پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
کد خبر: 1017027
۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی

حجت الاسلام علوی تهرانی تصریح کرد: مومنین فرصت ماه رمضان را غنیمت شمرده، انس با نماز، قرآن و ادعیه را در این ماه جدی بگیرند و از قدرت جبران کنندگی آن حداکثر استفاده را ببرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، روز گذشته در مسجد حضرت امیر(ع) تهران، پیرامون موضوع عظمت ماه مبارک رمضان گفت: ماه مبارک رمضان جزء هیچ یک از ماه‌های حرام نیست، اما نزد خداوند متعال حرمت دارد. حرمت ماه‌های حرام عندالناس و حرمت ماه مبارک رمضان عندالله است.

وی ادامه داد: عظمت این ماه چنان است که حضرت امیرالمومنین علی(ع) فرمودند: «لا تقولوا رمضان و لکن قولوا شهر رمضان فانکم لا تدرون ما رمضان»؛ نگویید رمضان، بلکه بگویید ماه رمضان زیرا شما نمی‌دانید رمضان چیست.

کارشناس مذهبی افزود: ماه مبارک رمضان به قدری عظمت دارد که حضرت امیر(ع) در ادامه فرمودند: اگر کسی در تعبیر از این ماه گفت رمضان به کفاره این بی احترامی صدقه بدهد و یک روز روزه بگیرد. این بیان حضرت به معنای وجوب صدقه و روزه نیست، بلکه حکم احترام و بیانگر عظمت ماه مبارک رمضان است.

وی افزود: ماه رمضان با یازده ماه دیگر سال تفاوت دارد، از این جهت است که مومنین باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا این ماه را سبک نشمرند و احترام آن را حفظ کنند. همچنان که وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «ماه رمضان نزد شما مانند سایر ماه‌ها نباشد».

علوی تهرانی به بیان روایتی از رسول خدا(ص) درباره ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «ماه شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه خداست، ماه شعبان پاک کننده و ماه رمضان جبران کننده است».

وی درپایان خاطرنشان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «فَأُولَٰئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ» پس خداوند گناهان آنها را به حسنات بدل گرداند. این آیه اشاره به جبران کنندگی خداوند دارد. بر اساس روایات محل جبران، پاسداشت ماه مبارک رمضان است، بنابراین مومنین باید این ماه را غنیمت شمرده، انس با نماز، قرآن و ادعیه را در این ماه جدی بگیرند و از قدرت جبران کنندگی آن حداکثر استفاده را ببرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha