سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
کد خبر: 1022872
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
حجت الاسلام حسین جوان آراسته

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته گفت: ولایت فقیه از دیدگاه شهید مطهری به این معنا نیست که فقیه خودش حاکم باشد؛ بلکه منظور نظارت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسین جوان آراسته، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سلسله کرسی های علمی ترویجی که با محوریت اندیشه شهید آیت الله مطهری و با موضوع تأملی بر مشروعیت انتصابی یا انتخابی حکومت از دید آن شهید برگزار شد، گفت: به نظر می رسد شهید مطهری متمایل به نظریه ولایت انتصابی بوده است.

وی با اشاره به فرموده شهید مطهری در باب ولایت فقیه افزود: ما که می گویم ولایت به این معنا نیست که فقیه خودش حاکم باشد؛ بلکه منظور نظارت است.

حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته اظهار داشت: در گذشته فقهای شیعه به مسئله ولایت فقیه ورود پیدا نکرده یا اگر ورود پیدا کردند برخی آن را نپذیرفته اند؛ کسانی که از صدر اسلام تا دوران معاصر قائل به ولایت فقیه بوده اند، تماما قائل به ولایت انتصابی بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: در دوران معاصر برخی از فقها و فلاسفه شیعه به نظریه انتخاب گرایش پیدا کردند؛ و معتقد بودند در انتصاب محذور عقلی وجود دارد، بنابراین ظاهر روایاتی که ظهور در نصب دارند باید از آنها عدول کرد.

استاد حوزه، تصریح کرد: آیت الله شهید مطهری نیز در ولایت فقیه قائل به نظریه انتخاب بودند، ولی نه از مسیر فقهی؛ بلکه از یک مسیر فلسفی و در انتها به این نتیجه می رسند که مشروعیت حکومت با انتخاب مردم می باشد، این یک امر فطری است که مردم برای اداره کارهایشان افرادی را انتخاب می کنند.

وی، در ادامه بحث گفت: ما باید مبانی فقهی، مطالب مطرح شده از طرف استاد مطهری را تبیین نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته، تأکید کرد: شهید مطهری مطالبی را در خصوص پررنگ ساختن نقش مردم مطرح می کند و این را نوعی دموکراسی میداند البته نه دموکراسی رایج غربی.

وی عنوان داشت: از نظر شهید مطهری، اسلام حکومت را امانت می داند و استناد می کند به آیه (إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلیٰ أَهلِها، خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانتها را به صاحبانش بدهید!)

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، با اشاره به بیانات استاد شهید مطهری خاطرنشان کرد: مسئله ولایت فقیه این نیست که فقیه خودش در رأس دولت قرار بگیرد و حکومت کند و مجری باشد، بلکه نقش فقیه در کشور اسلامی که اسلام را به عنوان ایدئولوژی پذیرفته است نقش یک ایدئولوگ است نه نقش یک حاکم.

وی افزود: وقتی مردم یک ایدئولوژی را پذیرفته اند قهراً ایدئولوگ نقش فاعل است، یعنی اوست که نظارت می کند که این ایدئولوژی درست اجرا می شود یا خیر.

استاد حوزه تأکید کرد: ولایت فقیه، ولایت ایدئولوژیک است. اساساً خود فقیه را مردم انتخاب می کنند، و این خودش عین دموکراسی است.

حجت الاسلام والمسلمین جوان آراسته، خاطرنشان کرد: مردم حق تعیین سرنوشت خود را دارند، ولی این هیچ تضادی با ولایت فقیه ندارد؛ زیرا مردمی که به انتخاب دست می زنند و مسلمان هستند بر اساس ایده خودشان فقیه عادل را انتخاب می کنند.

وی، افزود: وقتی اوصاف ولایت فقیه از طرف پیامبر خدا بیان می شود در واقع فرد منتخب جایگاه ولایت فقیه می تواند بگوید او را خدا انتخاب کرده است؛ حاکمیت مردم بر سرنوشت شان به صورت انتخاب ولی فقیه جمع می گردد، اما رأی و انتخاب درست و در چارچوب شرع مدنظر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha