جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
حجاب

حوزه/ طرح Free In Hijab زنان را با هر پیشینه‌ای تشویق می‌کند تا به عنوان حمایت از زنان مسلمان، حجاب داشته باشند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، دوشنبه، اول فوریه هرسال، روز جهانی حجاب جشن گرفته می‌شود، ابتکاری که در سال ۲۰۱۳ برای تشویق زنان با هر دین و پیشینه‌ای به پوشیدن برای حمایت از زنان مسلمان نام گذاری شد.
در سال ۲۰۱۷، روز جهانی حجاب به یک سازمان غیرانتفاعی تبدیل شد که مأموریت آن مبارزه با تبعیض علیه زنان مسلمان از طریق آگاهی و آموزش است.
بر اساس بیانیه این سازمان غیردولتی که در ۲۰ ژانویه منتشر شد، موضوع روز جهانی حجاب (WHD) شکستن کلیشه‌ها و نابودکردن مرزهای محدودیت با هشتگ #FreeInHijab (حجاب آزاد) است.
نظما خان، بنیانگذار این رویداد سالانه در مصاحبه‌ای گفت: (#FreeInHijab یک هشتگ بسیار مورد نیاز برای وضعیت فعلی جهانی ما است، جایی که رسانه‌ها زنان محجبه را مظلوم و به طور نمادین زندانی می‌کنند. از طریق این هشتگ، زنان تشویق می‌شوند تا تصمیم خود را برای داشتن حجاب بیان کنند و در نتیجه باورهای غلط را از بین ببرند.)
این فعال توضیح داد که دلیل ایجاد این روز مشکلاتی بود که به دلیل انتخاب خود برای داشتن حجاب در دوران بزرگ شدن در شهر نیویورک با آن مواجه بود.

او آن دوران را این‌گونه توصیف می‌کند: "در دوران راهنمایی و دبیرستان اغلب مورد آزار و اذیت قرار گرفتم." خان با یادآوری حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ایالات متحده گفت: "تبعیض پس از ۱۱ سپتامبر به سطوح بالاتری رسید. هر روز فقط با راه رفتن در خیابان با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شدم. مردم مرا تعقیب می‌کردند، بر روی من آب دهان می‌انداختند، اراذل و اوباش اطرافم را احاطه می‌کردند و مرا تروریست، اسامه بن لادن و غیره خطاب می‌کردند. همین موضوع‌ها من را بر این داشت که شروع به کار بر روی WHD کنم. بنیانگذار این ابتکار اشاره کرد که در پنج سال گذشته موفقیت‌های مهمی به دست آمده است که یکی از آنها در سال ۲۰۱۷ رخ داد و زمانی بود که WHD در ایالت نیویورک به رسمیت شناخته شد. در همان سال، مجلس عوام بریتانیا رویدادی را به مناسبت این روز ترتیب داد که تِرزا مِی، نخست وزیر نیز در آن حضور داشت. در سال ۲۰۱۸، پارلمان اسکاتلند نیز نمایشگاهی سه روزه به مناسبت این تاریخ برگزار کرد و فیلیپین نیز ۱ فوریه را به عنوان روز ملی حجاب اعلام کرد. این سازمان غیردولتی توضیح می‌دهد که مأموریت کلی WHD ایجاد جهانی صلح‌آمیزتر است که در آن شهروندان سراسر جهان به یکدیگر احترام بگذارند. در بیانیه این سازمان آمده است:" WHD بر مبارزه با آزاررسانی، تبعیض و تعصب علیه زنان مسلمان تمرکز دارد."این بیانیه می‌افزاید: "این وظیفه مهم در این زمان است که حجاب در برخی کشورها ممنوع است و در برخی دیگر، زنان مورد حمله و آزار و اذیت کلامی و فیزیکی قرار می‌گیرند."این سازمان نمونه‌هایی از حملات یا اشکال ظلم و تبعیض را که زنان به دلیل داشتن حجاب در نقاط مختلف جهان متحمل شده‌اند ذکر کرده است. این سازمان غیردولتی تاکید کرد:"ما باید از حق پوشش زنان دفاع کنیم" و همچنین از زنان دعوت کرد که همبستگی خود را چه با حجاب و چه با انتشار عکس در شبکه‌های اجتماعی خود با هشتگ #FreeInHijab و #WorldHijab Day نشان دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha