سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمدکارگر شورکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد به مناسبت سالرزو شهادت امام هادی علیه السلام سه میراث گرانبهای آن حضرت را بیان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگرشورکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، با تسلیت سالروز شهادت امام هادی علیه السلام با اشاره به روایتی از آن حضرت در کتاب الدرّة الباهرة (۴۱) بیان کرد: ‏ «النّاسُ فِی الدّنیا بِالأموالِ، و فی الآخِرَةِ بِالأعمالِ» مردم در دنیا به وسیله مال و ثر و تجملات شهرت می‌یابند و در آخرت به وسیله اعمالشان پاداش و یا عقاب داده می‌شوند.

وی تصریح کرد: وقتی انسان از دنیا می‌رود مردم روی زمین می‌گویند که این شخص چه چیزی برای وراث خود جاگذاشته ولی ملائکه آسمان می‌گویند این شخص چه چیز را پیش فرستاده است لذا سود انسان در این است که چیزی را برای آخرتش پیش بفرستد و آنچه از ثروت و مال دارد برای خدا و در مسیر او هزینه کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، با بیان این که، در شهادت امام هادی علیه السلام اقوالی بیان شده است که اکثراً گفته اند شهادت ایشان در سوم ماه رجب ۲۵۴ ه ق بوده است، ادامه داد: نکاتی در زندگی امام هادی علیه السلام وجود دارد؛ یکی اینکه حضرت دومین امامی است که در کودکی به امامت رسیدند و سال تولد ایشان ۲۱۲ تا ۲۱۴ هجری قمری نقل شده و شهادت ایشان در ۲۵۴ هجری قمری بوده است که حدود ۴۰ تا ۴۲ سال سن مبارکشان بوده و البته مدت امامت ایشان بین ۳۳ تا ۳۴ سال طول کشیده است.

حجت الاسلام و المسلمین کارگرشورکی، تصریح کرد: امام هادی علیه السلام سه میراث گران‌سنگ برای ما شیعیان به یادگار گذاشتند که عبارت است از «زیارت جامعه کبیره» که واقعاً شناسنامه کامل اهل‌بیت شناسی است و از زیارات معتبر است؛ السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا أَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ، وَمَوْضِعَ الرِّسالَةِ.

وی دومین میراث گران‌سنگ امام هادی علیه السلام را «زیارت غدیر» بیان کرد و افزود: در تاریخ آمده وقتی حضرت توسط خلیفه وقت از مدینه به طرف سامرا حرکت داده شدند حضرت در سالروز غدیر به کوفه رسیدند و آنجا زیارت غدیر را خواندند و زیارت بسیار بافضیلتی است که بیشتر در آن از آیات قرآن استفاده شده است «السَّلامُ عَلَی مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ وَ سَیِّدِ الْمُرْسَلِینَ وَ صَفْوَةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ…» و نیز زیارت پنجم امیر المؤمنین در مفاتیح‌الجنان آمده است «السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَلِیَّ اللّهِ، أَنْتَ أَوَّلُ مَظْلُومٍ، وَأَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ و…».

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، بیان کرد: امام هادی علیه السلام پنج فرزند یک دختر و چهار پسر داشتند که امام حسن عسکری و حسین ابن علی که در آن زمان به این دو بزرگوار سبطین می‌گفتند و سید محمد بن علی که امامزاده مجربی برای محبین اهل بیت است و مورد توجه شیعیان و اهل سنت قرار دارند و دارای کرامات زیادی است و در هشت فرسخی سامرا مرقد مطهر ایشان واقع شده است.

حجت الاسلام و المسلمین کارگرشورکی، افزود: پسر چهارم امام هادی علیه السلام، جعفر بن علی الهادی است که وقتی متولد شد حضرت را نگران دیدند و علت را جویا شدند حضرت فرمودند از ناحیه این فرزندم به اسلام ضربه‌ای وارد می‌شود که در تاریخ، وی به خاطر ادعای امامت و جانشینی بعد از امام حسن عسکری علیه السلام به جعفر کذاب معروف شد.

مدیر حوزه خواهران یزد بیان کرد: امام هادی علیه السلام ۳۴ سال، (۲۲۰ ق -۲۵۴ ق)، امامت شیعیان را بر عهده داشتند و در مدت عمر مبارک خود، شش خلیفه عباسی بر سر کار بودند که شاید بتوان گفت متوکل عباسی جانی ترین این خلفا بود که به شیعیان و امام هادی علیه السلام ظلم‌های زیادی را روا داشت.

حجت الاسلام و المسلمین کارگرشورکی، اظهار امیدواری کرد: بتوانیم پیرو راه اهل بیت علیهم السلام و در مسیر زندگی امام هادی علیه السلام حرکت کنیم.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha