشی همراه، ثبت سفارش کردند و به نظر نمی رسد انحصاری در این حوزه باشد.وی با اشاره به اینکه اکنون قیمت گوشی های همراه حدود 20 درصد حباب دارد، افزود: بازار موبایل تا 2 ماه آینده به اندازه کافی تامین خواهد شد و با ورود این گوشی ها، قیمت ها حدود 20 درصد کاهش خواهد یافت.

 

جنگ سرد چین و آمریکا مخابرات را منجمد کرد

شرکت چینی هوآوی به دولت آمریکا درباره ایجاد تنش در زمینه فن آوری مخابراتی هشدار داد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، معاون شرکت هوآوی گفت: شرکت ما جهانی است و در حوزه امنیت سایبری و فناوری های روز صنعت مخابرات هر لحظه در حال  تعامل با دنیا است. میکا لائوهده  افزود: آمریکا مطمئن باشد قطع همکاری با هواوی به انزوای این کشور منجر می شود نه شرکت هواوی .وی افزود: شرکت ما همانند شرکت های آمریکایی، جهانی است. ما در حال تجارت هستیم. ما قطعات و نرم افزارها را تغییر می دهیم. ما در حال تغییر فن آوری های خودمان هستیم. با همه این اوصاف، فکر نمی کنم ما باید در دو اردوی جداگانه قرار بگیریم. هنوز هم معتقدم می توانیم با یکدیگر همکاری کنیم.با وجود فشار آمریکا، هواوی و  شرکت مخابراتی MTS  روسیه قرارداد همکاری امضا کرده اند. طبق  این قرارداد شرکت چینی هواوی نسل جدید شبکه 5G روسیه را راه‌اندازی می کند. این قرارداد در سفر 3 روزه رئیس جمهور چین به روسیه منعقد شد.غیر از دعوای تجاری که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه چین به راه انداخته است حالا چالش شرکت هوآوی هم به این مجموعه افزوده شده است. دولت ترامپ، اتهامات جدی علیه این شرکت چینی مطرح کرده است.

 

جهانگیری دست رانتی ها را از خودرو قطع کرد

معاون اول رئیس جمهور بر ضرورت مدیریت بازار خودرو و کاهش قیمت ها تاکید کرد.آقای جهانگیری در پاسخ به نامه رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره افزایش بی رویه قیمت های محصولات ایران‌خودرو و سایپا از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست کاهش قیمت خودرو را از طریق حذف رانت برای گروه ها و افراد خاص و همچنین افزایش تولید و سامان دهی تقاضای واقعی دنبال کند.معاون اول رئیس جمهور همچنین با تاکید بر تدوین و ابلاغ دستورالعمل قیمت گذاری خودرو در چارچوب سیاست های دولت و ستاد تنظیم بازار وزیر صمت را بر پیگیری اقدامات فوق موظف کرد.

 

دهن کجی بورس به تحریم های جدید، آمریکا را ناامید کرد

شاخص کل در بازار بورس با توجه به خبر منفی روز گذشته مبنی بر تحریم جدید آمریکا برای صنایع پتروشیمی فقط ۹۵ واحد افت داشت و در نهایت شاخص بورس با رقم ۲۲۶ هزار و ۸۸۸ واحد به معاملات پایان داد.در معاملات سه میلیارد و ۶۳۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۱ هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال در ۲۸۲ هزار نوبت داد و ستد شد.همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۸۴۱ واحد افزایش به ۵۴ هزار و ۴۴۱ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۵۷۸ واحد افزایش به ۳۷ هزار و ۴۴۱ واحد رسیدند.شاخص آزاد شناور نیز با ۲۸۸ واحد افزایش به رقم ۲۵۶ هزار و ۸۹۲ واحد رسید، شاخص بازار اول ۲۸ واحد افزایش و شاخص بازار دوم ۶۴۰ واحد کاهش داشت.شاخص فرا بورس نیز امروز نزدیک به ۱۴ واحد افت داشت و بر روی کانال ۲ هزار و ۸۹۶ واحد ثابت ماند.در این بازار یک میلیارد و ۳۵۴ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از چهار هزار و ۹۷۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.

 

بانک مرکزی ادغام جدید بانکی را تکذیب کرد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت اقتصاد در اطلاعیه هایی ضمن رد خبر ادغام برخی بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی اعلام کردند که هم اکنون فقط پروژه ادغام بانک های وابسته به نیروهای مسلح را دنبال می کنند.براساس اطلاعیه بانک مرکزی که منتشر شد، این بانک از فعالان رسانه ای، سهامداران و مشتریان بانک ها و موسسات اعتباری درخواست کرد آخرین اخبار مربوط به ادغام بانک ها یا سایر مسائل مرتبط را صرفاً از طریق پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی به نشانی cbi.ir دنبال کنند.بانک مرکزی روز ۱۱ اسفند سال ۹۷ با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که برنامه ادغام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه تدوین شده و بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در این بانک دولتی ادغام خواهند شد.وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در پی انتشار مطلبی در یکی از رسانه ها مبنی بر تایید خبر ادغام چند موسسه و بانک غیرنظامی از سوی وزیر اقتصاد؛ طی اطلاعیه ای انتساب هرگونه نقل قولی در این ارتباط از سوی وزیر اقتصاد را تکذیب کرد.

 

وزیر ارتباطات به مخابراتی ها از اینستا هشدار داد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دو هفته به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و سرویس دهندگان فرصت داد تا وضعیت فعلی پاسخگویی پشتیبانی مخابرات (۲۰۲۰) و چند سرویس دهنده دیگر را اصلاح کنند.محمدجواد آذری جهرمی در یک پست اینستاگرامی نوشت: "امروز با پشتیبانی مخابرات (۲۰۲۰) و چند سرویس دهنده دیگر تماس گرفتم. کیفیت پاسخ‌گویی اصلاً خوب نبود. برخی حتی متوجه نشدند روی خطم اینترنت ندارم. این نوع خدمت و معطل‌کردن زیاد پشت خط شایسته مردم نیست.دو هفته، فقط دو هفته سازمان تنظیم مقررات و سرویس دهندگان فرصت دارند این وضع را اصلاح کنند، در پایان اگر تغییرات ملموسی مشاهده نشود شخصاً به این موضوع بدون هیچ مماشاتی ورود می‌کنم و می‌دانند آن موقع چه می‌شود! نمونه آن‌را درباره‌ی ستاره‌مربع‌ها و کم‌فروشی دیده‌اند که زمینه حق الناس است⁩ هیچ تعارف و خط قرمزی ندارم.اگر شما مردم عزیز هم در این خصوص شکایتی دارید لطفاً با تماس با ۱۹۵ آن‌را مطرح فرمائید تا رسیدگی شود".

 

 "می" بورس‌های اروپایی را سبزپوش کرد

پس از آن که اشتغالزایی ضعیف ماه "می" امیدها را برای کاهش نرخ بهره آمریکا افزایش داد، بورس‌های اروپایی سبزپوش شدند.بانک‌های مرکزی اروپا و آمریکا به دلیل کاهش رشد اقتصادی جهان رویکرد محتاطانه‌تری در پیش گرفته‌اند و این رویکرد با استقبال بازارهای بورس مواجه شده است.وزارت کار آمریکا اعلام کرد که در ماه می فقط ۷۵ هزار اشتغال‌زایی صورت گرفته است که این مساله می‌تواند بیش از پیش بانک مرکزی اروپا را برای افزایش نرخ بهره متقاعد کند.پیش از معاملات اروپا، هر سه شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی "داو جونز اینداستریال اوریج"، "نزدک کامپوزیت" و "اس اند پی ۵۰۰" با افزایش، بسته شدند.با این حال باید منتظر ماند و دید که واکنش بورس آمریکا به تحولات بازار کار این کشور در شروع معاملات هفتگی جدید چه خواهد بود.یکی دیگر از عوامل مهم صعود شاخص‌های بورسی اروپایی، عقب‌نشینی دولت آمریکا از برنامه قبلی خود برای اعمال تعرفه پنج درصدی بر واردات محصولات مکزیکی بود. مکزیک متعهد شده است اقدامات بیشتری برای مقابله با ورود موج پناهجویان به آمریکا انجام دهد.

 

پالایشگاه‌های آمریکایی به ترامپ هشدار دادند

پالایشگاه‌های آمریکایی به رئیس‌جمهور این کشور هشدار دادند که تعرفه‌های بالاتر روی واردات از مکزیک، قیمت بنزین را درست زمانی که فصل رانندگی تابستانی در آمریکا شروع می‌شود افزایش خواهد داد.دونالد ترامپ هفته گذشته با تهدید به وضع تعرفه ۵ درصدی روی واردات کالاهای مکزیکی تا زمان ادامه روند مهاجرت غیرقانونی به آمریکا، همسایه خود را غافلگیر کرد.طبق آمار رسمی، آمریکا بیش از ۶۵۰ هزار بشکه در روز نفت از مکزیک وارد می‌کند که حدود ۱۰ درصد از کل واردات این کشور را تشکیل می‌دهد. پالایشگاه‌ها همچنین نگران هستند که مکزیک با وضع تعرفه روی واردات سوخت آمریکا که منبع عمده درآمد صنعت نفت آمریکا است، به تلافی دست بزند.نفت مکزیک، سنگین است و پالایشگاه‌ها آن را با نفت سبک‌تر آمریکایی مخلوط می‌کنند تا سوخت دیزل، بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی را تولید کنند. تعرفه‌ها هزینه واردات نفت سنگین مکزیک را افزایش خواهد داد. ترامپ اعلام کرده که تعرفه‌های واردات از مکزیک را هر ماه ۵ درصد افزایش خواهد داد تا در اکتبر به ۲۵ درصد برسد.مکزیک تأمین کننده اصلی نفت سنگین برای آمریکا است به خصوص از زمانی که واشنگتن نفت ونزوئلا را هدف تحریم قرار داده و منابع تأمین نفت سنگین برای پالایشگاه‌های آمریکایی محدودتر شده است.بر اساس گزارش رویترز، پالایشگاه‌های آمریکایی اظهار کرده‌اند که این امر قیمت بنزین را درست زمانی که سفرهای تابستانی در آمریکا آغاز می‌شود و تقاضا برای بنزین بالاتر می‌رود افزایش خواهد داد.

 

آمار نگرانی های آمریکایی ها بالا رفت

یک خبرگزاری آمریکایی نوشت با وجود آمارهای خوب رشد، نگرانی از وضعیت اقتصاد در این کشور افزایش یافته است.صرف نظر از جنگ تجاری با شرکای تجاری بزرگ آمریکا، ماجرای مولر و تهدیدات او بر ضد برخی کشورها، بازار به نفع او عمل کرده است: نرخ بیکاری و رشد اقتصادی در یکی از بهترین وضعیت‌های خود به سر می‌برند و به نظر می‌رسد اقتصاد مهم‌ترین برگ برنده ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خواهد بود.با این حال تحقیقات نشان می‌دهد که ابهامات جدی در خصوص پایداری این وضعیت وجود دارد: جنگ تجاری با چین، نزدیک شدن بازدهی اوراق قرضه بلند مدت و کوتاه مدت به یکدیگر، کاهش چشمگیر معاملات مسکن و ریزش اخیر در بازار بورس. بسیاری از سرمایه گذران امیدوارند جنگ تجاری با چین به زودی پایان یابد اما نه ترامپ و نه همتای چینی‌اش نسبت به حصول سریع توافق ابراز امیدواری نکرده اند.جیمی دیمون، مدیر عامل بزرگ‌ترین بانک آمریکا که زمانی گفته بود رشد اقتصادی می‌تواند تا مدت‌ها ادامه داشته باشد اخیراً نسبت به تداوم جنگ تجاری ابراز نگرانی کرده است: اگر روند جنگ تجاری به شکل بد کنونی ادامه داشته باشد می‌تواند عاملی برای پایین آمدن اطمینان مردم و کاهش تمایل آن‌ها برای سرمایه گذاری شود.شکاف طبقاتی نیز دیگر مسأله‌ای است که ممکن است به ضرر ترامپ تمام شود: طبق اعلام بانک مرکزی آمریکا تا پایان ماه می ۱ درصد ثروتمند جمعیت این کشور مالک ۳۰.۹ درصد از کل ثروت آمریکا بوده‌اند.

 

هکرهای چینی 5Gرا هدف گرفتند

گزارش‌ها حاکیست که هکرهای چینی سعی داشتند آزمایش‌های شبکه نسل پنجم اینترنت 5G که توسط شرکت‌های نوکیا و اریکسون درحال انجام است، هک کنند و مانع ادامه فعالیت‌های آنها شوند.به دنبال اعمال تحریم و محدودیت‌های جدید تجاری، بسیاری از شرکت‌های بزرگ همچون گوگل، مایکروسافت، اینتل، کوالکام و برودکام و همچنین بسیاری دیگر از شرکت‌های مخابراتی فعال در کشورهای مختلف قراردادهای همکاری خود با هواوی برای توسعه زیرساخت‌های مربوط به شبکه‌های اینترنتی و مخابراتی را لغو کرده و یا به حالت تعلیق درآوردند.این بدان معناست که هواوی بسیاری از بازارهای خود برای توسعه زیرساخت و نصب تجهیزات لازم برای برقراری شبکه نسل پنجم اینترنت 5G را از دست داده و کشورهای بسیاری تحت تأثیر نگرانی‌های امنیتی و همچنین واهمه از تحریم‌های واشنگتن، با سایر شرکت‌ها و اپراتورهای مخابراتی همچون نوکیا و اریکسون وارد همکاری شده و قراردادهای جدیدی را بدین منظور با آنها به امضا رسانده‌اند.حالا تازه‌ترین اخبار منتشر شده در مجله فوربس حاکی از آن است که هکرها و مجرمان سایبری در چند ماه گذشته که تنش‌های سیاسی و تجاری علیه هواوی شدت گرفته بود، تلاش کردند که آزمایش‌های در حال انجام شبکه نسل پنجم اینترنت 5G را در لابراتوارهای شرکت‌های نوکیا و اریکسون بهم ریخته و با هک و نفوذ به زیرساخت‌های مربوط به آن، مانع فعالیت و پیشرفت آنها شده و جلوی توسعه و برقراری شبکه مذکور توسط نوکیا و اریکسون را بگیرند.هواوی که بزرگترین تولیدکننده و توسعه دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده و عرضه‌کننده موبایل در جهان محسوب می‌شود، در طول یک سال اخیر از سوی دولت ترامپ و بسیاری از کشورهای هم پیمانش به شدت تحت فشارهای سیاسی و تجاری قرار گرفته است و بسیاری از این کشورها اعم از آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی استفاده از محصولات هواوی و نصب تجهیزات مخابراتی و فعالیت این شرکت چینی را تحت تأثیر اتهامات جاسوسی برای دولت چین و نقض حریم خصوصی کاربران، ممنوع اعلام کرده‌اند.

 

تعزیرات به انحصار مرغی ها پایان داد

معاون مدیریت توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان تهران گفت: انحصار در بازار مرغ دیگر شکسته شده و سازمان تعزیرات با ورود به این بازار، انحصار ۳۰ ساله تعدادی افراد را از بین برد. علی کوهستانی معاون مدیریت توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان تهران اظهار کرد: انحصار مرغ در میدان بهمن شکسته شده است و سازمان تعزیرات با ورود خود به این بازار، انحصار 30 ساله تعدادی افراد را از بین برد.وی افزود: در حال حاضر میدان بهمن زیر نظر سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران و سازمان صنعت، معدن و  تجارت رفته است و قیمت ها زیر نظر آنها  تعیین می‌شود.معاون مدیریت توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد:  شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی مرغ مورد نیاز مرغ فروشان را تامین می کند  و آن را  در سایت سازمان میادین  میوه و تره بار (میدان بهمن) قرار می دهد و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز بر روند توزیع نظارت می‌کند. وی تصریح کرد: از زمانی که انحصار در میدان بهمن شکسته شده و 32 نفر در این زمینه بازداشت شدند، قیمتها در بازار مرغ به ثبات رسیده است.

 

روسیه هم به «اینستکس» پیوست

نماینده دائمی روسیه در اتحادیه اروپا گفت: روسیه در حال مذاکره با کشورهای اروپایی است تا جزو اجرا کنندگان«اینستکس» با ایران باشد. یک دیپلمات روسی گفته است مسکو در حال مذاکره با مقامات اروپایی است تا در حلقه کشورهای اجرا کننده سازوکار پرداخت مالی با ایران موسوم به اینستکس درآید.این سازوکار توسط سه کشور عضو اتحادیه اروپا برای کاهش فشار تحریم علیه ایران راه‌اندازی می‌شود.«ولادیمیر شیزوف» نماینده دائمی روسیه در اتحادیه اروپا به خبرگزاری اینترفاکس گفته که این کشور مذاکراتی را با کشورهای اروپایی انجام می‌دهد تا جزو اجرا کنندگان اینستکس با ایران باشد.این سازوکار توسط کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان راه‌اندازی می‌شود که امکان تجارت با ایران را علیر‌غم تحریم‌های آمریکا میسر می‌سازد.مبنای پرداخت مالی این سازوکار عدم استفاده از دلار خواهد بود."شیزوف" همچنین تائید کرده این سازوکار تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده است.

 

استرالیا بهره را به پایین‌ترین سطح تاریخ خود رساند

بانک مرکزی استرالیا نرخ بهره را به ۱.۲۵ درصد رساند.سرانجام پس از ۳ سال بانک مرکزی استرالیا تصمیم گرفت نرخ بهره را تغییر دهد و در تصمیمی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی انتظار انجام آن را داشتند، بانک مرکزی این کشور با کاهش نرخ بهره به ۱.۲۵ درصد، این نرخ را در پایین‌ترین سطح تاریخ کشور استرالیا قرار داد.فیلیپ لووه، رئیس بانک مرکزی استرالیا گفته بود انتظار می‌رود نرخ تورم در میان مدت به محدوده هدف گذاری شده ۲ تا ۳ درصدی حرکت کند. نرخ تورم استرالیا در حال حاضر ۱.۳ درصد است و اعضای هیأت مدیره بانک مرکزی استرالیا قصد دارند با کاهش نرخ بهره به افزایش بیشتر نرخ تورم کمک به کسب و کارهای تجاری برای دریافت وام ارزان‌تر کمک کنند.پایگاه خبری بانک مرکزی استرالیا در بیانیه‌ای به همین مناسبت اعلام کرد که این تصمیم هیأت مدیره برای حمایت از رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی بیش‌تر و هم چنین هدایت تورم به سطح هدف‌گذاری شده اتخاذ شده است. این بیانیه با اشاره به به این که پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان کاهش یابد افزوده است که با این حال چشم‌انداز اقتصاد جهانی به طرز معقولی خوب باقی خواهد ماند.جاش فریدنبرگ، خزانه دار بانک مرکزی استرالیا در روزهای اخیر با مدیران بانک‌های بزرگ این کشور دیدار کرده است تا به آنها در خصوص درست بودن این تصمیم بانک مرکزی اطمینان دهد.بانک مرکزی استرالیا هم چنین نرخ بیکاری این کشور در حال حاضر را ۵.۲ درصد اعلام کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha