شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
امس

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

گنبد آهنین اسرائیل در آستانه فروپاشی قرار گرفت

یک رسانه اقتصادی اسرائیلی از بحران در شرکت صنایع هوایی اسرائیل به‌عنوان بزرگترین شرکت دولتی در این رژیم پرده برداشت. روزنامه اقتصادی گلوبس در گزارشی خبر داد: امروز شرکت صنایع هوایی اسرائیل با تهدیدی واقعی برای ادامه حیات خود روبه‌رو شده است. در ادامه این گزارش آمده است: این شرکت حدود ۱۵ هزار کارمند و کارگر دارد و سالانه بین ۴ تا ۵ میلیارد دلار هم محصولات نظامی می‌فروشد اما به‌طور کامل در قبضه سیاستمداران و مسئولین دولتی قرار دارد، در حالی که باید در یک بازار رقابتی فعالیت کند به هیچ عنوان قابلیت رقابت چه در بعد داخلی و چه خارجی را ندارد. گلوبس فاش کرد، طی چند سال گذشته صدها نفر از مهندسان این شرکت آن را ترک کرده و به استخدام شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر در آمده‌اند و همین امر باعث شد تقریباً ۶ درصد از کارمندانش را فقط در سال گذشته میلادی از دست بدهد. در پایان این گزارش هم تأکید شده است: در چنین شرایطی تا ۵ سال دیگر خبری از توسعه تولیدات این شرکت از جمله گنبد آهنین نخواهد بود، حال اگر حزب‌الله و حماس موشک‌هایی پیشرفته‌تر در اختیار بگیرند چه خواهد شد؟ فقط می‌توان گفت زیان واقعی آن را امنیت اسرائیل متحمل می‌شود.

منبع: تسنیم

رسوایی جشن کریسمس برای نخست وزیر گران تمام شد

در پی افشای برگزاری جشن کریسمس در ساختمان‌های دولتی در انگلیس در اوج قرنطینه، اکنون دو سوم از مردم انگلیس می‌گویند بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور به عنوان مسئول این رسوایی باید از سمت خود استعفا دهد. بر این اساس، در نظرسنجی مؤسسه یو گاو (YouGov) در انگلیس، ۶۶ درصد از مردم انگلیس می‌گویند جانسون باید استعفا دهد که ۴۲ درصد از رأی دهندگان به حزب حاکم محافظه کار در سال ۲۰۱۹، در میان این افرادند. به گزارش این مؤسسه نظرسنجی، در مقایسه با آخرین نظرسنجی درباره محبوبیت بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس ۱۲ پله دیگر بر خشم مردم افزوده است.پس از انتشار رایانامه‌ای برای دعوت از کارکنان دفتر نخست وزیری انگلیس برای شرکت در یک میهمانی در سال ۲۰۲۰، در زمان اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی، اکنون بار دیگر موضوع دروغگویی بوریس جانسون، نخست وزیر مطرح شده است. با اینکه بوریس جانسون، رهبر حزب محافظه کار و شماری از اعضای هیأت دولت وی، بارها منکر برگزاری مراسم جشن کریسمس سال ۲۰۲۰ شده اند، رایانامه جدید به همراه تصاویر اعضای شرکت کننده در میهمانی دفتر نخست وزیر نشان می‌دهد مقامات دولتی، خودشان ناقض مقررات کرونایی بوده اند. اد آرگار (Ed Argar)، معاون وزیر بهداشت و درمان انگلیس گفته است مردم با فهمیدن این موضوع، خشمگین شده اند. در رایانامه‌ای که به رسانه‌ها درز کرده است مارتین رینولدز (Martin Reynolds)، منشی اصلی بوریس جانسون، از بیش از یکصد نفر از اعضای دفتر، دستیاران و مشاوران بوریس جانسون می‌خواهد که خودشان، نوشیدنی شأن را به باغچه نخست وزیری بیاورند و در جشن شرکت کنند. به گزارش نظرسنجی مؤسسه یوگاو، دو سوم از پاسخگویان گفته اند انتشار رایانامه جدید، افتضاحی بالاتر از اخبار مربوط به برگزاری جشن‌های کریسمس در ساختمان‌های دولتی انگلیس در سال گذشته است. در گزارش نتیجه این نظرسنجی آمده است بیش از سه چهارم از پاسخگویان معادل ۷۷ درصد معتقدند پلیس باید برگزاری جشن کریسمس در دفتر نخست وزیر را پیگیری کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کیت تشخیص سریع اومیکرون ساخت ایران

مروجی گفت: در حال حاضر این کیت‌ها برای شناسایی سویه جدید کرونا طراحی شده و در آینده هم می‌تواند سویه‌های دیگر ویروس کرونا را در صورت شیوع شناسایی کرد.وی با بیان اینکه شناسایی گونه جدید ویروس کرونا در مدت ۱۵ دقیقه به کمک این کیت‌ها امکان پذیر است، ادامه داد: پس از انجام تست، بارکد کیت، کد ملی بیمار، کد ملی نمونه‌گیر و تاریخ و محل نمونه گیری به صورت دیجیتال ثبت می‌شود و بعد از آن ردیابی افراد مرتبط با فرد آلوده به صورت هوشمند انجام می‌شود.مدیرعامل شرکت دانش بنیان سلامت الکترونیک برکت با یادآوری اینکه کیت تشخیص سریع اومیکرن با توان محققان داخلی تولید شده است، اظهار داشت: این محصول فناورانه ایرانی وارد بازار داخل کشور شده و در حال استفاده است.مروجی تصریح کرد: این کیت دارای ۹۲ درصد دقت و ۹۸ درصد حساسیت است که نشان دهنده دقت بسیار بالای این محصول ایرانی است.وی ظرفیت تولید روزانه این کیت را حدود ۲۰۰ هزار کیت اعلام کرد و گفت: در صورت نیاز کشور می‌توان این ظرفیت تولید را افزایش داد. محققان آفریقای جنوبی چندی پیش گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که دارای جهش‌های چندگانه است. سازمان جهانی بهداشت این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.سویه اومیکرون دارای ۳۷ جهش در پروتئین اسپایک است که برای چسبیدن و حمله به سلول استفاده می‌شود. این تعداد جهش غیرعادی است و می‌تواند توجیهی برای گسترش سریع این گونه باشد. این سویه، قادر به آلوده کردن افراد واکسینه شده و نیز بهبودیافتگان است. در مقایسه با اومیکرون، گونه دلتا تنها دارای ۱۳ جهش ژنتیکی در پروتئین تاجدار خود است. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت موارد ابتلاء به اومیکرون در هر ۳۶ تا ۷۲ ساعت ۲ برابر می‌شود که این امر نشان می‌دهد این سویه جدید از «مزیت رشد قابل توجهی» نسبت به نوع دلتا که اکنون گونه غالب بوده، برخوردار است.

منبع: شبکه خبر

حذف ارز ترجیحی تکمیل نشد

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی گفت که دولت هنوز نتوانسته به مجلس ثابت کند که بدون آسیب به زندگی مردم می‌تواند ارز ترجیحی را حذف کند. حمیدرضا حاجی بابایی با تاکید بر این‌که خط قرمز مجلس، معیشت مردم است، گفت: از دولت خواسته‌ایم درباره ارز ترجیحی به مجلس گزارش بدهد.وی توضیح داد: درباره حذف ارز ترجیحی باید دولت نکاتی را رعایت کند؛ این‌که برای مجلس کاملاً محرز شود که دولت قدرت اجرای این برنامه را دارد و همچنین در اجرا به مردم آسیب نمی‌رسد، همچنین دولت قدرت کنترل شرایط را داشته و می‌تواند در همه مراحل مردم را همراهی کند. در نهایت در بحث دارو و نهاده‌های کشاورزی و در واقع تأمین غذای مردم نیز بتواند اطمینان خاطری ایجاد کند. رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: کسی در این موارد شک نداد که در نهایت باید ارز ترجیحی روزی حذف شود و اکنون هم وضع معیشت مردم خوب نیست و دچار بیماری معیشتی هستیم. پس کسی نباید درباره این دو موضوع به مجلس توضیح دهد چون از آن اطلاع داریم بلکه دولت باید بگوید آیا می‌تواند عمل جراحی را به نحوی انجام دهد که این بیمار رو به بهبود برود و به کما نرود یا نه؟ دولت هنوز نتوانسته این را به مجلس ثابت کند.وی در پایان گفت: اگر مجلس به این نتیجه برسد که دولت قادر است بدون آسیب‌زدن به معیشت و سفره مردم، گام حذف ارز ترجیحی را بردارد، مجلس حتماً کمک می‌کند اما اگر حس کنیم ممکن است آسیب به تأمین غذای و سفره مردم وارد شود، بعید است که مجلس کمک کند.

منبع: ایسنا

رزمایش بزرگ نظامی روسیه آغاز شد

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که حدود ۳۰۰۰ سرباز را برای شرکت در رزمایش نظامی به چهار منطقه در مرکز و جنوب غربی این کشور اعزام کرده است. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده که حدود ۳۰۰ قطعه تجهیزات نظامی از جمله تانک‌های T-۷۲B۳، نفربرهای زرهی و انواع سلاح‌ها در رزمایش و تمرینات چهار منطقه ورونژ، بلگورود، بریانسک و اسمولنسک شرکت دارند. در ادامه بیانیه آمده است: هدف از برگزاری این رزمایش افزایش هماهنگی رزمی بین گروه‌های مختلف، ارتقای سطح حرفه‌ای اعضای این گروه‌ها و آموزش استفاده از روش‌ها و تاکتیک‌های جدید برای انجام مأموریت‌های رزمی است. این بیانیه افزود: تمرکز در تمرینات تاکتیکی بر روی تیراندازی با سلاح‌های گرم سبک و زرهی و آماده کردن پهپادها در شرایط حملات تیم‌های شناسایی و خرابکاری دشمن خیالی خواهد بود.

منبع: ایسنا

کاروان ائتلاف آمریکا در القادسیه مورد حمله قرار گرفت

یک کاروان لجستیک ارتش آمریکا در «القادسیه» استان کرکوک عراق هدف حمله قرار گرفت. سه شنبه شب یک بمب کنار جاده‌ای در القادسیه استانم کرکوک عراق هدف حمله قرار گرفت.دو بمب کنار جاده‌ای در مسیر کاروان ائتلاف آمریکایی در بزرگراهی بین دو منطقه «الیوسفیه» و «المحمودیه» در شمال بغداد منفجر شد.نیروهای عراقی دیروز همچنین بمبی را که برای هدف قرار دادن کاروان‌های امنیتی در فرمانداری بابل در نظر گرفته شده بود، خنثی کردند.گروه‌های مقاومت عراق بارها اعلام کردند که در صورت ادامه حضور نیروهای آمریکایی در کشورشان، مقابله با متجاوزان و اشغالگران به هر شکی را حق خود می‌دانند.

منبع: ایسنا

طیور بومی برعلیه نیوکاسل واکسینه می‌شوند

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه انواع طیور بومی به‌صورت رایگان تا پایان سال برعلیه بیماری نیوکاسل واکسینه خواهند شد. مصطفی زبردست اظهار کرد: با توجه نقش و جایگاه انواع طیور بومی در تأمین پروتئین خانوارهای روستایی و عشایری و در جهت حفظ ذخایر ژنتیکی و کاهش حجم ویروسی وحشی در چرخش اداره‌کل دامپزشکی استان لرستان به‌صورت همزمان در سطح استان مبادرت به واکسیناسیون طیور بومی برعلیه بیماری نیوکاسل به‌صورت رایگان خواهد کرد.وی تصریح کرد: این طرح با استفاده از تمام توان همکاران دامپزشکی و همکاران بسیج مهندسین کشاورزی انجام خواهد شد. مدیرکل دامپزشکی لرستان خاطرنشان کرد: بیماری نیوکاسل از جمله بیماری‌های واگیر صنعت طیور است که دارای نشانه‌های بالینی از جمله عصبی و گوارشی است.

منبع: ایسنا

بزرگداشت شهیدای دانش‌آموز حمله موشکی در بروجرد

مراسم بزرگداشت ۶۸ شهید دانش‌آموز حمله موشکی بروجرد پنجشنبه، ۲۳ دی با حضور رئیس بنیاد شهید کشور در دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد برگزار می‌شود.در بیستم دی ماه سال ۱۳۶۵ دو مدرسه فیاض‌بخش و امام حسن (ع) بروجرد مورد حمله موشکی قرار گرفتند که در این حادثه ۶۸ کودک دانش‌آموز به شهادت رسیدند که در این راستا قرار است پنج‌شنبه، ۲۳ دی مراسم بزرگداشتی با حضور سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید کشور در دانشگاه آزاد بروجرد برگزار شود.این مراسم ساعت ۱۵ عصر در مجتمع امام (ره) دانشگاه آزاد با حضور خانواده‌های شهدای دانش‌آموز و همکاری آموزش و پرورش بروجرد برگزار می‌شود.گفتنی است، این دو مدرسه پسرانه، یکی دبستان شهید فیاض‌بخش (دانش‌آموزان استثنایی) و دیگری مدرسه راهنمایی امام حسن‌مجتبی (ع) بودند که در مجاورت یکدیگر قرار داشتند و در منطقهٔ ابراهیم‌آباد در شمال بروجرد واقع بودند. استان لرستان ۹۰۴ شهید دانش‌آموز را تقدیم انقلاب کرده است که برخی از این دانش‌آموزان به‌عنوان رزمنده در جبهه حضور داشته و به شهادت رسیده‌اند و برخی نیز در بمباران‌های شهری به شهادت نائل آمده‌اند.

منبع: ایسنا

رئیس بانک مرکزی لبنان ممنوع‌السفر شد

دادستان منطقه جبل لبنان حکم ممنوعیت سفر «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی را صادر کرد. قاضی «غاده عون» دادستان منطقه جبل لبنان بنا به شکایت ارائه شده از سوی وکلای اداره حقوقی نهاد «مردم خواستار اصلاح نظام هستند»، حکم ممنوعیت سفر زمینی، دریایی و هوایی ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی این کشور را صادر کرد. در حکم صادره از سوی قاضی غاده عون آمده است: ما با توجه به شراط و مقتضیات دستگاه قضائی کشور و بنا به شکایت ارائه شده از سوی وکلای اداره حقوقی نهاد «مردم خواهان اصلاح نظام»، خواستار اجرای حکم ممنوعیت سفر رئیس بانک مرکزی آقای ریاض توفیق سلامه از راه‌های زمینی، دریایی و هوایی هستیم.پرونده ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی لبنان در فرانسه، لوکزامبورگ، آلمان و سایر کشورها هم باز است و او از ابتدای سال جاری به اختلاس بیش از ۳۰۰ میلیون دلار از بانک مرکزی لبنان متهم شده است.

منبع: ایسنا

طالبان به تاجیکستان و ازبکستان هشدار داد

وزیر دفاع طالبان به کشورهای تاجیکستان و ازبکستان هشدار داده است که بالگردها را برگردانند. ملأ محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان از تاجیکستان و ازبکستان خواست که بالگردهایی که توسط مقامات پیشین افغانستان به آن کشورها برده شده است را برگردانند. ملأ یعقوب خاطرنشان کرد: محترمانه هلی‌کوپترهایمان را برگردانید، این بالگردها متعلق به افغانستان و ملت است. هیچکس نمی‌تواند اموال این کشور را در اختیار بگیرد."وی افزود: کشورها صبر طالبان را محک نزنند و مجبور نکنند عمل مشابه را انجام دهند.پیش از این مقامات طالبان اظهار کرده بودند، پس از سقوط نظام حدود ۴۰ بالگرد به ازبکستان و تاجیکستان منتقل شده است، به گفته آنها با وجود گفت‌وگوها؛ اما دو کشور آماده برگرداندن بالگردها نیستند.

منبع: ایسنا

نتش ارمنستان با آذربایجان داغ شد

وزارت دفاع ارمنستان از زخمی شدن سه سرباز خود در تبادل آتش در مرزهای مشترک با جمهوری آذربایجان خبر داد و تاکید کرد، طرف آذربایجانی از گلوله‌های توپ و پهپاد استفاده کرد.وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای تاکید کرد: یگان‌های ارتش آذربایجان حمله به مواضع ارمنستان واقع در مسیر شرقی مرزهای ارمنستان و آذربایجان را ازسرگرفتند و این حملات را با گلوله‌های توپ و پهپادها انجام دادند. طرف ارمنی نیز تدابیر مناسب را اتخاذ کرد و از ساعت ۳۰: ۱۸ درگیری ادامه داشت. از طرفی دیگر، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یک نظامی این کشور در پی تیراندازی نیروهای مسلح ارمنستان در منطقه کلبجر کشته شده است. براساس این اطلاعیه، «آیاز نظراف»، سرباز ارتش آذربایجان حوالی ظهر امروز کشته شده است. آتش نظامیان ارمنی پس از واکنش متقابل ارتش آذربایجان متوقف شده است.وزارت دفاع آذربایجان، نیروهای نظامی و گروه‌های سیاسی ارمنستان را مسؤول این واقعه معرفی کرده است. ارمنستان و آذربایجان در پاییز ۲۰۲۰ بر سر منطقه قره باغ وارد جنگی کوتاه شدند که ۶۰۰۰ کشته داشت.

منبع: ایسنا

درگیری بین فلسطینیان با اشغالگران صهیونیست شدت گرفت

درگیری‌های شدیدی بین مردم فلسطین با اشغالگران صهیونیست در منطقه النقع در صحرای نقب رخ داد. این درگیری‌ها در اعتراض به حمله مستمر اشغالگران صهیونیست رخ داد که منجر به دستگیری ٢١ نفر از جمله هفت کودک و دو دختر شد. حملات اشغالگران در روز سه شنبه باعث تخریب خیمه‌های تحصن در روستای الاطرش و روستای السعوه در منطقه النقب در جنوب سرزمین‌های اشغالی و بازداشت شماری از مردم فلسطین شد. جنبش حماس تاکید کرده که این حملات نشانگر اصرار این رژیم برای تکمیل جنایات خود در یهودی سازی این سرزمین فلسطینی است.حدود ۲۰۰ هزار عرب ساکن روستاهای صحرای نقب هستند که بیشتر آنها از امکانات اولیه زندگی نیز محروم هستند. رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر با تخریب روستاهای این منطقه در حال شهرک سازی بیشتر است.

منبع: مهر

خدمات رفاهی زندان‌ها فراتر رفت

معاون امور بین ‎الملل قوه قضائیه در بازدید از بازداشتگاه اوین گفت: مدل زندانبانی ما انسانی است همانطور هم که امکانات رفاهی حاضر در زندان‌های ما فراتر از دیگر کشورها است. کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین ‎الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران از بازداشتگاه اوین بازدید کرد. کاظم غریب‌آبادی گفت: بعید است دیگر کشورها خدمات زندانبانی ما را ارائه دهند.وی ادامه داد: امروز در زندان‌ها شاهد خدمت‌رسانی‌های مثبتی به مددجویان هستیم و برهمین اساس هم معتقدم باید اقداماتی که در حوزه ارائه خدمات به زندانیان صورت می‌گیرد را بطور مستمر منتشر کرد تا دیگران نیز متوجه این اقدامات مثبت شوند.غریب‌آبادی یکی از برنامه‌های پیش روی ستاد حقوق بشر را برقراری تعاملات سازمان زندان‌ها با نهادهای متناظر بین‌المللی دانست و گفت: در دوره کرونا تجربیات و شیوه‌های مدرنی در حوزه زندانبانی رخ داده که لازم است مورد تبادل قرار گیرد؛ هرچند بعید است دیگر کشورها واقعاً خدمات ارائه شده ما را به مددجویان ارائه دهند. وی بر پیشگیری از اتفاقات ناگوار در زندان نیز تأکید داشت و افزود: مدل زندانبانی ما انسانی است همانطور هم که امکانات رفاهی حاضر در زندان‌ها را فراتر از دیگر کشورها می‌دانم. ضمن اینکه هیچ‌کس برخورد نامناسب با زندانی را برنمی‌تابد و نمی‌پذیریم که حقوق آنان مورد تضییع قرار گیرد.معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضائیه اضافه کرد: زندانی باید مقررات زندان را رعایت کند تا مشمول رأفت همیشگی باشد. قوانین را باید بطور شفاف به آنان اعلام کرد تا هم شاهد اصلاح رفتار و تخلفات آنان باشیم و هم بتوان با تخلفات آنان برخورد کرد. در بازدید کاظم غریب‌آبادی از بازداشتگاه اوین، مهدی فراهانی معاون قضائی سازمان زندان‌ها، علی رستمی مدیر کل زندان‌های استان تهران، علی هاشمی سرپرست اوین به همراه مدیران و جمعی از قضات ناظر زندان حضور داشتند. همچنین دبیر ستاد حقوق بشر علاوه بر بازدید و سرکشی از برخی بندها و ارزیابی امکانات و خدمات ارائه شده به زندانیان، در گفتگوهای رودررو با برخی مددجویان بر پیگیری پرونده آنان نیز تأکید کرد.

منبع: مهر

ایران آماده همکاری هسته‌ای شد

حسین امیر عبداللهیان در پایان سفر به قطر در جمع خبرنگاران در تشریح نتایج سفر خود به این کشور عربی، گفت: در گفت‌وگوهای امروز با امیر قطر و وزیر خارجه در خصوص مناسبات دوجانبه، موضوعات مختلفی که در روابط وجود دارد و مشکلات اندکی که وجود داشت و همچنین مسائلی که می‌تواند به فعالیت هرچه بیشتر تجار ایرانی در قطر کمک کند، گفتگو کردیم.وی تصریح کرد: در خصوص مناسبات دو کشور و دیدگاه‌های ارزشمندی که توسط امیر قطر مطرح شد، توافق کردیم که در روزهای آینده تعدادی از وزرای ایران بر مبنای دعوت به عمل آمده، به دوحه سفر کنند و در خصوص موضوعات اقتصادی، تجاری، همکاری‌های علمی و فناوری و حوزه‌های متنوع مورد علاقه دو کشور از جمله در مسئله بهداشت و موضوع مهار کرونا در قطر با توجه به تجاربی که ایران دارد و در عین حال در قطر نیز تجارب خوبی وجود دارد، گفتگو و رایزنی صورت گیرد.وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد: به زودی هیئتی از ایران به دوحه سفر خواهد کرد و تبادل این تجربیات می‌تواند به هر دو طرف کمک کند و البته آمادگی کامل خود را اعلام کردیم که با توجه به موج قوی ویروس کرونا که در روزهای اخیر در این کشور شکل گرفته، بتوانیم از مساعدت خود در این مسیر دریغ نکنیم. امیرعبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در مناسبات ایران و قطر، همکاری و گفتگوهای منطقه‌ای است، اظهار کرد: ایران بارها ایده‌هایی را برای تقویت روند همکاری و گفتگوهای که منجر به همکاری در منطقه خلیج فارس شود، ارائه داده است. امیر قطر از جمله رؤسای کشورهای منطقه است که همواره از ایده‌های مطروحه توسط جمهوری اسلامی ایران استقبال کرده است. امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد رایزنی ایران با مقامات عمان و قطر در مورد روند مذاکرات وین، گفت: طبعاً ما دوستان‌مان در منطقه را در جریان مذاکرات وین قرار می‌دهیم و آن‌ها به عنوان همسایه ما از این حق برخوردار هستند که در جریان آنچه بین ما و کشورهای ۱+۴ می‌گذرد، قرار گیرند.وی با بیان اینکه معتقدیم دستاوردهای ایران در حوزه توسعه دانش صلح‌آمیز هسته‌ای می‌تواند در اختیار همه کشورهای منطقه، کشورهای مسلمان و همسایگان ما قرار گیرد، افزود: طبیعی است که برخی از طرف‌ها در مذاکرات وین تلاش می‌کنند با انتقال نادرست مطالب به بعضی از همسایگان ما، موجبات نگرانی آن‌ها را فراهم کنند.

منبع: مهر

حذف ارز ترجیحی کمیسیون تلفیق را قانع نکرد

رحیم زارع پس از نشست امروز کمیسیون تلفیق بودجه به نقل از مسئولان دولتی گفت که احتمالاً با حذف ارز ترجیحی، در حدود سه ماه اول یارانه نقدی پرداخت می‌شود و بعد از آن بن کارت و کارت سلامت داده خواهد شد. سازمان برنامه و بودجه رسماً اعلام کرده ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نداریم و با نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ETS) محاسبه می‌شود. دولت گفته تقریباً ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برای تأمین یارانه ۶۰ میلیون نفر در نظر گرفته شده است. مجلس اعلام کرده شیوه اجرای حذف ارز ترجیحی دولت مشخص نیست و نمایندگان نمی‌دانند دولت دقیقاً چه اقدامی می‌خواهد انجام دهد. کمیسیون تلفیق مجلس گفته رقمی که دولت برای حمایت مردم پس از حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه در نظر گرفته، کافی نیست. به علاوه نمایندگان این کمیسیون خواسته‌اند دولت به صورت مکتوب و با جزئیات، طرح خود را درباره حذف ارز ترجیحی ارائه کند. مسئولان دولتی در نشست امروز کمیسیون تلفیق گفته‌اند در صورت حذف ارز ترجیحی «شاید یارانه نان به همه داده شود.»همچنین وزیر بهداشت در نشست امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت که با حذف ارز ترجیحی، یارانه دارو یا با اعطای کارت سلامت برای بیماری‌های مزمن همراه کد ملی صادر می‌شود یا از طریق بیمه مابه‌التفاوت بیماران حاد و مقطعی پرداخت خواهد شد. به گفته عین‌اللهی هنوز زیرساخت‌ها فراهم نیست و ممکن است ترکیبی از این دو اقدام انجام شود؛ به علاوه به گفته زارع، نمایندگان تقریباً هنوز در مورد حذف ارز ترجیحی دارو قانع نشدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نان الکترونیکی بررسی شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ گفت: دارو و نان حلقه آخر تخصیص ارز ترجیحی هستند. طرحی برای خرید نان با کارت مخصوص در دست بررسی است. میرکاظمی درباره جزئیات این طرح در دست بررسی گفته که اگر قرار باشد تخصیص ارز برای نان ادامه پیدا کند به این صورت خواهد بود که با کارتی که در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت، اقدام به خرید نان می‌کنند.سازمان برنامه و بودجه رسماً اعلام کرد ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ وجود ندارد و این مسئله قبل از ارائه لایحه بودجه توسط دولت مطرح شده بود.در این شیوه خرید نان، همان قیمت قبلی نان از حساب مردم کسر می‌شود، ولی به نانوا قیمت جدید پرداخت خواهد شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه این مدل را برای اجرای کارت نان اعلام کرد. نان، دارو و نهاده‌های دامی از جمله اقلامی هستند که در سال‌های اخیر مشمول دریافت ارز ترجیحی از سوی دولت بوده اند. میرکاظمی اعلام کرد که این طرح در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال اقدامات کارشناسی است و اگر سامانه مد نظر ما اجرایی شود مردم دغدغه نان نخواهد داشت، ولی فعلاً بیشتر بحث ما حذف ارز نهاده‌های دامی است و دارو و نان در مرحله بعدی قرار دارند. به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، جمع بندی تا پایان سال و تصویب بودجه ادامه می‌یابد و نحوه اقدام برای ابتدای سال ۱۴۰۱ مشخص خواهد شد.مسئولان دولتی در نشست امروز کمیسیون تلفیق بودجه گفته‌اند در صورت حذف ارز ترجیحی «شاید یارانه نان به همه داده شود.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

رئیس کل گمرک ایران منصوب شد

با حکم وزیر اقتصاد، سرپرست جدید گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین شد. مقدسی که از ۲۷ آذر ماه با حکم خاندوزی، سرپرست گمرک ایران شده بود با حکم امروز وزیر، به عنوان معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران منصوب شد. علیرضا مقدسی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین شد. مقدسی سوابقی مثل معاون حقوقی گمرک ایران، بازرسی گمرک و… را در سابقه کاری خود دارد. در کارنامه کاری وی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهبود سیستم‌های گمرکی، مدیرکل هماهنگی امور استان‌ها، مدیرکل امور اداری و مدیرکل پدافند غیر عامل گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز دیده می‌شود. پیش از این «مهدی میراشرفی» رئیس کل گمرک ایران بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

صادرات دام رونق گرفت

حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه افتتاح نمایشگاه خوراک دام، طیور و آبزیان در جمع خبرنگاران گفت: برای صادرات ۵۰ هزار رأس دام سنگین و دو هزار رأس دام سبک، برنامه ریزی شده و این صادرات در حال انجام است در حال حاضر مکانیزم قرنطینه دام‌ها در حال سپری شدن است و پس از آن صادرات انجام می‌گیرد.وی بیان کرد: ۱۵ هزار تن جوی باقی مانده در بندر چابهار به انبارها حمل شدند و در حال حاضر در شرایط استاندارد نگهداری می‌شوند.دماوندی‌نژاد افزود: نهاده‌هایی که وارد می‌شوند دارای متابولیسم هستند و اگر شرایط نگهداری مناسب نباشد دچار مشکل می‌شوند و تلاش مان این است که با حداکثر دقت و کاهش زمان نهاده‌ها به مناطق موردنیاز حمل شوند و در دسترس مصرف کنندگان قرار گیرند.معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: هیچ بخشی از این نهاده دامی فاسد نشده تنها ۵۰۰ کیلو گرم آن سبز شده که البته آن نیز قابل استفاده است البته این موضوع به آن معنا نیست که اتفاق رخ داده توجیه شود.معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: به هیچ عنوان در محل نگهداری نهاده‌های دامی این اتفاقات نباید رخ دهند، اما با عنایت به محدودیت فضا در بندر چابهار که بندری جدید است به دلیل بارندگی‌های فصلی ظرف کوتاه مدت این اتفاق رخ داد، اما اصلی‌ترین بندر ما بندر امام خمینی است که یکی از گلوگاه‌های مهم به دلیل فراهم بودن شرایط و وجود سیلوهای استاندارد محسوب می‌شود.دماوندی‌نژاد گفت: نهاده‌هایی که با ارز ترجیحی تأمین می‌شوند کل جامعه تولیدکنندگان را مخاطب قرار می‌دهند، اما از آنجایی که تولید گوشت، مرغ و تخم مرغ و شیر مشمول قیمت گذاری است نهاده‌ها باید در اولویت تأمین نیاز این بخش قرار گیرد.وی افزود: بخشی که مربوط به تولید گوشت قرمز است، چون مشمول قیمت گذاری نیست از نهاده‌ها برخوردار می‌شوند، اما نه به شکل کامل,، اما این به معنای عدم بهره‌مندی دامداری‌های غیرصنعتی از نهاده‌های دامی نیست.معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: آن بخش از نهاده‌های دامی که بعد از ورود به کشور در حیطه دلالی قرار می‌گیرند اطلاعاتشان موجود است و نهاده‌ها از جاهایی سر در می‌آورند که عوامل وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری آن است.دماوندی نژاد گفت: اگر این نهاده‌ها در سامانه تجارت ثبت نشده باشند به عنوان کالای قاچاق محسوب شده و مصادره می‌شوند و به نفع تولیدکنندگان مورد مصرف قرار می‌گیرند.

منبع: شبکه خبر

سند تحول شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد

سند تحول شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جلسه امروز (سه‌شنبه) شورا به ریاست رئیس جمهور به تصویب اعضا رسید..سند تحول شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مشتمل بر سه فصل تحول در شورا، تحول در دبیرخانه شورا و زمینه‌ها و لوازم اجرایی شدن این سند است و در روزهای آینده برای تأیید نهایی خدمت مقام معظم رهبری ارسال خواهد شد. اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در دوره ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی موضوع تحول در این شورا را با محوریت ایجاد ضمانت‌های اجرایی برای مصوبات آن در دستور کار قرار داده بودند. مقام معظم رهبری نیز در حکم خود برای دوره جدید فعالیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت تشکیل کارگروه تحول و تهیه و تصویب سندی ناظر به ظرفیت‌های این نهاد با بهره‌گیری از بیانات، احکام و پیوست‌های احکام امام راحل و رهبر معظم انقلاب برای ادوار مختلف فعالیت شورا تاکید شده بود.بر این اساس ۷ جلسه از مجموع ۱۱ جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در دوره دولت سیزدهم، به تحول و بازآرایی شورای عالی انقلاب فرهنگی اختصاص یافته که به نوعی باعث نهادینه‌سازی این شورا هم به لحاظ جایگاه، هم به لحاظ مأموریت‌ها و هم از لحاظ روابط با قوای سه گانه و سایر نهادها و نیز ایجاد ضمانت‌های اجرایی مؤثر برای مصوبات آن شود.در این راستا تلاش شده برای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت قرارگاهی برای رصد و پایش مسائل فرهنگی و اطمینان از اجرایی شدن مصوبات توسط دستگاه‌های اجرایی با رویکرد مردم نهاد تعریف شود تا بتواند به عنوان یک قرارگاه، اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب را پیگیری کند. از این رو در این سند پیش‌بینی‌های لازم برای اجرایی شدن مصوبات، ضمانت حقوقی یافتن مصوبات و تشکیل کمیسیونی برای تطبیق و همکاری بین شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و قوای سه‌گانه در جهت اجرای مصوبات آن تدبیر شده است. مطابق این سند از این پس بودجه بخش‌های علمی و فرهنگی در لوایح بودجه سالیانه و برنامه‌های ۵ ساله کشور الزاماً بر مبنای سیاست‌های کلان مصوب شورا تدوین و تعیین می‌شود.همچنین در این سند ساختار دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مورد بازنگری قرار گرفته و پیش‌بینی‌هایی برای رصد داده‌های فرهنگی و علمی کشور در آن شده است. بر اساس این مصوبه چهار ستاد نظارت و راهبری در حوزه علم، فناوری و نوآوری، حوزه تعلیم و تربیت و حوزه امور اجتماعی و حوزه مربوط به مهندسی فرهنگی تشکیل خواهد شد که این ستادها در واقع ظرفیت پیگیری اجرایی شدن مصوبات را فراهم می‌کند. این اقدام بدون افزایش منابع انسانی و با بهره گیری از ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی صورت خواهد گرفت. اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جلسه امروز همچنین محمدحسین ساعی از اعضای شورا و معاونین فرهنگ و هنر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان نمایندگان این شورا در شورای هنر انتخاب و معرفی کردند.

منبع: شبکه خبر

خورشید چینی از خورشید واقعی داغ‌تر شد

یک رئاکتور همجوشی هسته‌ای در چین رکورد تازه دما را ثبت کرده که پنج برابر داغ‌تر از خورشید است. این رئاکتور به مدت بیش از ۱۷ دقیقه در دمایی پنج برابر دمای خورشید کار کرده است. بر اساس شینهوا، ابررسانای پیشرفته تجربی (EAST) توکاماک که با نام "خورشید مصنوعی" شناخته می‌شود، در آزمایش‌ها به دمای ۷۰ هزار درجه سانتی‌گراد رسیده است. هدف نهایی از ساخت این دستگاه خورشید مصنوعی دستیابی انرژی پاک تقریباً نامحدود، با الگوبرداری از واکنش‌های طبیعی است که در ستارگان رخ می‌دهد.این رئاکتور به گونه‌ای طراحی شده که واکنش‌های شیمیایی را که به طور طبیعی در سطح خورشید رخ می‌دهند با کمک گازهای هیدروژن و دیتریوم شبیه‌سازی کند. این رئکتور به نام توکاماک بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین رئاکتور گداخت هسته‌ای چین به شمار می‌رود. این رئاکتور در جنوب غربی استان سیچوآن واقع شده و ساخت آن سال گذشته به پایان رسید.

منبع: شبکه خبر

مقصد بعدی رئیس جمهور جنوبی شد

رئیس جمهور در چهاردهمین سفر استانی خود قرار است پنجشنبه این هفته به استان هرمزگان سفر کند.حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در چهاردهمین سفر استانی خود قرار است پنجشنبه این هفته (۲۳ دی‌ماه) به استان هرمزگان سفر کند. این سفر ۲ روزه است و رئیس جمهور قرار است از مناطق سیل‌زده این استان بازدیدی داشته باشد.

منبع: شبکه خبر

نام‌نویسی سفر هوایی به عتبات آغاز شد

ثبت نام سفر به عتبات از اوایل آذر از جانب سازمان حج و زیارت آغاز و در مرحله نخست امکان نام‌نویسی در کاروان‌ها تا پایان دی‌، اعلام شد.علاقه‌مندان می‌توانند از امروز تا نیمه بهمن، با مراجعه به دفاتر زیارتی یا سایت با مشاهده ظرفیت خالی کاروان‌ها، برای حضور در کاروان مورد نظر اعلام آمادگی و با پرداخت هزینه سفر خود را قطعی کنند. در این دوره سفر فقط به صورت هوایی و نیازی به اخذ ویزا نیست. سفرها به دو صورت برگشت زمینی و برگشت هوایی تدارک دیده شده است. هزینه سفر دو طرف هوایی از ۸ میلیون و ۶۰۰ تا ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. همچنین هزینه سفر بازگشت زمینی تا ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

منبع: شبکه خبر

تحلیف رئیس جمهور نیکاراگوئه برگزار شد

محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور به نمایندگی از رئیس جمهوری، در مراسم تحلیف دانیل اورتگا؛ رئیس جمهور منتخب مردم نیکاراگوئه شرکت کرد. آقای محسن رضایی شامگاه دوشنبه به وقت محلی با حضور در میدان انقلاب ماناگوآ پایتخت نیکاراگوئه در مراسم تحلیف دانیل اورتگا رئیس جمهور این کشور حضور یافت. معاون اقتصادی رئیس جمهور در بدو ورود به این مراسم از سوی دانیل اورتگا رئیس جمهور این کشور مورد استقبال قرار گرفت. آقای رضایی در حاشیه این مراسم با برخی سران و مقامات عالی رتبه کشورهای شرکت کننده دیدار و گفتگو کرد. در این مراسم که علاوه بر معاون اقتصادی رئیس جمهور کشورمان، رؤسای جمهور کوبا و ونزوئلا و مقامات عالیرتبه و سفرای دیگر کشورها نیز حضور داشتند، دانیل اورتگا به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم نیکاراگوئه سوگند یاد کرد.

منبع: شبکه خبر

طالبان به مرز دیورند نیروهای تازه نفس اعزام کرد

در پی ادامه تنش‌های مرزی طالبان با پاکستان، فرمانده تیپ اول نیروهای مرزی طالبان اعلام کرد که نیروهای تازه نفس به «خط دیورند» اعزام می‌شوند.«ثناءالله سنگین» فرمانده تیپ اول مرزی طالبان در شرق افغانستان اعلام کرد که برای دفاع از متجاوزان در ۳۲ پاسگاه تازه امنیتی در امتداد «خط دیورند»، در مناطق «بنشی»، «چیره گل»، «باتاش» و «باریکوت» نیروهای تازه نفس اعزام خواهند شد.وی با مخالفت با ایجاد یکجانبه حصار مرزی توسط پاکستان نیز گفت: «نه مردم این طرف و نه آن طرف خط دیورند به هیچکس اجازه نخواهد داد که در میان ما سیم خاردار ایجاد کند و مردم ما را از هم جدا کند. ما این را به هیچ وجه قبول نمی‌کنیم. نه قبول کردیم، نه می‌کنیم و نه اجازه خواهیم داد». «عبدالصبور ابودجانه» فرمانده سپاه ۲۰۱ «خالد بن ولید» نیز اظهارداشت که کشورهای همسایه که بر سر مرزهای رسمی و غیررسمی با افغانستان مشکل دارند، آن را از طریق گفت‌وگو با طالبان حل کنند.وی افزود: برای ما در قدم اول دین بسیار اهمیت دارد، در قدم دوم حفاظت از خاک که این بر نظام اسلامی واجب است. آن کشورهایی که ما با آن مرز رسمی داریم، اگر کسی با آن‌ها درگیری کرده باشد، با ما مشکلاتشان را حل کنند. برای کشورهایی که هیچ مرزی نداریم هم بهتر است تا مشکلاتشان را با ما از طریق گفت‌وگو حل کنند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha