یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
ثث

حوزه/ کارشناس مسائل سیاسی ضمن بیان تأثیر انقلاب اسلامی بر سیاست جهانی از پیشرفت مذاکرات وین و رخدادهای بین روسیه و اوکراین گفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ابوالفضل ظهره‌وند در برنامه «سلام تهران» شبکه پنج سیما، با اشاره به نقش انقلاب اسلامی بر کشورهای جهان، گفت: ۲۲ بهمن همیشه پتانسیل و ظرفیت نرم برای طول سال است یعنی آن الهام بخشی و اثری که در محیط بین‌الملل در آن مقطع گذاشت هنوز هم نشان می‌دهد که ملت ایران در این حوزه ایستادند. طرفداران انقلاب اسلامی در همه نقاط جهان هرساله با مشکلاتی مواجه می‌شوند که یادآوری این صحنه و حضور و ایستادگی مردم برای آن‌ها نقطه قوت است مثلاً در ونزوئلا، یمن، سوریه، عراق و حتی در سطح اروپا. به عنوان کسی که در سیاست فعالیت دارم، مواضع بیرونی را رصد می‌کنم که چگونه ما را می‌بینند؛ این مهم نیست که ما خود را چگونه می‌بینیم این مهم است که دیگران ما را چگونه می‌بینند و بر اساس آن خود را تنظیم کنیم یا مواضع را تقویت کنیم.

وی با اشاره به مشروعیت جمهوری اسلامی بین مردم و امنیت ایران بین دیگر کشورهای منطقه، بیان کرد: به اعتقاد من در سال جاری نیز این راهپیمایی به‌خوبی برگزار شد یعنی مردم بازهم عنوان کردند که نظام سیاسی علیرغم تمام مشکلات اقتصادی از مشروعیت داخلی برخوردار است. همچنین اشاره به پیشرفت‌های ایران علی‌رغم تمام تحریم‌ها و محدودیت‌ها داشت؛ ایرانی‌ها به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنند و ایران امن‌ترین کشور در بین همسایه‌های خود است. وجود یک افغانستان برای یک قاره کافی است یا وضعیتی که در غرب آسیا یعنی یمن وجود دارد، پیرامون ایران اوضاع خوبی ندارد ۹۰ درصد تریاک جهان از همسایه شرقی ایران تولید می‌شود. ایران می‌تواند این موقعیت را حفظ کرده و در سایه آن ادامه بدهد و روزبه‌روز بهتر شود.

ظهره‌وند درباره بلوغ سیاسی مردم ایران، مطرح کرد: باعث مباهات و افتخار است؛ شعور سیاسی و حضور مردم قدرت تمییز را نشان می‌دهد که بین نظام سیاسی و ساختار تفکیک قائل هستند. اینکه مردم راه را از اتفاقاتی که در این راه افتاده است جدا می‌کنند، نشان‌دهنده بلوغ سیاسی است. مردم به‌درستی راه اذعان دارند اما اینکه آن را باید به دست چه کسانی سپرد مهم است.

کارشناس مسائل سیاسی با توجه به تحلیل خود از مذاکرات وین، بیان داشت: وقتی مواضع چهار بعلاوه یک را دیدم متوجه شدم همه‌چیز خوب است و سند آماده امضا است فقط آمریکایی‌ها نیاز به زمان‌دارند. در حال حاضر می‌بینیم که از داخل آمریکا صداهای متعارض زیادی شنیده می‌شود. جمهوری خواهان و دموکرات‌ها کنار هم نشسته و تأکید می‌کنند که توافقنامه باید به سنا بیاید نه اینکه تصویب کنند بلکه می‌خواهند بررسی کنند و اگر موافق بودند امضا شود. طرحی را اعلام کردند و روی آن کار می‌کنند که قبل از توافق برجام نیز مطرح بود یعنی درست کردن بانک سوخت در منطقه و توقف به‌طورکلی غنی‌سازی در ایران در همه سطوح. به نظر می‌رسد طرف آمریکایی در حال زمان خریدن است که این زمان خریدن بی‌ارتباط با مسائل تحولی اوکراین نیست.

وی بابیان اینکه محیط بین‌الملل را نمی‌توان تک متغیره دید، گفت: مخصوصاً دموکرات‌ها مسائل را جهانی نگاه می‌کنند. برای مثال بلینکن، سیاستمدار و دیپلمات آمریکایی، در شرایطی که اوکراین در تنش است در جزایر سلیمان و هاوایی در اقیانوس آرام دیده شده است یعنی به دنبال این است که دفاتر جدید را ایجاد کند. عنوان می‌کند که می‌خواهیم با نفوذ چین مقابله کنیم قاعدتاً باید در منطقه اروپا باشد.

ظهره‌وند درباره رخدادهای بین روسیه و اوکراین، بیان کرد: روسیه دائماً اعلام می‌کند که ما قرار نیست جنگ بکنیم و توهمی است برای دامن زدن به مسئله آمریکایی‌ها که به‌طورقطع می‌گویند حمله‌ای در حال رخ دادن است و لحظه‌شماری می‌کنند. تصور می‌کنم آمریکایی‌ها به دنبال به تله انداختن روسیه هستند. نیروها، اتباع و سفارتخانه خود را خارج کردند. صدراعظم آلمان در حال رفتن به مسکو است تا با رئیس‌جمهور روسیه صحبت کند. روسیه ۴۰ درصد سوخت انرژی اروپا را تأمین می‌کند. تصور من این است که اگر بتواند روسیه را تحریک کرده و به داخل اوکراین بکشاند، به چیزی که می‌خواهد می‌رسد؛ مسئله اوکراین درواقع مسئله جهانی آمریکا است یعنی می‌خواهند دور جدیدی از جنگ سرد را شکل بدهند؛ جنگ سردی که به خاطر داریم یک طیف طرفداران اتحاد جماهیر شوروی بودند یعنی ورشو و از آن‌طرف ناتو.

وی با اشاره به مشکلات آمریکا و ارتباط آن با مسئله روسیه و اوکراین، عنوان کرد: در حال حاضر مشکلی که آمریکا دارد در سطوح مختلف است اول مشکلات داخلی است که در سایه این تحول می‌تواند انسجام داخلی به وجود بیاورد و تهدید معتبری به نام روسیه را شکل دهد. مشکل دیگر آن است که اتحادیه اروپا در حال لیز خوردن از دست آمریکا است، اگر بتوانند مانند جنگ جهانی دوم این اتفاق را شکل می‌دهند که بعد از حمله ژاپنی‌ها به پرل هاربر در ۱۹۴۳ آمریکایی‌ها وارد جنگ شدند و توانستند به هزینه مردم اروپا جنگ را پیروز شده و طلاها را به سمت آمریکا ببرند؛ در حال حاضر نیز به دنبال چنین اتفاقی هستند.

کارشناس مسائل سیاسی با تحلیل درهم‌پیچیدگی وضعیت آمریکا و اروپا با روسیه و اوکراین، گفت: آلمان در حال نزدیک شدن به روسیه است و روسیه با تمام جریانات سمت راستی اروپا کار می‌کند. جریانات ضد اتحادیه اروپا در داخل اروپا وجود دارد، اگر آمریکا بتواند روسیه را به عنوان تهدید معتبری شکل دهد، هم کنترل انرژی را در سطح اروپا به دست می‌گیرد و هم از روابط اروپا که به روسیه نزدیک می‌شود، جلوگیری کرده است. در حال حاضر با بحران اوکراین دیپلماسی روسیه در سطح اروپا نابود شده که کار مهمی است. کاری که ترامپ انجام داده بود شکاف بین ۲ طرف آتلانتیک را شکل داده بود یعنی اقیانوس اطلس و اروپا در حال جدا شدن از آمریکا بود نه تنها مجدداً آن را می‌دوزد بلکه کل اروپا را زیر چتر ناتو می‌برد. مکرون مدت‌ها است به دنبال شکل‌دهی به ارتش مستقل اروپایی است یعنی ناتو به یک‌طرف و ما نیز می‌خواهیم کار خود را انجام دهیم.

ظهره‌وند با اشاره به مسئله داخلی اوکراین، بیان کرد: آرایشی که روسیه دارد به این دلیل است که می‌گوید اوکراین نباید به ناتو می‌پیوست. بحث ترتیبات و معادلات است اگر اوکراین عضو اتحادیه اروپا می‌شد در این شرایط می‌توانست امنیت خود را نیز از ناتو بخواهد اما اوکراین را به داخل ناتو می‌برند و مأموریت ضد روسیه را برای او شکل می‌دهند. از طرفی شرق اوکراین روس تبار هستند و همین حالا نیز درگیر می‌باشند و این وضعیت را قبول ندارند که این مسئله داخلی اوکراین است.

کارشناس مسائل سیاسی با توجه به تعریف جنگ سرد جدید، اظهار داشت: همه خط قرمز دارند و در این معادلات این‌گونه نیست که یک نفر به‌طور کامل برنده و طرف دیگر بازنده باشد. شاید اوکراین تصرف شده و معادلات به نحو دیگری حل شود چراکه مسئله چین نیز وجود دارد یعنی با یک گلوله چندین هدف را میزند و به همین دلیل است که موضوع مذاکرات وین متغیری از تحولات منطقه شرق اروپا شده است یعنی اگر روسیه وارد بشود ایالات‌متحده آمریکا سریع امضا می‌کند. مثلاً اف ۲۲ که شاید ۵۶ سال است آن را به امارات آوردند، اماراتی که امنیت هوای خود را در هفته گذشته به فرانسه واگذار کرد؛ بین خودشان نیز رقابت دارند مثلاً هواپیماهای رافائل که در امارات فرود آمد از ۱۹۱۹ ترک کرده بودند اما دوباره به خلیج‌فارس و این منطقه در پایگاه‌های امارات بازگشتند. باید بدانیم که وارد یک تحول جدیدی در محیط بین‌الملل می‌شویم که از آن به عنوان جنگ سرد جدید یاد می‌شود می‌توانند روسیه و چین را متوقف کنند اما هوشمندی روس‌ها و چینی‌ها مانع از بازی آمریکا می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha