دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
تصاویر/ دیدار وزیر فرهنگ عراق با استاندار قم

حوزه/ استاندار قم در دیدار وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق با اشاره به جایگاه ممتاز و منحصربفرد قم به عنوان مرکز فقاهت و کانون تشیع گفت: این شهر متعلق به همه مسلمانان و دنیای اسلام است.                                        

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه‌، سید محمدتقی شاهچراغی روز جمعه در دیدار حسن نظام وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی  طی سخنانی اشتراک‌های فرهنگی و مذهبی دو ملت ایران و عراق را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: روابط ایران و عراق امروز به لحاظ سیاسی و اقتصادی بسیار خوب است ولی در بعد فرهنگی زمینه. زیادی برای توسعه روابط به چشم می خورد. امید است حضور جنابعالی و سایر دولتمردان عراقی در ایران و شهر قم به عنوان مرکز فقاهت و تشیع، باعث توسعه بیشتر ارتباط‌های فرهنگی میان دو کشور شود. 
استاندار قم همچنین با اشاره به اینکه سالانه زائران قابل توجهی از عراق برای زیارت مرقد مطهر حضرت معصومه (س) به قم سفر می‌کنند خاطرنشان کرد: دانشجویانی نیز در این استان به تحصیل مشغول هستند، که تبادل نظر و اندیشه آنها با دانشجویان و نخبگان ایرانی به گسترش ارتباطات فرهنگی کمک بسیاری می‌کند.
شاهچراغی در ادامه با اشاره به موضوع داعش آن را مساله مشترک ایران و عراق خواند و گفت: در حوزه امنیتی کارهای بسیار خوبی صورت گرفته، ولی ما معتقدیم برای از بین بردن تفکر تکفیری، به تبادل فکری و فرهنگی نیاز داریم، که در این زمینه علاوه بر حوزه‌های علمیه، هنرمندان نیز می‌توانند ایفای نقش کنند.
وی با تاکید بر اینکه قم متعلق به همه مسلمانان و دنیای اسلام است یادآور شد: این استان محل عبور زائران کشورهای همسایه به عراق است، به همین علت، تبادل‌های فرهنگی و اجتماعی بسیاری میان مردم منطقه در این سفرها انجام می شود.
استاندار قم ضمن ابراز خرسندی از سفر وزیر فرهنگ و همچنین جمعی از مقام‌های فرهنگی عراق به قم ابراز امیدواری کرد: این سفر زمینه تسهیل بیشتر سفر مردم ایران به عتبات و زیارت اربعین را فراهم کند.
شاهچراغی همچنین در پایان این دیدار ضمن اهدای کتابی حاوی تصاویری از قم و بارگاه کریمه اهل بیت، خطاب به وزیر فرهنگ عراق بیان کرد: ما علاقه داریم، شاهد سفرهای بیشتر مقام‌های عراقی به شهر قم باشیم.
وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق نیز در این دیدار طی سخنانی با اشاره به پیوندهای تاریخی و فرهنگی که بین دو ملت ایران و عراق وجود دارد گفت: وجود مراقد مقدس، همچنین حوزه علمیه و مرجعیت شیعه باعث شده، تا قم مقصد اصلی زائران عراقی در سفر به ایران باشد.
حسن ناظم افزود: ارتباط عمیق فرهنگی بین ایران و عراق بحث جدید و تازه‌ای نیست، چرا که این دو ملت از آغاز با یکدیگر روابط صمیمانه‌ و دوستانه‌ای داشته‌اند.
حسن ناظم با اشاره به اینکه امسال راهپیمایی اربعین به دلیل برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی با دو سال اخیر متفاوت است بیان داشت: دولت عراق به منظور پذیرایی و میزبانی شایسته از زائران ایرانی سیاست‌ها و تصمیم‌های جدیدی ر ا اتخاذ کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha