یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
DSC_0115 (Copy).JPG

حوزه/ ذوالفقارطلب با بیان اینکه قرآن حبل المتین همه فرق اسلامی است، گفت: با هدف حفظ وحدت جامعه اسلامی و مهجوریت زدایی از قرآن باید از هر نوع تفسیر خشک و پیچیده فقهی، فلسفی و کلامی از قرآن اجتناب کرد زیرا کارکرد اصلی قرآن «هُدیً وَ بُشْری‌ لِلْمُؤْمِنِین» است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، مصطفی ذوالفقارطلب عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در نشست هم اندیشی «بازگشت به قرآن و تبیین عقلانیت» که به همت مدرسه راهبری علم و عمل تهران، شب گذشته در محل سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد، با اشاره به آسیب شناسی حوزه های دینی در خصوص بحران انسجام در امت اسلامی، گفت: مهجوریت قرآن در بین مسلمانان یکی از عوامل بروز اختلافات بین مذاهب اسلامی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: خداوند متعال از قول پیامبر(ص) در قرآن می فرماید «وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً» این آیه شریفه در حقیقت اشاره به همین آسیب شناسی است که از زمان صدر اسلام که یک عصر طلایی برای تمدن اسلامی محسوب می شود جریان داشته و تاکنون نیز ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه بازگشت به قرآن در حقیقت به معنای اهتمام به قرآن و خارج شدن آن از مهجوریت است ظاهری و باطنی، بیان داشت: ما در جامعه امروز مراکز قرآنی مثل دارالقرآن ها کم نداریم اما این به تنهایی نمی تواند راه برون رفت از بحران مهجوریت قرآن باشد.

ذوالفقارطلب با اشاره به آیه ۹۲ سوره انبیاء، افزود: جامعه اسلامی با تمسک به آیه «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُم أُمَّةً واحِدَةً» می تواند به جامعه عدالت محوری دست یابد. جمهوری اسلامی با اهتمام به مسئله تقریب مذاهب اسلامی می تواند از فرصت قرآن محوری در راستای وحدت امت اسلامی بهرمند شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، قرآن را حبل المتین همه فرق اسلامی خواند و اظهار کرد: در راستای حفظ وحدت جامعه اسلامی و مهجوریت زدایی از قرآن باید از هر نوع تفسیر خشک و پیچیده فقهی، فلسفی و کلامی از قرآن اجتناب کرد.

ذوالفقارطلب در پایان با بیان اینکه نباید از قرآن به عنوان ابزاری برای پیش بینی برخی مسائل استفاده کرد، گفت: کارکرد اصلی قرآن «هُدیً وَ بُشْری‌ لِلْمُؤْمِنِین» است. همچنین ما باید قرآن را به عنوان کتاب هدایت بدانیم و زمینه های بازگشت به قرآن؛ به معنای حضور آیات الهی در همه ابعاد زندگی و به عنوان منبع اول تشریع اسلام جامه عمل بپوشانیم. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha