شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
دانشگاه

حوزه/ انجمن‌های اسلامی آمریکای لاتین اخیراً در شهر سائوپائولو برزیل گرد هم آمدند تا توافق نامه‌ای را برای ایجاد دانشگاه اسلامی آمریکای لاتین و کارائیب امضا کنند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، این دانشگاه دو مکان خواهد داشت، یکی در سائوپائولو، با کلاس‌هایی به زبان پرتغالی، و دیگری در مکزیکو سیتی، با کلاس‌هایی به زبان اسپانیایی.

این مؤسسه آکادمیک به رهبران مسلمان آینده این امکان را می‌دهد که در منطقه خود بدون نیاز به نقل مکان به کشورهای خاورمیانه و سایر ملل مسلمان تحصیل کنند.

علمای مسلمان در آمریکای لاتین سال‌ها در مورد این ایده بحث می‌کردند. مرکز انتشار اسلام در آمریکای لاتین برزیل با نام اختصاری پرتغالی CDIAL شناخته می‌شود و شورای عالی امور اسلامی آمریکای لاتین و دریای کارائیب بالاخره این امکان را فراهم کرده‌اند.

CDIAL و شورا توافقنامه‌ای را با دانشگاه اسلامی مینه سوتا منعقد کردند که دوره‌ها و مواد آکادمیک را برای مؤسسه جدید فراهم می‌کند.

زیاد سیفی، معاون رئیس CDIAL به عرب نیوز گفت: (ما با شهرهایی با بیشترین تعداد دانشجوی بالقوه شروع خواهیم کرد، اما ایده ما این است که کشورهای دیگر در آینده مکان‌های خود را ایجاد کنند.)

سیفی افزود که این برنامه الهام گرفته شده از دروس سنتی اسلامی، مانند دوره‌های ارائه شده توسط دانشگاه اسلامی مدینه در عربستان سعودی و دانشگاه الازهر در مصر است.

وی افزود: (هدف دانشگاه فقط تربیت شیوخ آینده نیست، بلکه برای هر کسی که می‌خواهد دانش خود را نسبت به اسلام تعمیق بخشد، مفید خواهد بود.)

شیخ عبدالحمید متوالی مصری الاصل که رئیس و مدیر دانشگاهی دانشگاه خواهد بود، گفت که حتی دانشجویان غیرمسلمان نیز می‌توانند در کلاس‌ها ثبت نام کنند.

وی در ادامه گفت: "ما می‌خواهیم مردم را با فرهنگ و سنت اسلامی آموزش دهیم. ما قطعاً می‌توانیم روی پرورش شیوخ کار کنیم."

وی افزود: "دانشجویانی که مایل به ادامه این مسیر هستند، می‌توانند ادامه تحصیل دهند، اما ما همچنین می‌خواهیم مردم را در مورد اسلام آموزش دهیم. هم مسلمانان و هم غیر مسلمانان باید درک بهتری از دین ما داشته باشند."

شیخ عبدالحمید متوالی که به مدت ۱۵ سال در برزیل زندگی می‌کند، معتقد است که تربیت رهبران مذهبی در آمریکای لاتین که در این منطقه کار خواهند کرد، مطلوب است. این نظر شیخ محمد منصور است که دوره‌های اسپانیایی را در مکزیکوسیتی هماهنگ می‌کند.

او می‌گوید: (ما باید مردم را در اینجا آموزش دهیم تا بتوانند با توجه به فرهنگ و رسوم اینجا آموزش ببینند زیرا خیلی وقت‌ها مردم برای تحصیل به خاورمیانه می‌روند و بعد از بازگشت می‌خواهند فرهنگ خاورمیانه را به آمریکای لاتین تحمیل کنند. این امکان پذیر نیست.)

شیخ محمد منصور، مسئول کلاس‌های مکزیکوسیتی این‌گونه می‌گوید: "اسلام در سرتاسر آمریکای لاتین و کارائیب در حال رشد است، اما اگر دانش واقعی نداشته باشیم، رشد خوبی نخواهیم داشت و ما به یک پایه دانشگاهی نیاز داریم، چیزی فراتر از آموزش در مساجد."

او توضیح داد که: "در مکزیک فقط می‌توانید در کلاس به زبان اسپانیایی صحبت کنید، مگر در دوره‌هایی که به زبان عربی برگزار می‌شود و اگر معلم یا مربی فقط می‌تواند به زبان عربی صحبت کند، یک مترجم در کلاس حضور خواهد داشت. وی افزود: " ان‌شاءالله به زودی دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری نیز خواهیم داشت."

سیفی گفت: بسیاری از مشایخ و جامعه مسلمانان در مجموع از تأسیس این دانشگاه حمایت کرده‌اند.

زیاد سیفی، معاون رئیس CDIAL گفت:" بسیاری از مشایخ و جامعه مسلمانان در مجموع از تأسیس این دانشگاه حمایت کرده‌اند. وی با ابراز امیدواری از شروع دوره‌ها از ماه آگوست افزود: "خوشبختانه مردم وقت خود را صرف این پروژه کرده و بر روی ترجمه مطالب آموزشی و سایر امور کار می‌کنند."

در حال حاضر، گروه هماهنگ کننده در حال کار بر روی اعتبار بخشی رسمی دانشگاه در هر یک از کشورهای منطقه است.

در ابتدا، با توجه به افزایش تعداد موارد COVID-19 در اکثر کشورهای آمریکای لاتین، این دانشگاه با آموزش از راه دور کار خواهد کرد، اما در حال حاضر مشغول انتخاب یک مکان فیزیکی در سائوپائولو هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha