جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 495362
۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
قطب

حوزه/ در یک اقدام فرهنگی به مناسبت هشت صدوشصت و هفتمین سالروز ارتحال علامه قطب الدین راوندی، با حضور جمعی مسئولین فرهنگی شهرستان کاشان و اهالی راوند، یاد این عالم ربانی گرامی داشته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کاشان، در یک اقدام فرهنگی به مناسبت هشت صدوشصت و هفتمین سالروز ارتحال علامه قطب الدین راوندی، عصر روز گذشته با حضور جمعی مسئولین فرهنگی شهرستان کاشان و اهالی راوند، یاد این عالم ربانی، در صحن حرم حضرت فاطمه معصومه (س) گرامی داشته شد.

در این مراسم که با مرثیه سرایی یکی از مداحان اهل بیت(ع) همراه بود، شرکت کنندگان با قرائت فاتحه و صلوات به مقام شامخ این عالم فقید ادای احترام کردند.

قطب‌الدین ابوالحسن سعید بن هبة‌الله بن حسین راوندی در زمره مردان بزرگی است که با دانش فراوان خود پس از بهره‌مندی از علوم مختلف و تبحر در آنها، حلقه زرینی در سلسله حافظان و راویان معارف اسلامی شد و در بیشتر رشته‌های علوم اسلامی تبحر و تخصص خود را به نمایش گذارد.

وی از شاگردان خاص علامه طبرسی صاحب تفسیر مجمع البیان و دیگر اساتید عصر بود. ابن شهر آشوب، علی بن محمد المدائنی و دو فرزندش حسین و محمد از شاگردان قطب و فقهای زمان بوده‌اند. قطب‌الدین راوندی در تفسیر، نهج البلاغه، کلام، فلسفه، فقه، حدیث، تاریخ، اصول فقه، شعر و ادب استاد زمانه بود و در هر کدام دارای تالیفاتی است که امّ‌القرآن، تفسیر القرآن، الاختلافات رسالة الفقهاء فقه القرآن و ... از آن جمله‌اند.

از شاگردان این عالم برجسته جهان تشیع می توان به نصیرالدین حسین طوسی بن سعید راوندی، ظهیرالدین محمد بن سعید راوندی، قاضی احممدبن علی بن عبدالجبارطوسی، قاضی احمدبن عبدالجبارطوسی، قاضی جمال الدین علی بن الجبار طوسی اشاره کرد

از علامه قطب الدین بیش از 50 جلد کتاب با موضوعاتی همچون علم تفسیر، فقه، حدیث، فلسفه، کلام، به یادگار مانده است.

این عالم بزرگ و این فقیه ربانی سرانجام در 14 شوال سال 573 هجری قمری در شهر مقدس قم جان به جان آفرین تسلیم کرد و در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد و روزی که پس از هشتصد سال قصد بازسازی صحن مبارک را داشتند، با پیکر سالم و سیمای نورانی این عارف بالله مواجه شدند و حسب‌الامر حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی، سنگ قبر بلندی بر فراز مزارش نصب کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha