چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
نجفی زاده

حوزه / عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: نگاه عمومی و سطحی به تبیین داریم، درحالی‌که نیازمند نگاه تخصصی و اطلاعات تخصصی هم هستیم، لذا نباید به چند سخنرانی محدود شود، بلکه باید تبدیل به عملیات گفتمانی، مرکب از عملیات مختلف ترویجی و تبلیغی و رسانه‌ای و فرهنگی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمد نجفی زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در جمع شماری از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای استان، با اشاره به رهنمودهای اخیر رهبر معظم انقلاب پیرامون جهاد تبیین، به تشریح آسیب‌ها و ضعف‌های موجود در زمینه روش‌های تبیین گری فعالان این عرصه پرداخت.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که فعالان جبهه انقلاب اسلامی در تریبون‌ها و در فضای مجازی و رسانه‌ای بیشتر اهل نقد کردن و انتقاد کردن هستند تا بیان و روشنگری، افزود: متأسفانه بیان هنرمندانه و خلاقانه دستاوردهای انقلاب و موفقیت‌ها و داشته‌ها در تبلیغ ما جایگاه پررنگی ندارد و سوگمندانه باید گفت برخی از فعالان انقلابی نیز مدت‌هاست این امر مهم را کنار گذاشته‌اند.

حجت‌الاسلام نجفی زاده ادامه داد: خیلی از ما دستاوردها و داشته‌های انقلاب را به موشک یا مباحث نظامی محدود کرده‌ایم، درحالی‌که موفقیت‌های علمی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی در طول چهار دهه انقلاب اتفاق افتاده که جایی در مصادیق بیانی روزمره ما ندارند.

وی تصریح کرد: نگاه عمومی و سطحی به تبیین داریم، درحالی‌که نیازمند نگاه تخصصی و اطلاعات تخصصی هم هستیم، لذا نباید به چند سخنرانی محدود شود، بلکه باید تبدیل به عملیات گفتمانی، مرکب از عملیات مختلف ترویجی و تبلیغی و رسانه‌ای و فرهنگی باشد.

حجت‌الاسلام نجفی زاده اضافه کرد: علاوه بر این بیان و تبیین برخی موضوعات مهم انقلاب و اسلام توسط عده‌ای از ما را ادبیات خشک، لحن نامناسب و با اقدامات غیر جذاب و بیانات تنش‌آفرین، آمیخته‌شده و اثربخشی آن را کمتر کرده است.

وی با بیان اینکه همچنین گروه‌های هدف تبیین را محدود کرده‌ایم و بسیاری اوقات فقط برای جریان خودمان بیان می‌کنیم و اقشار و طبقات دیگر اجتماعی را فراموش می‌کنیم، اظهار کرد: تبیین ما گاهی نسبت درستی با نیاز و سوالات جامعه ندارد و میزان تمرکز برای بیان در موضوعات مهم در یک سطح نیست؛ به‌گونه‌ای که در برخی موضوعات تبیین آن‌قدر بد تکرار شده که ضد تبیین شده و در برخی موضوعات آن‌قدر تبیین کم بوده که اساساً شبهه جای حق را گرفته است.

حجت‌الاسلام نجفی زاده با اشاره به اینکه برخی مواقع در مقوله تبیین هم گذشته یعنی دوران پهلوی و تاریخ معاصر را که تاریک است و هم آینده انقلاب را که روشن است، فراموش می‌کنیم، تصریح کرد: علاوه بر این در تبیین گاهی یادمان می‌رود که بسیاری از پرسش‌های جامعه، دشمنانه یا سیاسی نیست، بلکه حق است، لذا باید پرسش‌ها را شناخت و شنید و پاسخ مناسب به آنها داد.

وی اظهار کرد: تبیین وظیفه همه است و همه وظیفه تولید محتوای خوب را داریم و نه صرفاً بازنشر محتواها را؛ امروز در جبهه انقلاب یک اقلیت تولیدکننده شده‌اند و یک اکثریت بازنشر کننده، درحالی‌که باید تولید محتوای خوب را همگانی کرد.

حجت‌الاسلام نجفی زاده با اشاره به اینکه بدترین تبیین آن است که نقشه دشمن را ندانیم و در ظاهر در حال تبیین باشیم، ولی در باطن در حال تکمیل پازل دشمن، افزود: برای این موضوع یک شاخص مهم این است که کار تبیین باید در مقابل دشمن و هدف او باشد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha