جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در برنامه سمت خدا به بیان سخنانی پیرامون ساختمان سازمان حج و زیارت در استان قم پرداخته بود که ویدئوی آن در فضای مجازی پخش شد و واکنش هایی را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در برنامه سمت خدا به بیان سخنانی پیرامون ساختمان سازمان حج و زیارت در استان قم پرداخته بود که ویدئوی آن در فضای مجازی پخش شد و واکنش هایی را در پی داشت که ویدئوی این سخنان و پاسخ به این ویدئو تقدیم شما خواهد شد:

* ویدئوی حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، کارشناس برنامه سمت خدا:

* پاسخ حجت الاسلام احمدی به سخنان کارشناس برنامه سمت خدا:

در بخش‌هایی از این پاسخ آمده است:

جناب حجت الاسلام آقای حسینی قمی (دام عزه)
با سلام و احترام
به استحضار می رساند جناب عالی در یکی از برنامه های سیما سخنانی در مقام تبیین سیره امام راحل عظیم الشان حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی مطالبی را در خصوص ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان فرمودید که برای بسیاری سؤال بر انگیز و تعجب آور و برای جمعی دست آویزی در هجمه به سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری گردید.
جناب عالی که الحمدلله به کسوت علم و صاحب تریبون وعظ و خطابه هستید و بارها در فضائل و رذائل اخلاق و گفتار و اعمال ممدوح و مذموم سخن راندید و در کرسی وعظ به موعظه نشستید و با تمسک به آیات قرآن کریم مردم را به اجتناب از سخن بی مبنا و بی دلیل پند دادید و به آیه کریمه " و لاتقف ما لیس لک به علم ان السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسئولان" تمسک و سخن ها راندید، چگونه است بدون آگاهی و داشتن اطلاعات لازم بی محابا از یک تریبون رسمی سخن نادرست بفرمائید؟
جناب عالی که تریبون دائمی در اختیار دارید هیچ پرسیدید اگر این همه حرف و سخن که از معاد و قیامت گفتید اندکی هم درست باشد ! حساب تان چه خواهد بود؟ دوستان سیمایی شما قطعا پاسخگو نخواهند بود! چون چنین مسئولیتی برای خود نمی پندارند !
جناب عالی حتی اطلاع ندارید که این ساختمانی که از آن نام بردید متعلق به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت است نه سازمان حج و زیارت ! و قطعا شما که بارها با هزینه حوزه نمایندگی به عتبات و عمره و.... سفر کردید تا برای مردم موعظه کنید، فرق بین این دو نهاد را می دانید!

اما ساختمان قم که ۱۴ طبقه ذکر فرمودید یعنی ۹ طبقه با پارکینگ هاش به ۱۴ طبقه!
ای کاش فرصت می کردید چند دقیقه ای پرس و جو می کردید و یا مثل بقیه مطالب توراه که تدبر می فرمودید بر آن تاملی می کردید!
این ساختمان به همت عالم خدوم جناب حجه الاسلام والمسلمین قاضی عسکر که شناخت کافی از ایشان دارید بنا گردید به دلیل :


۱- بعثه در قم چند ساختمان برای فعالیت هایش به صورت اجاره ای مثل ساختمان ۴ طبقه در خیابان سمیه و مرکز آموزش خیابان دورشهر را در اختیار داشت . پراکندگی و نامناسب بودن این ساختمانها و پرداخت اجاره و مشکلات دیگر همیشه مورد اعتراض و اشکال بود.


۲- اخذ مجوز راه اندازی چند رشته دانشگاهی و حوزوی به دلیل فقدان ساختمان و فضای مناسب چند سالی در مراکز مختلف حوزه و دانشگاه به اجرا در آمد که تجربه موفقی به دلیل فقدان ساختمان مناسب حاصل نشد . و ناگزیر اجرای این رشته ها متوقف شده بود.


۳- آموزش هزاران نفر از زائران، روحانیون و مداحان و کارگزاران فرهنگی، حج، عمره و عتبات عالیات نیازمند فضای لازم و مناسب بوده که در اختیار نبود.


۴- آثار فاخر حج و زیارت که از تراث ارزشمند و جزئی از تاریخ جمهوری اسلامی ایران در حوزه زیارت و حج گزاری است به دلیل نداشتن ساختمان مناسب در حال از بین رفتن بود. و همه عقلا بر تاسیس موزه حج و زیارت توصیه و تاکید می کردند.
بسیاری از این آثار از هدایای امرا و نمایندگان کشورهای مختلف به نمایندگان ولی فقیه در امور حج و زیارت است که به حوزه نمایندگی اهدا کردند.


۵- پژوهشکده حج و زیارت که دارای پیشینه افتخار آمیز بیش از ۳۰ سال است و به همت اهل قلم و محققان بی ادعا و دور از چشم صدا وسیما تا کنون بیش از ۱۴۰۰ اثر از معارف حج و زیارت و فرهنگ و معارف مکتب اهل بیت علیهم السلام به زبان های مختلف تولید و منتشر ساخته است از سرمایه های ارزشمند جمهوری اسلامی و رهبری امام خمینی رحمه الله علیه و مقام معظم رهبری سلمه الله تعالی است ، که نیازمند فضای لازم و استاندارد برای ارائه خدمات بوده و هست .
یک پژوهشکده رسمی و دارای مجوز و موافقت از وزارت علوم می باشد با در اختیار داشتن دهها محقق و کارشناس و استاد برجسته با ارتباطات وسیع با نهادهای پژوهشی و مطالعاتی داخلی و خارجی.


۶- کتابخانه عظیم و فاخر حج و زیارت با دهها هزار جلد کتاب و اثر نفیس از حج و زیارت که با خون دل جمع آوری و تهیه شده است و در نوع خود بی نظیر می باشد محل مراجعه محققان و پژوهشگران و طلاب و فضلا و دانشجویان و اساتید حوزه و دانشگاه است. نیازمند سالن مطالعه و نگهداری کتاب‌های است که‌ به‌ زبان های مختلف در موضوعات مختلف که عمدتا از کشورهای عربی تهیه شده است.


۷- آرشیو اسناد و مدارک از تاریخ حج و زیارت که از مطالبات علما و بزرگان کشور بوده ،نیازمند فضا و مکانی مناسب است. که فقدان این فضا بلا تکلیف مانده بود.


۸- برگزاری نشست های علمی و فرهنگی که به صورت منظم و پی درپی در موضوعات مختلف از آموزش ، و همایش ها، کنگره ها و... بر گزار می شود نیازمند سالن و فضای با ظرفیت کافی است.


۹- در طول سال مهمانانی از عراق و عتبه ها که میزبان با عطوفت جناب عالی در ایام مختلف هستند و نیز از استان ها برای شرکت در دوره‌های مختلف که در قم برگزار می شود، تامین محل اقامت در هتل ها برای ایشان حتما با مشی امام راحل سازگار نیست! برای ارائه تسهیلات اقامتی به این مهمانان و خادمان، محل های اقامتی نیاز است. که یک طبقه از ساختمان به این امر اختصاص یافته است .


۱۰- دفتر نمایندگی بعثه در قم هم فاقد ساختمان بوده با آنکه ۶۰ درصد کارگزاران فرهنگی حج و عمره و عتبات در قم ساکن هستند .


۱۱- از اصول اخلاقی و اسلامی اجتناب از ایذا و اذیت شهروندان و تصرف نادرست و تعدی به حقوق آنان است که متاسفانه با تساهل از آن می‌گذریم.
حضور جمعی از کارگزاران برای شرکت در دوره‌های آموزشی و نیز کارکنان بخش های آموزش، پژوهشکده کتابخانه، موزه دفتر نمایندگی بعثه در قم و واحدهای دیگر در این ساختمان همانند کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین ،به حکم اخلاق و عقل و شرع و با علم به اینکه اکثراً با خودروی شخصی به محل خدمت می آیند و یا در مراسم و برنامه ها شرکت می کنند باید تدارک پارکینگ می شد و الا سوژه جناب عالی در برنامه سمت دیگری می گرفت و به مشکلات توقفگاه خودروی بعثه جهت گیری می شد.

جناب حسینی اگر وقت ضیق جناب عالی در اداره منابر در بلاد مختلف و سخنرانی در رسانه ها و مجالس اجازه می داد کمی تامل و تحقیق سرو پایی هم می کردید آنگونه محاسبه نمی کردید!
برای شما و خودم عاقبت بخیری از خداوند سبحان مسئلت دارم.
۱۲۰۱/۳/۱۶ قم ، احمدی

----------------------------

همچنین، روابط عمومی سازمان حج و زیارت نیز به سخنان حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، کارشناس برنامه سمت خدا پاسخ داد که متن آن بدین شرح است:

طی روزهای گذشته یکی از کارشناسان برنامه های مذهبی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، بدون هر نوع تحقیق معتبر و قابل استناد، صحبت هایی در خصوص دفتر اداره حج و زیارت در استان قم مطرح کرده که نه تنها موجب خوشنودی رسانه های معاند شد، بلکه قلب خادمان حجاج و زائران را به درد آورده و موجبات اشاعه بدبینی و بد اخلاقی در سطح جامعه ، به ویژه مومنان شده است.
سخنان این کارشناس مذهبی پیرامون ۱۴ طبقه بودن دفتر اداره حج و زیارت استان قم ، فاقد اطلاعات معتبر و متقن می باشد، چرا که ساختمان اداره حج و زیارت قم در خیابان ۱۵ خرداد قم و در دو طبقه بنا و با تعداد ۱۴ کارمند به خدمت رسانی زائران و حجاج می پردازد.
لذا از تمامی کارشناسان مذهبی و دلسوزان نظام تقاضامندیم در سخنان خود دقت لازم و کافی را برای تنویر افکار عمومی داشته باشند و موجبات تشویش اذهان عمومی و بدبینی هموطنان عزیز را با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور فراهم نیاورند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    14 3
    اقای حسینی مخاطبان زیادی در سیما دارد که بیان ان مطالب توسط اقای احمدی ضرورتی نداشت
    • یادگاری IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
      5 0
      میتونستن استدلالهاشون رو بدون زیر سوال بردن مطرح کنند.
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    8 0
    احمدی از کجا فهمیده که مواعظ زیبای، ایشان در جامعه و مخاطبان اثری ندارد؟! احمدی از کجا فهمیده که ایشان دنبال جذب مخاطب و مشتری به هر قیمتی است؟ بهتره گزارشی از فعالیتهاتون در این چندسالی که حج تعطیل بوده بدید؟
  • کفیل IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    6 1
    آقای حسینی دلسوزانه مطرح کرده اند
  • سيد IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    7 0
    در مورد سوم كه فرموديد آموزش هزاران نفر روحاني و مداح و زائر و ... مگه هر ساله هزاران نفر رو آموزش ميدين ؟ نخير جناب احمدي اين هزاران نفر در طي چندين سال آموزش ديدن . بقيه جواباتون هم با همين منطق دادين
  • محمدرضا IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    6 0
    چقــدر توجیه؟؟؟ بله قطعاً بخشی از این ساختمان نیاز بوده و ضرورت داشته، اما بقیه‌اش چیزی جز توجیه نیست.
  • ع. ج. ف IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    6 0
    با سلام به خوانندگان محترم؛ 1. بیانات فاضل محترم جناب حجت الاسلام حسینی قمی با توجه به اوضاع و احوال بد اقتصادی که کشور در اثر عملکرد منفی برخی از مدیران و مسئولان کشور و در نتیجه تحریم ها دچار شده کارشناسانه و دردمندانه است!. 2. عده ای از مسئولان و مدیران به جای انجام کار درست با کمترین امکانات به فکر ساختمان سازی و تغییر دکوراسیون هستند که این آفت بزرگ باید معالجه و پیشگیری گردد!؟. 3. اخلاص و ساده زیستی که مشی بسیاری از علمای بزرگ (دینی و غیر دینی) بوده و هست گره گشای دردها و مشکلات جامعه و مردم می باشد که می بایست در عمل تحقق پیدا کند ان شاءالله.
    • صالح IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      0 4
      اخلاص وساده زیستی فقط برای مسئولان نیست منتقدان هم باید رعایت کنند که متاسفانه....... لم تقولون مالاتفعلون؟
  • محمدی IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    9 1
    بنده هم سخنان آقای حسینی قمی را بی اشکال نمی‌دانم اما باید پاسخ منطقی و به دور از توهین داده شود
  • علي اكبر محمدي مهر IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    9 0
    بسم الله الرحمن الرحيم برادر / خواهر احمدي سلام عليكم مطالب شما را در واكنش به سخنان واعظ و دنشمند محترم حضرت حجت الاسلام و المسلمين حسيني قمي در برنامه به سمت خدا را خواندم و از شما تشكر مي كنم كه نسبت به مطالبي كه خلاف واقع مي دانيد، اعتراض كرديد. به نظر مي رسد چنين جوابي به يك تصفيه حساب شخصي بيشتر شباهت دارد تا به يك پاسخ علمي و مستدل. لازم نيست با نيش و كنايه هاي مختلف شخصيت ايشان را زير سؤال ببريد و از اين طريق ترور شخصيت انجام دهيد. پاسخ شما بايد مبتني به سخنان ايشان باشد چنانچه در توضيحاتي كه در 11 بند ارائه فرموديد به اين نكته اشاره دارد و نه واكنش به جايگاه، شخصيت، وعظ و خطابه آن بزرگوار. بله هر انسان غير معصومي ممكن است اشتباه كند ولي نبايد جواب اشتباه را با سخنان دور از شأن جواب داد.
  • عبدالله IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    3 0
    بنظرم دلسوزانه پاسخ ندادند حمله به سيما ومخاطبين برنامه سمت خداشايسته نيست چرا تبردردست گرفته ايد گيرم اقاي حسيني باتندي مطلب خودرابيان كردنداماشما بااين پاسخگويي چه هدفي داشتيددفاع ازخودبه قيمت تخريب سيما حسيني ومخاطبان برنامه سمت خدا بنده خدااگرهمين برنامه نصفه ونيمه اخلاقي واعتقادي درسيما نباشد معلوم نيست اين نياز مردم چگونه تامين ميشود
  • هزینه یکسان دمشق و بغداد IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    2 0
    ساختمان کوچکترین کارکرد آموزشی ندارد زیرا زائران باید در نمازخانه روی زمین بنشینند و سالن اجتماعات که صندلی دارد برای آموزش زائران استفاده نمی شود. همین طور موزه هم عمومی نیست و امکان بازدید فقط برای افراد خاص دعوت شده است. کتابخانه هم فقط درساعت اداری از ساعت هشت صبح تا دو بعداز ظهر باز هست که بدرد نمی خورد زیرا مردم در ساعت اداری سرکار هستند. علاوه بر اینکه معلوم نیست این ساختمان پنج طبقه پارکینگ را می خواهد چکار کند؟ همین دیروز شانزدهم خرداد اعلام شد که شرط زائران اربعین زدن سه دوز واکسن است در حالیکه شرط مسافرت به آمریکا و اروپا فقط دو دوز واکسن است. نتیجه این ساختمان سازی این بوده است که همچنان شرط اربعین رفتن از اروپا و ترکیه رفتن سخت تر و بدتر است. الان هزینه کاروان حج و زیارت به سوریه با هزینه کاروان حج و زیارت به بغداد یکسان است. در حالیکه فرودگاه بغداد دولتی است و مالیات کمی می گیرد (خلاف فرودگاه نجف) پس با توجه به فاصله طولانی تر دمشق نسبت به بغداد، چرا کاروانهای بغداد این قدر گران هستند.
  • علی IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    3 0
    ادب مرد به ز دولت اوست
  • جبار IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    2 0
    سیدنا الاستاد حضرت حجت الاسلام حسینی قمی تنها نیست و فرمایشات ایشان تیری بر قلب زیاده خواهان است. خیلی دغدغه فعالیت های اسلامی دارید مساجد در اختیار شما! بفرمایید ببینیم چند مرده حلاّجید... چرا اینقدر قلب رهبر عزیزمان را با ندانم کاری خون می کنید؟؟
  • علی IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    4 0
    سلام من بچه قم هستم کاری به سیاست هم ندارم روحانیون خوب راهم دوست دارم ولی اینمه ساختمان پرزرق وبرق که همه هم اکثرا درمناطق درجه یک قم بناشده وهرروزهم درحال گسترش هست چه جای دفاعی داردایامگرنه اینست که گسترش هرچیزی نتیجه خوب عمل کردن ان چیزهست...ولی ایاحوزه خوب عمل کرده که اگرخوب عمل میکرد حداقل درقم نتیجه اش پیدابود..بخدامن بابغزگلواین مطالب رامینویسم چون هم معتقدبه مبانی اسلام وشیعه هستم وهم وطنم رادوست دارم...ولی مماشات تاکی....
  • مت9 IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    2 0
    وظیفه خطبا تذکر هست اگر توجیهی هست باید مودبانه گفته بشه
  • محسن IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    1 0
    بابا یکم روحیه نقد پذیری داشته باشین ، سید داره میگه با توجه خروجی این مجموعه ، این ساختمون میشه خیلی جمع و جورتر می بود چرا حاشیه میرین ، مگه مهمه به همت کی ساخته شده مهم پولیِ که از بیت المال ریخت و پاش شده ، امیرالمومنین هم بگه قبول نمیکنین چه برسه این سید رُک
  • محسن IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    0 0
    سلام بر همه عزیزان به نظر حقیر جناب حجت الاسلام آقای حسینی قمی درست فرموده اند
  • یا علی IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    1 0
    اگر برای نمایندگی است که بدتر! ما که هر وقت مراجعه کردیم غیر از یکی دو تا اتاق بقیه طبقات پرنده پر نمی‌زنه ..... و این همه آسمان ریسمان بافتن هم نمی‌خواهد
  • علی IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    1 0
    من هم این ساختمان را دیده ام و هم به بعضی از بخش هایش سری زده ام، ساختمان بسیار شیک و تشریفاتی ساخته اند. مهم نیست مربوط به بعثه است یا سازمان حج. مهم این است که این ساختمان سازی های مجلل اداری را تمام کنند. حقیقتاً از پاسخ داده شده شوکه شدم، چقدر توجیه، .... !!!
  • م IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 0
    می توانستید پاسخ بدون تخریب فرد را بدهید ما منتظر پاسخ کامل هستیم
  • حامد IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 1
    صرف نظر ازصحت وسقم ادعای جناب حسینی این سوال مطرح است: مگر ساختمان مذکور محصول امروز ودیروز است؟ اگر ایشات برای اعزامهای متعددشان هرساله به این ساختمان مراجعه میکردند چرا امروز انتقادشان را بیان کرده اند؟ نکند خدای ناکرده ساکنان ساختمان اخیرا باب میل ایشان عمل نکرده ومثلا برای اعزامشان همکاری نکرده اند؟؟؟؟ ....یحوطونه مادرت معایشهم!!
  • نیما IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 0
    با سلام به روح عالمان پاک سیرت فردی که جوابیه داده از چه جایگاه و مقامی به این کار اقدام نموده است. پاسخ به ادعای کارشناس سیما در حیطه وظایف روابط عمومی حج و زیارت و یا روابط عمومی نمایندگی ولی فقیه است. اگر بر فرض هم شأنیت وی برای پاسخ به کارشناس را بپذیریم، کافی بود اشتباه کارشناس را به ایشان یادآور شود مبنی بر اینکه جناب کارشناس،‌این ساختمان متعلق به حج و زیارت نیست. و السلام
  • عبدالله IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    1 0
    چند نکته درباره یادداشت جناب احمدی: 1- چرا تا این حد توهین آمیز قلم فرسایی کرده اند، مگر نباید اخلاق را رعایت می کرد؛ مسئله شخصی نبوده که جناب احمدی این گونه قلم زده اند 2- چرا قصد تفکیک بعثه مقام معظم رهبری از سازمان حج و زیارت را داشته اند، آیا می خواسته برای دفتر مقام معظم رهبری هزینه سازی کند، در حالی که بعثه یکی از مجموعه های سازمان حج و زیارت کشور است نه تافته جدابافته از آن 3- به هر حال این ساختمان وجود دارد و در معرض دید عموم است. جناب احمدی بهتر بود به دور از هیاهو، درباره کاربری ساختمان که از قضا خدمات بسیار ارزشمندی در حوزه حج و زیارت و حجاج عزیز ارائه می شود، توضیح می داد نه این که پرخاشگرانه دست به قلم ببرد.