یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
DSC_0466 (Copy).JPG

حوزه/ مسجد جامعی با اشاره به دلایل انتخاب تهران به عنوان پایگاه صفویان، گفت: حب مردم نسبت به اهل بیت(ع) مربوط به تبلیغات صفویان نیست، بلکه صفویان از این ظرفیت استفاده کردند و تهران را شهر کردند و اینکه گفته می شود شهر شدن تهران به جهت آب و هوای خوب آن بود، درست نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، احمد مسجد جامعی، در نشست تخصصی بررسی‌ «هویت تاریخی حوزه علمیه تهران و آینده آن» که به همت مدرسه راهبری علم و عمل، شامگاه روز سه شنبه با حضور مسئولان و مدیران مدارس علمیه تهران، در محل مدرسه تاریخی حکیم هاشم برگزار شد، با بیان اینکه سرآغاز شهر تهران طبق قوی ترین اسناد موجود مربوط به دوران محمد بن حماد تهرانی رازی است، گفت: وی از بزرگان حدیث است و در سفری که به شامات داشت در همان جا دفن می شود.

وی با بیان این که پایه شکل گیری تهران بر اساس محبت به اهل بیت(ع) بوده است، گفت: تا دوران صفویه هیچ اثری از تهران دیده نمی شود و ذکر این نکته لازم است که دوستداری مردم نسبت به اهل بیت(ع) مربوط به تبلیغات صفویان نیست بلکه صفویان از این ظرفیت استفاده کردند و تهران را شهر کردند و اینکه گفته می شود شهر شدن تهران به جهت آب و هوای خوب آن بود درست نیست زیرا در آن زمان خیلی از اطراف شهر به لحاظ آب و هوا بهتر از تهران بود.

مسجد جامعی با اشاره به وضعیت شهری تهران در دوران صفویه، گفت: صفویه در سال ۹۰۶ مستقر می شوند و در آن زمان در تهران چهار تا محله بود و هر محله هم حول محور یک امامزاده شکل گرفته بود.

وی ادامه داد: قدیمی ترین شیء ای که از تهران وجود دارد مربوط به امام زاده اسماعیل است حتی قبل از اینکه صفویه بیاید. در واقع محل امام زاده اسماعیل را مردم انتخاب کرده بودند به عنوان جایی که دور آن جمع شوند و زندگی کنند.

عضو سابق شورای شهر تهران با بیان این که امام زاده زید دومین امامزاده معروف و قدیمی تهران است، گفت: طبق نوشته هایی روی سنگ قبر امامزاده که تاریخ ۵۰۰ را نشان می داد معلوم است که حضور ایشان خیلی قبل از دوران صفویه است. یعنی تهران آن دوره کل منطقه ۱۲ بوده و بیشتر نبوده است.

مسجد جامعی در پایان با اشاره به دلایل انتخاب تهران از طرف صفویان، گفت: امام زاده یحیی به عنوان سومین امامزاده معروف تهران قبل از صفویه، محلی آباد بوده است و همه اینها نشان می دهد تهران مرکز دوستداران اهل بیت(ع) بوده است و با توجه به چنین وضعیتی که تهران داشت موجب شد تا صفویان تهران را به عنوان شهر منتخب توسعه دهند. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha