یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
ماه رجب

حوزه/ استاد مدرسه علمیه حضرت صدیقه فاطمه(سلام الله علیها) گرگان گفت: ماه مبارک رجب، ماه تهذیب نفوس، خودسازی و آغاز یک دوره جدید سیر و سلوک الی الله است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم آزاده دنکوب در نشست اخلاقی با موضوع «فضیلت ماه مبارک رجب» که از سوی مدرسه علمیه حضرت صدیقه فاطمه (سلام الله علیها) گرگان برگزار شد، بیان کرد: ماه رجب را اصب به معنای ریزش زیاد نامیده‌اند؛ زیرا در این ماه پربرکت، رحمت الهی بر بندگانش با شدت و وسعت بیشتری نازل می‌شود.

وی ادامه داد: رجب در لغت به معنای تعظیم و بزرگداشت امری است و وجه تسمیه این ماه به رجب آن است که قبل از اسلام و در میان اعراب جاهلی، ماه رجب به دلیل ماه حرام بودن، مورد تعظیم و احترام بوده است و اعراب در این ماه، جنگ و خونریزی را کنار می‌گذاشتند.

مدرس حوزه خواهران به ضرورت حفظ حریم الهی در ماه مبارک رجب تاکید کرد و گفت: عرب جاهلی حرمت ماه رجب را حفظ و جنگ و خونریزی را رها می‌کرد، پس مؤمن نیز به طریق اولی باید حرمت این ماه را نگه دارد و در این ماه با پروردگار به مخاصمه برنخیزد.

وی، اولین و مهم‌ترین دستور در ماه رجب را مراقبه بر گناهان برشمرد و خاطرنشان کرد: دوستی با شیطان و ارتکاب گناه، اعلان جنگ و دشمنی با پروردگار است و حفظ حرمت ماه مبارک رجب به معنای اعلام صلح با پروردگار؛ با مراقبه بر گناه نکردن و رعایت حریم ولایت و ولی خدا محقق می‌شود.

خانم دنکوب با بیان این که کیفر گناه و پاداش ثواب در ماه رجب مضاعف بر ماه‌های دیگر است، افزود: همان طور که در ماه‌های حرام عبادت ارزش بیشتری دارد، حریم شکنی درگاه الهی نیز عقاب سخت‌تری دارد.

کارشناس فرهنگی ماه رجب را مقدمه ورود به ماه‌های شعبان و رمضان دانست و تصریح کرد: ولادت وجود مقدس حضرت علی (علیه السلام) در ماه رجب واقع شده است و در پایان این ماه هم بعثت نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) روی داده است و این دو حقیقت در ماه رجب، مقدمه ماه شعبان و رمضان هستند.

وی با بیان این که آمادگی برای ماه رمضان و شعبان باید از ماه رجب حاصل شود، ادامه داد: بندگان خاص خدا در این ماه، وارد وادی ولایت و در ماه شعبان وارد ضیافت و شفاعت نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) می‌شوند و کسانی که این دو وادی را طی کنند، ضیافت خاص مقام توحید و شهرالله را در پیش خواهند داشت.

مدرس حوزه خواهران به اهمیت عبادت، ذکر و یاد خدا در ماه رجب اشاره کرد و گفت: در نگاه کلی به مجموعه روایت‌های فضیلت ماه مبارک رجب، این حقیقت روشن می‌شود که این ماه، ماه تهذیب نفوس، خودسازی و آغاز یک دوره جدید سیر و سلوک الی الله است که با ماه رجب آغاز و به ماه مبارک رمضان منتهی می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha