چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/ مصاحبه با معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران خانم ظهیری

حوزه/ کارشناس حوزه زنان و خانواده گفت: باید از همه ابزارهای رسانه‌ای، هنری و تبلیغ چهره به چهره استفاده کنیم تا بلندای دفاع از فرهنگ اصیل انقلاب اسلامی را که برای جهان مستضعفان پیام دارد، بازگو کنیم.

معصومه ظهیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در خصوص بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان جهاد تبیین بیان داشت: باید فرهنگ انقلاب اسلامی را به گوش همه جهانیان برسانیم تا به قله فتح و نصرت الهی برسیم.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی چندین مرتبه در خصوص ضرورت جهاد تبیین نسبت به مناسبت‌ها تذکر دادند در همین راستا، یکی از مسائل مهمی که باید همواره مورد توجه قرار گیرد، بحث جهاد در ابعاد مختلف است.

وی بیان داشت: گاهی مواجهه‌ها در جامعه رو در رو و مقابله با قوای نظامی دشمن است گاهی اوقات از نظر سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی مورد هجمه قرار می‌گیریم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه گاهی هجمه‌ها، مساله مقابله فرهنگی است گفت: این امر جنبه‌های مختلفی دارد چراکه فرهنگ فراگیر دین اسلام به همه ابعاد زندگی انسان‌ها تعلق می‌گیرد قرآن کریم در سوره نحل آیه ۴۴ می‌فرماید: (ما هر رسولی را) با معجزات و کتب و آیات وحی فرستادیم و بر تو این ذکر (یعنی قرآن) را نازل کردیم تا برای مردم آنچه را که به آنان فرستاده شده بیان کنی و برای آنکه عقل و فکرت کار بندند.

وی تاکید کرد: قرآن ما را به تبیین مساله، مقابله با شبهه افکنی و تحریف‌های دشمنان دعوت می‌کند همچنین در روایتی از پیامبر (ص) آمده است که فرمودند: إِذَا ظَهَرَتِ اَلْبِدَعُ فِی أُمَّتِی فَلْیُظْهِرِ اَلْعَالِمُ عِلْمَهُ فَمَنْ لَمْ یَفْعَلْ فَعَلَیْهِ لَعْنَةُ اَللَّهِ: زمانی که در امتم بدعت‌ها هویدا گشت بر عالم است که علم خویش را آشکار کند، هر که نکند لعنت خدا بر او باد.

ظهیری با بیان اینکه چهار گام برای جهاد تبیین وجود دارد گفت: رهبری بحث مستندسازی و تشریح آنچه که برای ما از واقعیت‌های انقلاب، دفاع مقدس و آنچه را که پشت سر گذاشته ایم، را مورد تاکید قرار داده اند.

وی افزود: گام نخست، شناخت واقعیت‌ها و ابزارهای دشمن نسبت به اهداف انقلاب اسلامی و زیرساخت‌های فکری و اعتقادی و تاریخی است، باید ابعاد مختلف دشمن را هم برای مردم و هم نسل‌های آینده به عنوان تراث و اسناد واقعیت‌ها به یادگار بگذاریم.

کارشناس حوزه زنان و خانواده خاطر نشان کرد: دشمنان گاهی با شبهه و مخدوش کردن افکار عمومی، با واقعیت‌ها مقابله می‌کند برای اینکه این زیرساخت‌های فکری را درست تبیین کنیم گام اول شناخت دشمن و ابزارهای دشمنان است.

وی گام دوم جهاد تبیین را بیان حقیقت‌ها عنوان کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا سنت‌های ملی و دینی در جنگ نرم با توسل جستن به اسناد تجربه نگاری‌ها برای مردم بیان شود اکنون نسل انقلابی حی و حاضر هستند و می‌توانند تاریخ شفاهی را بیان کنند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: گام سوم تشریح روشن و مستندات حقایق است، خداوند در سوره آل عمران آیه ۱۸۷ می‌فرماید: (به خاطر بیاورید) هنگامی را که خدا، از کسانی که کتاب (آسمانی) به آنها داده شده، پیمان گرفت که حتماً آن را برای مردم آشکار سازید و کتمان نکنید! ولی آنها، آن را پشت سر افکندند، و به بهای کمی فروختند; و چه بد متاعی می خرند؟!

وی ابراز داشت: بسیاری از مواردی که در جنگ نرم رخ می‌دهد این است که دشمنان حقایق را وارونه نشان می‌دهند و یا زاویه نگاه را نسبت به جریان‌ها، جوری قرار می‌دهند که هدفگذاری های واقعی نقطه گذاری شده، مورد خدشه قرار می‌گیرد به همین دلیل است که در جهاد تبیین حقایق را مستند باید بیان کنیم.

کارشناس حوزه زنان و خانواده گام چهارم در جهاد تبیین را نشر جذاب بیان کرده و گفت: باید از همه ابزارهای متنوع و قابل فهم برای نسل‌های پیشرو و برای سنین و اقشار مختلف استفاده کنیم، گاهی افراد فرهیخته در جامعه پاسخ شبهات را می‌فهمند یا از ابزارهای فهم آن استفاده می‌کنند اما گاهی افراد پایه‌های فکری مستحکمی ندارد و امکان دارد که در این مسیر متزلزل شوند از این رو دعوت به مطالعه تاریخ یکی از راهکارهاست.

وی گفت: نیاز به بازخوانی و واکاوی کردن برای نسل دهه اخیر داریم که انقلاب و دفاع مقدس را ندیدند. متأسفانه کتاب‌های درسی بسیار گذرا بر تاریخ چند دهه اخیر مرور دارد.

ظهیری با اشاره به اینکه تبیین پیروزی انقلاب اسلامی بسیار مهم است گفت: جهاد تبیین در راستای مقابله با شبهه افکنی و خنثی سازی ابزارهای دشمن است اکنون یکی از ابزارهای دشمن استفاده از ابزار رسانه است.

وی خاطر نشان کرد: امروز ابزار رسانه در انواع مختلف شامل ماهواره، فضای مجازی و رسانه شنیداری و دیداری تعریف می‌شود ما باید مستندات قطعی و یقینی را که شاهدان آن از ۱۳۵۷ وجود دارند بیان کنیم.

کارشناس حوزه زنان و خانواده گفت: باید از حاضران انقلاب در رسانه‌های مجازی در قالب سوال و جواب، پاسخ به شبهه، ابزارهای نوین و گروه‌های اجتماعی، اینفوگرافیکی، کارتون، انیمیشن و موشن گرافی استفاده کنیم تا خاطرات انقلاب اسلامی را بازخوانی کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که در سایه حرکتهای جهادی و اعتصام بحبل الله و مقوم هم بودن نصرت و یاری خدا بیش از گذشته شامل حال ما خواهد بود خدا به مجاهدان وعده ظفر و پیروزی و اجر عظیم داده است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha