جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
همایش بی عدالتی دینی در بحرین

حوزه/ شرکت کنندگان در همایش بررسی بی عدالتی دینی در بحرین از رژیم آل خلیفه خواستند از نقض سازماندهی شده آزادی های دینی شیعیان و شکنجه آنها دست بردارد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، روز گذشته همایش بررسی "بی عدالتی دینی در بحرین" در بیروت پایتخت لبنان برگزار شد.

این همایش توسط مرکز گفت‌وگو و تسامح البحرین با هدف بررسی اوضاع نابسامان و حادّ بحرین در زمینه آزادی‌های دینی علیه شهروندان بحرینی برگزار شد و شماری از سازمان های بین‌المللی و بحرینی از جمله سازمان عفو بین الملل و مرکز حقوق بشر بحرین در آن شرکت داشتند تا حقوقدانان شرکت کننده در آن به بررسی گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در مورد آزادی های دینی و تبعیض طایفه ای و دینی و محدودیت های اعمال شده در مورد آزادی بیان و آزادی عقیده در بحرین به ویژه محدود ساختن آزادی های دینی در زندان های بحرین بپردازند.

این همایش با توجه به این برگزار شد که بحرین در روزهای اخیر شاهد اتفاقات دردناک و بی اعتنایی مسئولان این کشور به قوانین محلی و بین‌المللی بوده به گونه ای که در موارد متعدد به نقض سازماندهی شده آزادی‌های دینی پرداخته‌اند و این واقعیتی است که کارشناسان سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر بر آن تاکید کرده‌اند.

دیوین کنی

تبعیض و سرکوب در بحرین رشد فزاینده دارد

در این همایش، دیوین کنی پژوهشگر در زمینه امور خلیج فارس در سازمان عفو بین الملل در سخنان خود با اشاره به تبعیض سازماندهی شده علیه شیعیان بحرین در چند دهه گذشته، تاکید کرد: این تبعیض ها و سرکوب ها رشد فزاینده دارد به ویژه اینکه به تازگی شاهد ممنوعیت برگزاری نماز جمعه در الدراز و سلب تابعیت شیعیان و محدودیت در برگزاری مراسم عزاداری عاشورا در بحرین هستیم و بیش از 15 روحانی و عالم برجسته بحرینی فقط در سال جاری بازداشت و زندانی شده اند.

وی افزود: سیاست تبعیض سازماندهی شده رژیم بحرین علیه شیعیان از سال 2011 بسیار شدید شده و البته معروف است که مردم بحرین از چند دهه پیش در معرض تبعیض طایفه ای قرار دارند و متاسفانه این تبعیض در سالهای اخیر شدت بیشتری یافته است به گونه ای که علاوه بر تبعیض اجتماعی شاهد افزایش تبعیض سازماندهی شده علیه شیعیان هستیم.

 

مردم بحرین از مشارکت سیاسی و حق آزادی دینی محروم هستندعباس دبوق

عباس دبوق وکیل و کارشناس روابط بین الملل نیز از شرکت کنندگان در این نشست بود که در سخنان خود با اشاره به مشکلات مردم بحرین و نقض حقوق و آزادی های عمومی مردم به ویژه آزادی های دینی آنها خاطرنشان کرد: بحران بزرگ بحرین این است که مردم از مشارکت سیاسی و حق آزادی دینی و آزادی بیان محروم هستند و رفتاری غیر انسانی و خشن و توهین آمیز با آنها صورت می گیرد و در معرض ترور و بازداشت خودسرانه و محاکمه های غیر عادلانه قرار دارند.

وی افزود: هرکس در بحرین حقوق خود را مطالبه کند در معرض تهدید ترور و بازداشت غیر قانونی و محاکمه غیر عادلانه قرار دارد و مساجد و مراکز دینی نیز همواره در معرض تخریب قرار دارند.

دبوق خاطرنشان کرد: چنین رفتارها و بی عدالتی هایی در این روزها و در کشوری تاریخی با ریشه های اسلامی و دینی معنایی ندارد، اما رژیم بحرین هیچ اعتنایی به پیمان های بین الملل و اعلامیه های حقوق بشری که آنها را امضا کرده ندارد.

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: در شرایط کنونی باید تمامی موانع پیش روی آزادی های دینی و اعتقادی و آزادی بیان مردم بحرین برداشته شود و سازمان های حقوق بشری در این زمینه نقش بزرگی بر عهده دارند و این همایش نیز می تواند نقش مهمی در حمایت از آزادی های دینی و آزادی بیان مردم داشته باشد و با استفاده از ابزارهای بین المللی عادلانه از رفتار غیر انسانی دولت ها جلوگیری ساخته و از حقوق و آزادی های اساسی مردم دفاع کند.

 

مسئولان بحرین همچنان به نقض سازماندهی شده آزادی‌های دینی مردم ادامه می‌دهند

در بخش دیگر این همایش خانم غنی فروخ از مرکز حقوق بشر بحرین گفت: کشور بحرین در گزارش سالانه کمیته آمریکایی بررسی آزادی های دینی برای سومین سال پیاپی دومین رتبه را در زمینه نقض آزادی های دینی کسب کرده و این نشان دهنده این است که مسئولان بحرین همچنان به نقض سازماندهی شده آزادی های دینی مردم ادامه می دهند و در اینجا این پرسش مطرح می شود که آیا رژیمی که آزادی های دینی مردم را آشکارا نقض می کند می تواند در زنان این حقوق را برای زندانیان حفظ کند؟!

وی افزود: با استناد به قوانین بین المللی و تصمیم جمعیت عمومی سازمان ملل متحد درباره عمل به قواعد نلسون ماندلا؛ مرکز حقوق بشر بحرین بر این باور است که زندان های بحرین که لبریز از زندانیان انقلابی و حقوقدانان است، قواعد اساسی حقوق بشر را رعایت نمی کند و مرکز ما تا کنون اوضاع زندانیان و زندان های بحرین را زیر نظر داشته است و این نظارت در حالی صورت گرفته که آمارهای و نظارت های رسمی به ویژه از سوی کمیساریای حقوق زندانیان ناظر بر زندان مرکزی جو در بحرین و زندان حوض الجاف وجود ندارد.

خانم فروخ همچنین از دیدبان حقوق بشر نیز نقل کرد که گزارش های کمیساریای حقوق زندانیان در بحرین فاقد صداقت است، زیرا با آمارهای دیگر و گواهی و اظهارات زندانیان و بستگان آنها منافات دارد و ما می دانیم که زندانیان از حق عبادت و برگزاری مراسم های دینی موسمی محروم هستند و رفتارهای خشونت آمیز در زندان های انفرادی به جرم خواندن دعا به آنها صورت می گیرد.

خانم فروخ در پایان از سوی مرکز حقوق بشر بحرین از رژیم بحرین خواست به زندانیان اجازه بدهد عبادت های روزانه و مراسم های موسمی خود را انجام دهند و از مسئولان زندان ها نیز خواست مراقب سلامت و بهداشت زندانیان باشند و به قوانین نلسون ماندلا پایبند باشند و دست از اقدامات غیر قانونی و شکنجه زندانیان بردارند.

خانم سمیه الحاج حسن

رژیم بحرین باید وادار شود به قوانین ممنوعیت تبعیض دینی پایبند باشد

در پایان این همایش نیز خانم سمیه الحاج حسن از سوی مرکز گفتگو و تسامح بحرین ضمن بیان برخی مثال ها و شواهد در مورد موانع پیش روی ملت بحرین برای مشارکت سیاسی و تبعیض مستمر علیه آنها و منحل شدن جمعیت الوفاق و محرومیت اعضای آن از نامزدی در انتخابات 2018 و محرومیت تعدادی از فعالان و شخصیت های انقلابی شیعه از نامزد شدن در انتخابات، از سوی مرکز گفتگو و تسامح بحرین، پیشنهاد داد توصیه های کمیته حقیقت یاب اجرایی شود و رژیم بحرین وادار شود به قوانین ممنوعیت تبعیض دینی پایبند باشد و دست از اعمال فشار و تبعیض علیه شیعیان بردارد و از سوی دیگر زندانیان بی گناه انقلابی را آزاد کند و حقوق عمومی فعالان را حفظ نموده دست از شکنجه و بدرفتاری با زندانیان بردارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha